Det är med rullar som med det mesta och plötsligt dyker det upp en citron i fruktsalladen. Jag hade en sprillans ny Calcutta 201 TE som rasade efter en halvdag. Bortom räddning enligt normarks bedömning. Så otur gäller alla märken. Men över lag tycker jag japanbyggda rullar håller avsevärt högre och jämnare kvalitet. En klassisk ambassadeur kan vara helt klockren, men min erfarenhet säger mig att man måste ha avsevärt mer tur. ABUs nitning ger helt enkel mer varierat resultat än Shimanos CNC-svarvar...
Men för att återgå till huvudfrågan så är det som vanligt. Om man underhåller grejerna rätt så håller de en evighet. Vad man kanske bör fråga sig är hur ofta man vill mecka. Som med en amba som funkar med en dusch 5-56 var femte år, eller en calcutta med en betydande del lager som behöver sin beskärda del kärlek för att funka fint.
Men för att återgå till huvudfrågan så är det som vanligt. Om man underhåller grejerna rätt så håller de en evighet. Vad man kanske bör fråga sig är hur ofta man vill mecka. Som med en amba som funkar med en dusch 5-56 var femte år, eller en calcutta med en betydande del lager som behöver sin beskärda del kärlek för att funka fint.
Kommentera