Prisvärd lågprofilare för lättspinn, vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärd lågprofilare för lättspinn, vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lexa 100 kan du få hem för under 1000-lappen.

Kommentera

Har för mig att flipping funktionen är att tumtangenten fjädrar tillbaks så fort du släpper den och "kopplar i" utan att du behöver vrida på veven.

Kommentera

Daiwa exceler är otroligt mycket rulle för pengarna, fiskat en hel del med förra modellen. Den nya ska vara bättre så den borde vara ett kap

Kommentera

Ursprungligen postat av Pegu78 Visa inlägg
          Har för mig att flipping funktionen är att tumtangenten fjädrar tillbaks så fort du släpper den och "kopplar i" utan att du behöver vrida på veven.
          Äggsakt! Finns även på min Promax av förra generationen. Kan kanske vara användbart vid vertikalfiske men jag har aldrig testat... Har den i stället som spinrulle för lättare fiske o tycker att den funkar för det. Men kanske inte för lite tyngre fiske, då föredrar jag riktiga rullar från Svängsta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pegu78 Visa inlägg
            Precis så är det.
            Ganska smidigt när man kör pelagisk vertikal, bara att släppa tumknappen när man kommit lagom djupt på lodet. Extra smidigt när man har vänsterhanden på motorn.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
              Precis så är det.
              Ganska smidigt när man kör pelagisk vertikal, bara att släppa tumknappen när man kommit lagom djupt på lodet. Extra smidigt när man har vänsterhanden på motorn.
              OK så man måste hålla tum tangenten nere hela tiden vid kast då istället för att den stannar nere på vanligt vis när man tryckt ner den och frikopplat?
              Ser på bilderna av Silver Max att det sitter en extra knapp på samma sida som veven vad gör den då http://www.abugarcia.se/catalogue/ru...-max,5097.html ?

Kommentera

OK så man måste hålla tum tangenten nere hela tiden vid kast då istället för att den stannar nere på vanligt vis när man tryckt ner den och frikopplat?
                Om jag förstått det rätt drar den upp lina när du trycker på knappen om spolen inte är frikopplad, önskar ibland en sådan rulle med lite större linintag när jag jiggar torsk medströms allra bäst om den skulle kunna jobba åt båda hållen...
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-07-01, 20:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Ser på bilderna av Silver Max att det sitter en extra knapp på samma sida som veven vad gör den då http://www.abugarcia.se/catalogue/ru...-max,5097.html ?
                  Flipping switchen går att koppla ur, då funkar rullen precis som vanligt. Med switchen aktiv måste du hålla in tumknappen för att linan ska löpa ut. När du släpper knappen så låses rullen direkt. Med andra ord behöver du inte veva för att linan ska sluta löpa ut. Smidigt när man har vänsterhanden på elmotorn när man vertikalar.
                  Du kan dock inte ta in lina på något annat sätt än att veva.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                    Flipping switchen går att koppla ur, då funkar rullen precis som vanligt. Med switchen aktiv måste du hålla in tumknappen för att linan ska löpa ut. När du släpper knappen så låses rullen direkt. Med andra ord behöver du inte veva för att linan ska sluta löpa ut. Smidigt när man har vänsterhanden på elmotorn när man vertikalar.
                    Du kan dock inte ta in lina på något annat sätt än att veva.
                    Aha letade lite mera och hittade en instruktionsfilm på "tuben" så nu är jag med på funktionen ;-)

Kommentera

ABU Silvermax och Penn Pursuit är två rätt olika rullar. Enkelt uttryckt är pennrullen en storlek större (och påtagligt tyngre). Är abborrspinn huvudspåret rekommenderar jag silvermaxen. Gäller det främst gädda skulle jag välja pursuiten. Går man igenom tillverkarnas specifikationer är egentligen det enda som talar i annan riktning att ABU anger att silvermaxens slirbroms är specad för 15 lbs medan Penn anger 11 lbs för pursuiten. Hur det förhåller sig i praktiken har jag inte hunnit testa men pennrullen verkar ha en rejält dimensionerad slirbroms. En variant är ju att köpa en av varje vilket man bör klara av ne en budget på lusentappen...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 683 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46