Prisvärd lågprofilare för lättspinn, vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärd lågprofilare för lättspinn, vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Prisvärd lågprofilare för lättspinn, vilken?

Behöver lite tips, erfarenheter och åsikter om vilken lågprofil multi jag ska välja och jag vill hålla det på lite lägre prisnivå men ändå acceptabel funktion.

Köpte för några år sedan några (4st) billiga små lågprofilare som heter Rovex Oberon som först mest användes vid strömmingsfiske men så kom jag på att testa dem som spinnrullar och även för lite vertikalfiske och de funkade väldigt bra till min förvåning.
    Men allt har en baksida och i detta fallet var det livslängden trots att jag oljar dem och spolar av dem så har de krånglat och nu är jag inne på sista rullarna så behöver ersätta dem framöver men med vad det är frågan.
    Gemenamma problemet är att spolaxellagren tar slut så att rullarna "vrålar" vid kast och jag bara väntar på att de ska tvärnypa sedan börjar de kärva i invevningen, sedan börjar frikopplingen att strula och så är det bara att ta nästa rulle, så tur att jag köpte ett gäng.

Vill ha lågprofil med tum tangent och enbart högervevade, de ska vara till lättare beten från 10g jigg till 40gr wobbler så lätt till medel tungt spinn, använder dem oftast på 6" spön 5-25gr från ABU till borrefisket men även på 9" till gädda och öring och det är jäkligt kul att köra +5kg gädda på 6" utrustningen kan jag lova så numera får storpåken vila ganska mycket.

Så vilka rullar ska jag kika på för detta, någon av ABU Amba olika Max rullar är ju en tanke men vilken/vilka, andra fabrikat har jag dålig koll på så därför jag behöver tips från Er som har olika rullar om stämmer med vad jag söker?
    Prismässigt vill jag inte gå över 1000kr och jag vill ha rullar som är enkla att serva som gamla klassiska Amb 5000 alltså bara sära och olja på skruva ihop och köra på, Rovex rullarna är ett elände att serva har jag insett ;-(

Elda nu på med tips och åsikter.

Varför inte investera i lite nya lager?

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      Varför inte investera i lite nya lager?

/S
      Enkelt jag gillar att fiska med rullarna inte att meka och att pilla med lagerbyten är inte min grej ;-(

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Enkelt jag gillar att fiska med rullarna inte att meka och att pilla med lagerbyten är inte min grej ;-(
        Inte min heller....men det finns kanske någon som kan hjälpa dig....(gott om rullmekare här på FS....)

/S

Kommentera

Lagerbyte är oftast en hyfsat enkel match, iaf om man har rätt grejer.
          Tyvärr blir det nog väldigt svårt att hitta en lågprofilare som är lika lättmeckad och servicevänlig som en klassisk Ambassadeur. Som Silverbågen säger finns det flera duktiga rullmekaniker här på forumet. Jag har själv funderat på att börja sälja mina rullmekartjänster

Kommentera

Eftersom pengarna inte tycks vara en särskilt viktig drivkraft kan ett annat råd vara att tänja på budgeten lite och investera i en sådan här:

Ytterligare ett tips kan vara att hålla utkik efter en begagnad Curado E alt D....går att få tag på under 1000-lappen.....eller Citica E alt D.....då får du garanterat pengar över..

/S

Kommentera

Hade de haft vänster vevade hade jag lätt köpt mig en trotts att jag har rullar så det räcker. Kände på den i butik och kan säga att den är värt varenda krona http://www.xxl.se/fiske/fiskerullar/...103587_1_style

Kommentera

Kul med lite tips Shimano är ju bra iaf de haspelrullar jag har och verkar ju bra på multi med även om jag inte testat någon men får kika på dem, och den Penn rullen var ju klart överkomlig om den är bra men får väl klämma lite på den med.

Någon som fiskat med Pennrullen en tid och kan uttala sig om hu den funkar vid praktiskt fiske oh efter en tids användning? Enda jag vet om Penn är ju deras havsfiskerullar som ju sägs vara bramen har aldrig använt någon.

Nja inte så pigg på att gå upp i pris då jag behöver köpa 2 st så slipper jag flytta mellan spöna annars är det ett bra råd.

Kommentera

Jag är inte så förtjust i ABUs MAX-serier. Bättre köp är nog att plocka hem två Daiwa Lexa 100 från USA. Eller två Daiwa Tatula, där har du en härlig rulle.

Kommentera

De flesta rullarna från abu, shimano och daiwa mellan 100 och 200 usd kommer att fungera fint. //T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 593 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46