Penn Conflict - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Penn Conflict

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Penn Conflict

Ni som också har Conflict-rullen från Penn, vad tycker ni om eran rulle?

Min 4000 känns som en blandning mellan en stridsvagn och kaffekvarn. Den är lite rå i gången under inspinning och ger inte de allra mest imponerande kastlängderna men känns riktigt robust.

Jag tror den kommer bli en långlivad kamrat i mitt fiske.

Har en Penn Conflict 3000 för havsöringsfiske med bombarda flöte, jag är mycket nöjd med rullen, mycket bra broms, långa kast med Fireline lina crystal ca 0.15mm, rullen sitter på ett Fenwick Aetos 904 ML 9 foot 6-24gr. och rullen känns robust lär hålla livet ut.
    Definition långa kast för min del är att jag kastar längre med den än med mina multirullar.

Kommentera

Jo med drag mellan 6-24gram kastar jag också längre med haspel. Mitt fyrdelade Ironfeather har just dom kastvikterna och skickar iväg dragen nästan till horisonten, på det spöt har jag en Shimano Aernos 2500.

Conflict'en sitter på ett ABU Conolon 15-40gram och just det spöt har varit med mig i 14 år och är fortfarande ett av mina favoriter

Kommentera

Testkört en Conflict 4000 endel och mina erfarenheter är följande:

Galet trevlig vev, helt rätt tröghet (eller avsaknad av tröghet). Fin i utseende och välbalanserad, känns otroligt kvalitativ och som en rulle som inte går sönder om man så kör över den. Otroligt jämn och fin broms.

Kastlängderna var inte alls vad jag hade räknat med, kommer (markant) längre med en Shimano Exage med samma lina/spö/drag. Det tog mycket pillande för att få till rätt linuppläggning då jag fick göra hemmagjorda brickor (de som följde med gjorde linpåspolningen antingen / \ eller \ /). Även när linuppläggningen var inställd så perfekt den kunde bli var jag inte riktigt nöjd med hur den la upp linan på rullen, men det verkar vara ett återkommande problem på Penns rullar (Sargus, Battle, Fierce har alla lidit av samma problem).

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
          Testkört en Conflict 4000 endel och mina erfarenheter är följande:

Galet trevlig vev, helt rätt tröghet (eller avsaknad av tröghet). Fin i utseende och välbalanserad, känns otroligt kvalitativ och som en rulle som inte går sönder om man så kör över den. Otroligt jämn och fin broms.

Kastlängderna var inte alls vad jag hade räknat med, kommer (markant) längre med en Shimano Exage med samma lina/spö/drag. Det tog mycket pillande för att få till rätt linuppläggning då jag fick göra hemmagjorda brickor (de som följde med gjorde linpåspolningen antingen / \ eller \ /). Även när linuppläggningen var inställd så perfekt den kunde bli var jag inte riktigt nöjd med hur den la upp linan på rullen, men det verkar vara ett återkommande problem på Penns rullar (Sargus, Battle, Fierce har alla lidit av samma problem).
          jag har även en Penn Battle 4000 varken den eller Penn Conflict 3000 har inte problem med att linan spolas på felaktigt / \ eller \ / Penn Battle inköpt förra året och Conflicten i år de kanske har fixat till det eller så har du haft otur eller jag tur med rullarna

Kommentera

Märkligt med linuppläggningen, min lägger upp 0.21 tracer braid perfekt. Men känns som sagt lite som en kaffekvarn i veven.

Blev tvungen att kolla om den var "Made in USA" eftersom rullarna tycks ha lite olika karaktär. Men den var tillverkad i Kina enligt kartongen. Och sedan fanns det en varningstext som talade om att de som bor i Kalifornien kan få cancer av rullen(det är ju inget att skämta om egentligen men lite lustigt att just kaliforniaborna skall vara drabbade)

Kommentera

Var lite tveksam till en början, då den kändes klumpig (har 4000 och aldrig haft större än 3000 innan). Nu har jag haft rullen sen i vintras och är väldigt nöjd. Som TS beskrev så är den robust som en pansarvagn så känns som att den kommer att hålla länge dock ingen "finkänsla" kanske, men som sagt robust. prisvärd rulle enligt mig.

4/5 toasters

Kommentera

Ursprungligen postat av albatrossen Visa inlägg
                jag har även en Penn Battle 4000 varken den eller Penn Conflict 3000 har inte problem med att linan spolas på felaktigt / \ eller \ / Penn Battle inköpt förra året och Conflicten i år de kanske har fixat till det eller så har du haft otur eller jag tur med rullarna
                Vi får hoppas att jag har haft otur helt enkelt Gillar Penns rullar i övrigt

Kommentera

Jag håller med dign Lozz om linuppläggningen. Har en Sargus och är inte helt nöjd med linupplägningen på den. Annars en väldigt bra rulle. Linupplägningen är ok men den är bättre på mina shimanorullar i samma prisklass.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lundblom Visa inlägg
                    Linupplägningen är ok men den är bättre på mina shimanorullar i samma prisklass.
                    Jag vet inte om jag kan avgöra någon skillnad på min Aernos och Conflict men jag hade en ABU Stelth 400 som tyvärr "dog" av att ligga i packväskan när jag var på långfärd med mc'n. Men den la tracer braid-linan så att det blev ett fint mönster på spolen, de två andra ser i jämförelse ut som kattens garn nystan. Det kanske har att göra med aktuell dimension på linan eller något annat som ligger utanför min kunskap.. Hur som helst blir jag ändå glad när jag använder grejerna

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 571 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46