Köpråd multirulle eller ny haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd multirulle eller ny haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skyll dig själv..! Nu går du med stora steg mot dårskap och ruin
    Skämt åsido så har du nu förmodligen gjort ett mycket klokt val. För det ÄR skitkul med multi. Ett helt annat fiske - kanske inte alltid till det bättre, men med ett haspelset för de lätta betena har du ett bra komplement. Nu har du ju redan haspelspö, men UL är inte så dumt. Fick i dag en gädda i cykelpumpmodell på UL-spöt (skulle jigga borre...) och det var riktigt kul.

Kommentera

Kan jag tänka mig, man vet ju aldrig vad som hugger

Kommentera

Om du fiskar från båt så köp en multirulle!

Men om du huvudsakligen fiskar från land så köp en haspel.

Min erfarenhet är att man behöver ett ganska stort och fritt svängrum bakom sig när man fiskar med multirulle för att få till kasten som jag vill ha dem samt att man blir litet begränsad i fisket om man har motvind. Medan haspeln kan jag använda fullt ut om det är trångt runt om mig, vilket det oftast är där jag fiskar.

De gånger jag kan använda multirulle ser jag som lyx.

Mvh

Kommentera

Min erfarenhet är att man behöver ett ganska stort och fritt svängrum bakom sig när man fiskar med multirulle för att få till kasten som jag vill ha
          Då måste du göra något konstigt, jag tycker mig märka att dom flesta haspelfiskarna står och viftar med spöet i alla konstiga vinklar när dom försöker kasta medan dom som håller i en multirulle har en kortare/mjukare mer exakt kaströrelse där spöet får jobba istället för armarna men som sagt alla är olika

Kommentera

En haspelrulle är oerhört mycket mer mångsidigt användbar än vad en multirulle är så om jag skulle hålla mig med bara EN rulle så skulle den rullen vara en haspel. Förmodligen i storlek 2500-3000. Till den skulle jag ha några extraspolar med olika linor.

Kommentera

Kör på en multi. Mycke bättre känsla. Både daiwa o shimano har fina rullar. Jag har en shimano scorpion 1000. Med den kastar jag mer lr mindre allt mellan 5-25g med. E väl bara lätta wobbler som kan va lite knivigt ibland.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                En haspelrulle är oerhört mycket mer mångsidigt användbar än vad en multirulle är så om jag skulle hålla mig med bara EN rulle så skulle den rullen vara en haspel. Förmodligen i storlek 2500-3000. Till den skulle jag ha några extraspolar med olika linor.
                OERHÖRT MYCKET MER MÅNGSIDIG det va superlativ som heter duga. Hade det inte räckt med bara "mer mångsidig" ? Redan det hade ju varit en lögn som fått dom flesta att rodna av skam

Sen lägger du till förstärkningsorden OERHÖRT, som betyder, enormt, finns inga gränser, men även MYCKET och det tillsammans med MER mångsidig. Oj oj oj här pratar vi rullarnas rulle.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Då måste du göra något konstigt, jag tycker mig märka att dom flesta haspelfiskarna står och viftar med spöet i alla konstiga vinklar när dom försöker kasta medan dom som håller i en multirulle har en kortare/mjukare mer exakt kaströrelse där spöet får jobba istället för armarna men som sagt alla är olika
                  Multisektens medlemmar nöjer sig inte med att tro att deras utrustning är överlägsen. De inbillar sig också att de själva är det.

Kommentera

Jag är uppvuxen med haspel, men har sedan kanske 6 år tillbaka även 4 st multirullar. Med haspel kör jag 5g upp till 60g ungefär. Med multi kör jag 15g till 130g.
                    Jag personligen tycker inte att den ena är överlägsen den andra på något sätt, men att de båda har lite för- och nackdelar. Jag är inte så kräsen utan tycker mer att det är kul att variera lite. Lite haspel här, lite multi där... Ibland tar jag kaffe till fikat, ibland tar jag Festis Båda är goda!

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Multisektens medlemmar nöjer sig inte med att tro att deras utrustning är överlägsen. De inbillar sig också att de själva är det.
                      Det är svårt som multisekterist vara ödmjuk när man är så j-a bra ! Rullen är iaf överlägsen, den sitter ju på ovansidan jämfört med haspelrullen.
                      Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-06-11, 13:08. Anledning: överlägsenheten slutade tydligen där rättstavningen började

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 748 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki