Tillverka egna rulldelar med cnc maskiner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka egna rulldelar med cnc maskiner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag hade velat ha en vinklad enkelvev med handtaget i samma material som dessutom går att reglera till längden i 2-3 olika steg.
    Senast ändrad av outkaszt; 2014-05-03, 21:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av sLp Visa inlägg
      Jag kör solidworks/autocad och cnc programering osv. Men jag är ingen konstruktör ! det är där det felar :P
      Men jag kör gärna fram några om man får hjälp med konstruerandet och att det är möjligt att tillverka med mina maskiner.
      cnc svar och fräs och sen diverse "handmaskiner" ( icke nc styrda)
      Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
      Okej. Har inte så mycket erfarenhet av de programmen utan har mest jobbat i Solid Edge men det går säkert att ordna. Är jag inte helt ute och cyklar är stativen till höger/vänstervevade bara spegelvända så det bör gå ganska enkelt att vända i ritningen. Själv är jag mest sugen på ett till en vänstervevad raket men tror verkligen det kan finnas en efterfrågan om du skulle tillverka ett gäng och sälja.
      Solid Edge och SolidWorks är ganska lika i hur man arbetar. Det finns många filformat som gör att man kan öppna en modell i ett annat program. Tyvärr blir modellen oftast "död". DVS man kan inte göra ändringar i dem. STEP är det vanligaste.

Inte ovanligt att man dödar en modell innan man börjar NC-programera på den så inte programmeraren råkar ändra i modellen även om man kör i samma program. Jobbar som konstruktör och har jobbat med Solid Edge, SolidWorks, Inventor och Catia. Just nu NC-programmerar jag i Catia och får döda modeller för att jag inte ska råka ändra i dem. Men i bland får man skapa egna ytor att gå på då den som skapat modellen inte tänkt på vad vi har för verktyg i maskin. Skillnaden mellan en bra konstruktör och en dålig är ofta att den dåliga har fantasifulla ideér men som kostar multum att genomföra.

Finns även gratis 3-D wiewers så man kan gå in i 3-D modellen och ta ut måtten för dem som inte har licenser och vill NC-programmera manuellt eller köra manuell tillverkning.

Skillnaden mellan konstruktör och någon som är någorlunda insatt i Cad-programmet är hårfin förutom diplomet. Du kan göra hållfasthetsberäkningar i Cad-programmet. Ytterst sällan det görs manuellt som man gått på högskola i 3 år för att lära sig. Men jag vet hur man gör.

Kommentera

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
        Jag hade velat ha en vinklad enkelvev med handtaget i samma material som dessutom går att reglera till längden i 2-3 olika steg.
        Enklast är nog att kapa och bocka befintligt då.

Kommentera

Om jag får hem min rulle imorgon så ska jag i veckan göra en prototyp på en böjd enkelvev, dock i aluminium och inte titan
          Gädda : 7,95 kg

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
            Enklast är nog att kapa och bocka befintligt då.
            Original vevarna är ganska korta i förhållande till stjärnskruven så själva "böjen" blir inte så lång och kommer kännas obetydlig, sen blir det problem att göra hålen för axeln till drevet i och med att det är rektangulärt mer eller mindre. Tror dessutom att kromet kommer spricka när man bockar veven :/

Kommentera

Fasen vad man önskar att man kunde konstruera och använda CAD nu då.. Låter ju hur fräckt som helst det här!
              Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
              sigpic
              Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
                Original vevarna är ganska korta i förhållande till stjärnskruven så själva "böjen" blir inte så lång och kommer kännas obetydlig, sen blir det problem att göra hålen för axeln till drevet i och med att det är rektangulärt mer eller mindre. Tror dessutom att kromet kommer spricka när man bockar veven :/
                Tänkte mest så härClick image for larger version

Name:	abu-ambassadeur-5601jb-0002 (1).jpg
Views:	1
Size:	157,9 KB
ID:	1773370. Ja kromet kommer troligtvis spricka. Att stansa ur hålet är nog inte särskilt dyrt om du hittar någon som stansar liknande hål. Men om du vill ha one of a kind kan det vara värt det. Finns hemma satser för att kroma om. Alternativet är att du får någon t ex UT att göra en allround vev enligt dina spec som passar alla ambor. Då kan de vara intresserade.

Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
                Fasen vad man önskar att man kunde konstruera och använda CAD nu då.. Låter ju hur fräckt som helst det här!
                Återigen: Skillnaden mellan en bra konstruktör och en dålig är ofta att den dåliga har fantasifulla ideér men som kostar multum att genomföra. Har man pengarna så är det helt OK. Vi kan prata om en 1000 lapp för ett hål om det är små serier och illa placerat. Ibland kan det vara billigare att göra manuellt vid små serier. Sen tillkommer material. Lite mekaniskt kunnande och sunt förnuft kommer man långt med.

Man söker oftast stora serier, en uppspänning/bit, helst automatiserat och material som är snälla mot verktygen.
                Bifogade filer

Kommentera

Hur går det med mätandet ?

Kommentera

Är det någon som vet specifikt vilket material som abus vevar är tillverkad i på senare år ?

Kommentera

Ursprungligen postat av sLp Visa inlägg
                      Hur går det med mätandet ?
                      Har inte ens börjat! Har varit ute och byggt på båten hela dagen men kvällarna i veckan tänkte jag ta tag i detta och försöka få ihop en grundritning.

Någon som vet om man kan hitta en lös rullfot någonstans? Skulle spara mycket om man kunde nita/skruva dit en istället för att fräsa ut den också. Får kanske slakta några ABU-stativ.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 579 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46