Fjäder i Cardinal 444 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fjäder i Cardinal 444

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fjäder i Cardinal 444

    Jag införskaffade en Cardinal 444 från gissningsvis 60-talet. Jag öppnade den och pillade lite och konstaterade att allt var i en ordning. Men så låg plötsligt fjädern som håller backspärren på plats fel, så att den inte låg mot hjulet.

    Jag har nu suttit och tittat på det där en bra stund, men jag kan helt enkelt inte komma på hur det ska vara. Något liten pryl som försvunnit? Jag som inte fattar? Är det bara att lämna in den som gäller?

  • #2
    Svårt att på din beskrivning veta vad som är problemet men med ledning av sprängskissen bör du i alla fall kunna avgära om någon del saknas.

    Kommentera


    • #3
      Tack för den! Nej, det är inget som saknas tydligen. Det är den lilla fjädern, 4097, som inte vill sitta som den ska. Lite mera pul tydligen, annars är det fiskeservarn som gäller.

      Kommentera


      • #4
        Har nog bilder nånstans, hittade inte på den här datorn dock så jag får hem och kolla servern om det är där de ligger.
        Iofs från en 333, men de är ju tämligen likartade vad jag förstår.
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

        Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

        Kommentera


        • #5
          Sådärja, hittade ett knippe bilder.

          Hoppas det ser likadant ut i din 444:A
          Om det nu är samma fjäder som avses, annars får du hojta till - har gott om bilder från demonteringen, dock inga från ihopsättningen...

          Click image for larger version

Name:	P4280450.jpg
Views:	1
Size:	348,4 KB
ID:	1772963Click image for larger version

Name:	P4280454_s.jpg
Views:	1
Size:	165,5 KB
ID:	1772964
          Click image for larger version

Name:	P4280458.jpg
Views:	1
Size:	379,9 KB
ID:	1772965Click image for larger version

Name:	P4280459.jpg
Views:	1
Size:	383,3 KB
ID:	1772966
          Click image for larger version

Name:	P4280465.jpg
Views:	1
Size:	296,3 KB
ID:	1772967Click image for larger version

Name:	P4290486.jpg
Views:	1
Size:	255,6 KB
ID:	1772968
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

          Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

          Kommentera


          • #6
            Sprängskissen gjorde att jag fick självförtroende nog, då det alltså inte saknades någon bit, att försöka få tillbaka grejerna.

            Snart förstod den inte särskilt eleganta, men säkert billiga, konstruktionen. Lite pill och böj på fjädern, och sen rätt mycket meck att få den på plats utan att paja fjädern. Man gör nog bäst i att låta den sitta kvar om man kan. Å andra sidan trodde väl inte ingenjörerna att det skulle sitta någon om femtio år och gnälla på deras lösning.

            1. Först lär man sig hur det ska fungera.
            2. Sen böjer man lite på fjädern så den är som den ska.
            3. Så sätter man ihop metallbiten, fjädern och skruven.
            4. Skruva fast det mycket litet, så att det lilla paketet sitter mycket löst.
            5. Pilla i änden på fjädern i det lilla hålet. Det kan man göra nu när det inte är åtskruvat.
            6. Skruva fast grejerna.
            7. Klart!

            Kommentera


            • #7
              Nu såg jag Mookis snygga bilder! Min ser lite annorlunda ut. Eller snarare väldigt lika förutom just fjädern, som är en riktig sådan i Mookis. Jämför med sprängskissen i Lausviks inlägg.

              Nåväl. Nu vet jag hur man gör om någon undrar.

              Kommentera


              • #8
                Inte för att det spelar någon större roll egentligen, men rullarna hette ABU333 och ABU444....cardinalrullarna kom senare...
                333 och 444 benämndes i början som rullar för "haspelspinn" precis som föregångaren till ABU444, Record 700....bara sånt där
                onödigt vetande som till skillnad från annat fastnat i minnet....
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #9
                  Det spelar visst roll. Det var ju på grund av min okunskap jag inte hittade den där sprängskissen.

                  Hursomhelst så ... Sen då? Hur får jag bort veven på eländet? Jag vill ju rengöra bakom den där stora mässingshjulet.

                  Tack vet jag min gamla Cardinal(!) 55. Den plockade jag isär och ihop på ett par minuter när jag var tio. Det var grejer det!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 546 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  217 svar
                  30 150 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg MathiasJK  
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  278 svar
                  47 580 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  536 svar
                  90 321 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Kimmen
                  av Kimmen
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 608 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X