Smörja en Exsence DC [Underhållssmörning] - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smörja en Exsence DC [Underhållssmörning]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Smörja en Exsence DC [Underhållssmörning]

    Alla fiskerullar behöver lite underhåll. Att underhålla sin favorit fiskerulle regelbundet inte bara skyddar dom mest utsatta delarna utan dessutom håller den i topptrim oxå.

    Hur ofta behöver man serva sina fiskerullar det är upp till var och en . Fiskar man mkt då är det bra med lite oftare underhåll. De flesta fiskerullarna behöver inte monteras isär efter varje fiskepass utan det räcker med att man oljar där det behovs.

    Det har blivit lättare och lättare att serva fiskerullar och fiskerulltillverkare har blivit bättre på att designa fiskerullar som är ganska lätt att göra en underhållsservice på och ibland utan att ens behöva några verktyg alls.

    Det är smart att använda olika oljor beroende på vilka delar ska man olja och som tumregel använder man tunnare oljor till kullgager typ TG Rocket Fuel Yellow Label och andra högfartsdelarna och oljor med lite högre viskositet till andra delar som t.ex. till evighetsskruven i en multirulle med osynkad linspridare. I det här fallet kommer jag att använda Hedgehog Alchemy oil ( gul pil) och TG Rocket Fuel Red Label.

    Click image for larger version

Name:	20140319_113252-copy.jpg
Views:	1
Size:	81,1 KB
ID:	1828828

    Att ta loss DC gavel har aldrig varit enklare. Det är bara och flytta på spaken markerad med en grön pil.

    Click image for larger version

Name:	20140319_122726 copy.jpg
Views:	2
Size:	214,1 KB
ID:	1828827

    Click image for larger version

Name:	20140319_132757 copy.jpg
Views:	2
Size:	220,1 KB
ID:	1828826

    Droppa en droppe olja i spollager som "bor" inne i DC bromsen.

    Click image for larger version

Name:	20140319_222307 copy.jpg
Views:	3
Size:	184,2 KB
ID:	1828825

    Super Free lager ska oljas oxå.

    Click image for larger version

Name:	20140319_222425 copy.jpg
Views:	3
Size:	260,2 KB
ID:	1828824

    Lossna lagerkoppen till mekbromsen och där finns det andra spollager som behöver lite olja.
    Under detta lager finns x-ship lager och det lagret behövde ingen olja den här gången.
    Click image for larger version

Name:	20140319_222528 copy.jpg
Views:	3
Size:	216,8 KB
ID:	1828823

    Efter att rullen är ihopplockad igen, då ska evighetsskruven få en droppe TG Red Label. Nu kommer rullen att kännas som ny igen och redo för nästa fisketur!

    Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2014-03-20, 14:20.

  • #2
    Under detta lager finns x-ship lager och det lagret behövde ingen olja den här gången.

    Hur ser/vet du att den inte behövde olja?

    Kommentera


    • #3
      hehe, jag "hörde" att det lager lät bra. X-ship lager hör inte till det som vi kallar för "högfartsystemet" och det brukar det få lite tjockare olja som håller lite längre.

      //T

      Kommentera


      • #4
        Och nu var det dags att göra en lite mer omfattande underhåll av Exsence.
        Förutom alla steg som finns i första inlägget, då ska man skruva loss veven och sen tre skruvar på insidan av rullhuset för att kunna lyfta vevgaveln. Det hela gick ganska fort och utan några som helst problem. En lång och smal skruvmejsel är ett måste. Så här såg delarna ut efter ingreppet:

        Click image for larger version

Name:	20140825_222733_web.jpg
Views:	3
Size:	204,4 KB
ID:	1775272

        Det mesta såg ut som det brukar vara på en shimano rulle, förutom den klickade slirbroms och dess delar. Blicken fastnade på låsbrickan. Dessa brukar vara lite jobbiga att sätta tillbaks. Men måste man , så måste man, så det bara och ha lite tålamod och en pincett och det kommer att orda sig. Slirbroms och huvuddrevs delar syns i nästa bild.

        Click image for larger version

Name:	20140825_224109_web.jpg
Views:	3
Size:	143,1 KB
ID:	1775271

        Rullen har varit i mitt ägo sedan nov 2013, så det var på tiden att göra en lite mer omfattande service oxå. Så jag rengjorde huvud och pinjondrev, la lite fett på alla rörliga delar , osv.
        Det jag brukar leta efter i vanliga fall oxå, är om det finns spår av vatten inne i gaveln. Denna rulle är byggd för att fiska efter saltvattenfiskar i tuffa miljöer, så vatten ska inte kunna komma in i rullen så lätt, vilket det inte gjorde heller. Detta innebär att man ska inte behöva skruva isär hela rullen så ofta, vilket är ett stort plus.

        Sen var det dags att skruva ihop rullen igen. Det hela tog mig knappt en timme att genomföra.

        Häls /T
        Senast ändrad av tonyex; 2014-08-26, 08:12.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 621 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
        217 svar
        30 275 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg MathiasJK  
        Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
        278 svar
        47 665 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Adam Huss  
        Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
        544 svar
        91 061 visningar
        38 gillar
        Senaste inlägg Nila
        av Nila
         
        Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
        108 svar
        11 672 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Arbetar...
        X