Köpa frinav till Calcutta D, vart? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa frinav till Calcutta D, vart?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa frinav till Calcutta D, vart?

Som rubriken lyder har frinaven i mina två calcuttor gett upp. Nån påläst själ som vet vart man kan beställa ett gäng? Jag är inte jättesugen på att skicka dem till Normark just nu.

// Totte

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
    Som rubriken lyder har frinaven i mina två calcuttor gett upp. Nån påläst själ som vet vart man kan beställa ett gäng? Jag är inte jättesugen på att skicka dem till Normark just nu.

// Totte
    Går det inte att beställa dessa från Normark?

Kommentera

Snackade med PA, Lundgrens och han menade att inte ens de får göra service utan måste skicka dem till Normark.
      Sen hittar jag inget telefonnummer till dem heller?!

Är det där rätt?

Kommentera

Lite intresserad i av vilka storlekar du kør och hur länge du använt dom innan frinaven gav upp ?

Kommentera

Shimano använder samma IAR-lager till flera olika rullar (med reservdelsnummer BNT4225) så om återförsäljarna inte får skruva i Calcutta D kanske de får beställa reservdelar till en Chronarch 201E? Det är plättlätt att byta och sist jag pratade med Normark gick det att beställa små reservdelar genom återförsäljare. Testa att vara mer diffus
          Annars är ju utlandet en variant, men två-tre veckors frakt från USA kanske inte är så kul mitt i gäddfisket. Du kan ju testa att maila en större tysk handlare t. ex http://www.angel-domaene.de/ leverans från Tyskland brukar gå avsevärt snabbare.

Kommentera

Jag har lyckats beställa vissa delar vid ngt tillfälle, men inte direkt av Normark utan via butik som i sin tur beställer av dem.

Kommentera

Är också intresserad av hur länge du fiskat med rullarna samt vilken metod. Enligt vissa håller en Calcutta tills jordens undergång så lite nyfiken är jag. Har tänkt att införskaffa en själv till spinnfisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                Är också intresserad av hur länge du fiskat med rullarna samt vilken metod. Enligt vissa håller en Calcutta tills jordens undergång så lite nyfiken är jag. Har tänkt att införskaffa en själv till spinnfisket.
                Stativet är stabilt, men IAR-lagret är detsamma som i en "bassrulle" och inte biffigare i en Calcuttta 401D än i en mindre rulle från shimano eller någon av de andra tillverkarna. Sedan har den ju backspärrshake och IAR-lagret är ju att betrakta som en av de hårdast utsatta delarna på en spinn/jerkrulle så inget är väl egentligen konstigt. Bara att byta, som med alla andra rullar. Men att Calcutta D skulle hålla till jordens undergång är en smula överdrivet. Den är ju bara två år gammal och knappast långtestad som flera andra modeller. Det är väl först nu efter något år det går att bedöma hur grejerna håller. Själv är jag nyfiken på hur bottenplattan kommer hålla över tid...
                Senast ändrad av barnmorskan; 2014-03-15, 12:14.

Kommentera

Nej det är ju slit delar men på vissa rular håller dom ju längre. Mina ambor så har jag fått byta minst en gång per säsong.
                  Värst är när dom ryker under fajt och då brukar back spärren ryka med. Dock så har ju abu fin fin service så de løser ju sig alltid.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                    Stativet är stabilt, men IAR-lagret är detsamma som i en "bassrulle" och inte biffigare i en Calcuttta 401D än i en mindre rulle från shimano eller någon av de andra tillverkarna. Sedan har den ju backspärrshake och IAR-lagret är ju att betrakta som en av de hårdast utsatta delarna på en spinn/jerkrulle så inget är väl egentligen konstigt. Bara att byta, som med alla andra rullar. Men att Calcutta D skulle hålla till jordens undergång är en smula överdrivet. Den är ju bara två år gammal och knappast långtestad som flera andra modeller. Det är väl först nu efter något år det går att bedöma hur grejerna håller. Själv är jag nyfiken på hur bottenplattan kommer hålla över tid...
                    Korrekt är att Calcuttan som tillsammans med kackerlackorna ska överleva undergången är TE, inte D. My bad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 230 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S