Ambassadeur 6501 C3 problem med knarr. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 6501 C3 problem med knarr.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 6501 C3 problem med knarr.

    Köpte den här rullen begagnad för 2 år sedan och den hade felet redan när jag köpte den, har inte lagt någon energi på att hitta felet då den agerat extrarulle.

    Felet ter sig enligt följande, när man för upp reglaget för att aktivera knarren så låter knarren som den ska i 3-4 klick, sedan blir det endast ett hest ljud från rullen. Upptäckte att knarren fungerar som den ska om man tjurhåller reglaget och pressar det utåt eller neråt och på så sätt sätter press på själva mekanismen.

    Click image for larger version

Name:	knarr4.jpg
Views:	1
Size:	91,2 KB
ID:	1825720

    Jag har tagit isär och satt ihop några gånger och hittar inte något direkt uppenbart fel, det som förbryllar mig en aning är att distanserna som ser till att knarrmekanismen inte kan röra sig in i själva sidplattan är flera mm kortare än vad själva styrpinnarna. Logiskt sett så bör ju detta kunna vara en orsak till problemet då det skulle kunna ge knarrmekanismen utrymme att röra sig så pass att armen som ligger mot plastdrevet inte får tillräcklig anläggningsyta för att fungera som den ska.

    Click image for larger version

Name:	knarr1.jpg
Views:	1
Size:	74,2 KB
ID:	1825721
    Click image for larger version

Name:	knarr2.jpg
Views:	1
Size:	89,5 KB
ID:	1825722
    Click image for larger version

Name:	knarr3.jpg
Views:	1
Size:	107,7 KB
ID:	1825723

    Jag har beställt lite grejer från England bara för att, bl.a. en helt ny knarrmekanism, distanser, fjädern som håller emot reglaget samt styrpinnen till fjädern som håller reglaget på plats. Men det skulle vara intressant att se om någon varit med om detta problem själv eller vad någon mer kunnig tror kan vara orsaken till problemet.

  • #2
    Blev inte mycket till respons men i vilket fall så var det precis som jag trodde, distanserna var för korta och därför blev allt på sniskan inuti. Så om någon annan får detta problem i framtiden, byt distanserna.

    Kommentera


    • #3
      Jag hade kunnat berätta det för dig på en gång, men du hade en sådan avskyvärd flagga med som bakgrund på dina bilder att jag förmådde mig inte skriva en rad!









      .... skämt åsido hade jag inte kunnat hjälpa dig, men det är bra att du iaf uppdaterade din egen post med lösningen. Uppskattas!

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      11 svar
      3 508 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg PrN-Sweden  
      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
      217 svar
      30 103 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg MathiasJK  
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      279 svar
      47 550 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      537 svar
      90 180 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Kimmen
      av Kimmen
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 582 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X