ABU Record 1500 Modell A - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Record 1500 Modell A

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ABU Record 1500 Modell A

Tjena, har ärvt två st av dessa gamla godingar jag skrev ovan Men nu är det så att jag gärna tar emot fakta osv av er här på forumet om vad dom kan vara värda, om dom är ovanliga osv osv... Vet att dom är från 40-talet någon gång, det är väl allt. Tack på förhand!

Snus! Spara Vet dock inte vad de är värda men ett tips är väl att kolla ebay och tradera efter liknande?

Kommentera

Rullarna har naturligtvis ett värde men hur högt är beroende av skick. Skit, repor och rost drar ner det ekonomiska värdet.

Rullen har ingen frikopplingsbar spole eller IAR. Bromsen består av två komponenter: Kastarens tumme och en justerbar lagerkopp som påverkar spolaxeln. Det är med den lagerkoppen man ska motverka risken för backslag. Vid kast snurrar allt som kan med i kastet: Vev, spole och knivbult och linspridare. Det är med andra ord ett rätt stor massa att dra igång vid utkastet och en stor rotationskraft att bromsa då betet når vattnet.

Vid lättare mothugg håller man i veven eller om man vill ha mera kraft, sätter tummen på spolen och drar till.

Du kanske redan har hittat den här länken:
      http://rullen.eu/index.php/1510562
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Oj, man tackar så mycket! Har sett lite länkar osv liknande den där (kanske till o med den) men ville mest höra lite personliga åsikter och funderingar, va kul o höra om funktionen där med bromsen osv, jag förstod inte riktigt i början varför tex det inte fanns backspärr, haha! intressant... Kan tänka mig att det inte är något värt att sälja? Kan vara kul att ha efter gammelmorfar

Kommentera

Jag har en Ambassadeur från något av de allra första åren den började tillverkas. Det är inte SG-modellen utan modellen som kom efter. Mina barns mormors bror fiskade öring och röding med den och även jag har använt rullen till att dra upp mitt PB på gädda med.

Den är inte till salu under min livstid. Hur ungarna gör med det de ärver kan jag naturligtvis inte ha någon synpunkt på. Jag kan bara hoppas den får vara kvar.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kul! Sånt där är alltid roligt, lite samma tankar jag har, kul att passa vidare i generationerna... Tänk om dom gamla rullarna kunde dela med sig om vad dom varit med om.

Kommentera

Har även en haspelrulle mitchell 440 tror jag den hette, bygeln är dock trasig men kan nog gå att laga...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 579 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46