Någon kunnig? Record 2000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon kunnig? Record 2000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon kunnig? Record 2000

Tjo,

Fick precis en rulle av en polare jag hjälpte lite.

Har googlat runt lite men får ingen hel uppfattning om den.

Ska försöka få upp bilder under morgondagen.

Det jag vet:
    En record 2000
    Ingen gravyr på sidorna förutom record 2000 på sidan där veven sitter.
    På andra sidan så är det graverat georg styrman.
    Kan ha helt fel men skulle tippa på att den är gjord 1945-1946. I ett av papprena så var det lite reklam för 2100 expert och någon mer men dessa började väl tillverkas runt 1945?
    Är graverat "made in Sweden" under fästet och även serienr.
    Är vit/gult mellanlägg inga stenar dock
    Orginalförpackning och den lilla påsen. Oljan är tyvärr inte med men reservdelar och papper finns. Dock inte ifyllt:/

Skulle uppskatta lite mer info och gärna en prisuppfsttning.

Väl mött
    Om fiske inte är svaret så har du missuppfattat frågan.

Halloj Daniel !

Är själv samlare av gamla svenska spinnrullar, men absolut ingen expert. Blev dock nyfiken av din tråd. Har själv den "vanliga Record 2000 med svarta bakelit mellanlägg" . Record 2000 tillverkades 1942 - 1952 enligt Skupiens bok. Din beskrivning av färgen på mellanläggen tyder på att det är antingen tidiga "Amber Yellow" som som är en högst eftertraktad samlarrulle eller en "Ivory White" som står lika högt. Det som gör mig fundersam är att det inte finns någon gravyr ? Vad jag vet så ska dessa rullar ha ett graverat mönster i ytterkanten av gavlarna, samt agatstenar i lagerkopparna. Namnet Georg Styrman är nog egenhändigt graverat av någon tidigare ägare. Hur ser din originalförpackning ut ? Record 2000 är en av två rullar som packades i en lyxigare förpackning. Ett träetui som klätts med något konstmaterial utvändigt och sametsliknande material invändigt (gäller dom tidigaste). Packades senare i ett lädercase. Ser framemot bilder.

Kommentera

Ursprungligen postat av Drisse Visa inlägg
      Halloj Daniel !

Är själv samlare av gamla svenska spinnrullar, men absolut ingen expert. Blev dock nyfiken av din tråd. Har själv den "vanliga Record 2000 med svarta bakelit mellanlägg" . Record 2000 tillverkades 1942 - 1952 enligt Skupiens bok. Din beskrivning av färgen på mellanläggen tyder på att det är antingen tidiga "Amber Yellow" som som är en högst eftertraktad samlarrulle eller en "Ivory White" som står lika högt. Det som gör mig fundersam är att det inte finns någon gravyr ? Vad jag vet så ska dessa rullar ha ett graverat mönster i ytterkanten av gavlarna, samt agatstenar i lagerkopparna. Namnet Georg Styrman är nog egenhändigt graverat av någon tidigare ägare. Hur ser din originalförpackning ut ? Record 2000 är en av två rullar som packades i en lyxigare förpackning. Ett träetui som klätts med något konstmaterial utvändigt och sametsliknande material invändigt (gäller dom tidigaste). Packades senare i ett lädercase. Ser framemot bilder.
      Tja Andreas,

Tack för svaret.

Det är detta som gör mig konfunderad.
      Det är den "vanliga" läder boxen som jag fick med.
      Har förstått det också att det borde varit gravyr på kanterna och ädelstenar.
      Va det gravyr även på ivory white? Har svårt att hitta detaljerade bilder.
      Så antingen så har väl köparen bytt mellanlägg eller så kanske den gjordes senare med det vit/gula mellanlägget?

Ska definitivt lägga upp bilder imorgon. Fick rullen sent idag så orkar inte lägga upp bilderna inatt.

Hmm det enda ja får fram om georg styrman är att han satt som ordförande i Stockholms slakt- saluhall 49-50. Tänkte att det är ändå ett ovanligt namn verkar ju dock tillhört övre medelklass eller liknande. Knepigt att ägarbrviset inte är ifyllt om man ändå har graverat sitt namn. Inte direkt så att ja skulle gravera in mitt namn på en rulle lixom. Haha lite väl mycket hybris kanske va present eller liknande?

Lägger upp bilder imorgon när ja kommer till jobbet.

Kommentera

Här kommer lite bilder som jag tagit på rullen.

Kommentera

Rullen ser som sagt ut som en senare Record 2000 frånsett mellanläggen. Även gravyren Georg Styrman gör den lite intressant. Specialgåva, lämnat in den själv för gravyr, pris i fisketävling ? Vet en som har lite info om dessa rullar. Ska höra med honom senare i eftermiddag när jag kommer hem från jobb.

Kommentera

Fick inte tag på samlarkompisen igår. Färgen är Amber Yellow. De tidigaste rullarna hade runda knoppar på veven och de senare rullarna såldes med 2st vevar. En med knoppar likt de du har på din och en med runda knoppar. De finns dock en Record 1700 som har samma färg och samma knoppar på veven som du har på din rulle. Även gavelskruvarna på din rulle tillhör de senare modellerna. De tidigaste hade mer kullriga / svampformade skruvar. Kanske rullen är ett hopplock ? Men då är det imponerande att någon fått tag i Amber Yellow mellanlägg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Drisse Visa inlägg
              Fick inte tag på samlarkompisen igår. Färgen är Amber Yellow. De tidigaste rullarna hade runda knoppar på veven och de senare rullarna såldes med 2st vevar. En med knoppar likt de du har på din och en med runda knoppar. De finns dock en Record 1700 som har samma färg och samma knoppar på veven som du har på din rulle. Även gavelskruvarna på din rulle tillhör de senare modellerna. De tidigaste hade mer kullriga / svampformade skruvar. Kanske rullen är ett hopplock ? Men då är det imponerande att någon fått tag i Amber Yellow mellanlägg.
              Ja något skumt verkar det ju vara. Eftersom det är graverat georg styrman på sidan så vet ja inte om ihopplock är något.
              Det var en extra vev till men den va nog likadan men svart. Kanske är en senare modell och man har bytt mellanläggen bara.
              Som sagt så tyder ju det mesta på att det är en senare modell men man blir lite konfunderad på mellanläggen.

Ingen som vet vad en sån här kan vara värd?
              Läste några inlägg från 09 att dom senare med det svarta mellanlägget låg på runt 2 lax.

Kommentera

Priser är alltid svårt. Men som du skriver så ligger en vanlig ofta runt 2000kr. Din kan dock vara svår att värdera. En riktig Amber Yellow kan bli riktigt dyr. Ingen kan nog sätta ett pris på den, utan det är vad en samlare är villig att betala. Ett hopplock är ibland värt pengar och ibland ingenting. Men din rulle tycker jag personligen värderas som en likvärdig vanlig + vad köparen är villig att betala mer för bara mellanläggen. Som medlem i samlarklubben Rullen så är mitt tips att du kontaktar klubben för att få tips och eventuellt en förklaring om rullen. Finns många riktigt kunniga medlemmar där.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 579 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46