Multi/lågprofilsrulle "bekymer" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi/lågprofilsrulle "bekymer"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multi/lågprofilsrulle "bekymer"

Bekymmer 1
    När jag fiskar med min lågprofilare blir min högra hand som håller i spöt o rullen blöt som fan. Det liksom droppar ner vatten hela tiden från spolen och till slut är hela handen blöt. Inga problem i vanliga fall när tempen är 15+ men de kallare dagarna är detta ej nå trevligt. Inga varma, vettiga, smidiga och vattentäta handskar har man hittat. Så min fråga är hur ni andra löser problemet?

Bekymmer 2
    Fiskar ibland i bräckt vatten, läst att man ska spola rullen med kranvatten när man kommer hem. Men det känns så fel fel fel. Känns som vatten letar sig in överallt och förstör lagrena och de rörliga delarna.

Hur gör ni?

hmmm..... tror dom tål lite sötvatten...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      hmmm..... tror dom tål lite sötvatten...
      Jag är skeptisk, , , tror jag, ,
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag har resignerat och nöjer mig med osmidigt våtvärmande neoprenhandskar. Grymt billiga i inköp vill jag minnas (Lundgrens) o bättre än allt annat jag provat. Det saknas inga fel på dem men fingrarna mår på totalen ok.

Kommentera

Efter att ha testat dom flesta andra sätt att hålla händerna varma så är det numera torgvantar i ull som gäller, dom blir blöta men värmer gott ändå. Helst ska dom räcka upp över handleden så håller dom igång cirkulationen.

Hur man håller liv i lågprofilare vet jag däremot inget om...
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Byggarn har för övrigt helt rätt i att rullarna tål lite sötvatten Jsg fiskar i princip uteslutande i bräckvatten med magnesiumrulle. Jag försöker sköta mig och vrida åt bromsen, låta en svag rännil rinna ner på spolen medan jag vevar nån halvminut. När jag sedan lägger ifrån mig rullen på luftig plats är gaveln normalt öppnad och spolen urtagen. Shimano har en beskrivning på detta... sen kanske du är smartare än jag o har annat material i rullen än jag vilket borde innebära att du kan släppa lite på kraven. Olika tillverkare har lyckats olika bra i olika omgångar är min bild...

Kommentera

Jag har resignerat och nöjer mig med osmidigt våtvärmande neoprenhandskar.
              Byggindustrins vattentäta montagehandskar funkar perfekt, dom kostar några tior,
              Om man fryser finns det tunna vantar i bomull man kan ha under.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Byggindustrins vattentäta montagehandskar funkar perfekt, dom kostar några tior,
                Om man fryser finns det tunna vantar i bomull man kan ha under.
                Det finns alltså en strimma hopp
                Har man emellertid, som jag, bestämt sig för att det inte går att fiska multi utan naken tumme så är det där med vattentätheten en hopplös utopi.
                Helt uppenbart har jag en resa att göra

Kommentera

Det finns alltså en strimma hopp
                  Köp en storlek som är precis så den går på handen,
                  om jag gör så kan jag läsa tidningen och bläddra i den problemfritt med handskarna på !

Kommentera

Montagehandskar är till för finlir, inte några grovarbetarhandskar. Tunna smidiga handskar som ska funka att meka med,.,.,.,. så Månsson är helt klart inne på rätt linje här....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 579 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46