Abu Ambassadeur 6001c, lite hemmatrim - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Ambassadeur 6001c, lite hemmatrim

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
    Jag använder också både multi och haspel. Amba från -70 och -80 talen, främst till vertikalt fiske efter torsk, och någon gång vid kast med riktigt tunga beten.

Det där med känslan har man hört till leda, och jag kan nog hålla med om att på -80 talet med nylonlinor och abus sämre haspelrullar var känslan så mycket bättre i en multi. Men med moderna flätlinor på moderna hasplar fullkittade med massor av kullager kan jag inte hålla med om att känslan i dem skulle vara sämre. Känner varje smekning, nafs och hugg som mina beten utsätts för, rakt upp i handen.
    Bägge typerna av rullar har helt klart sina fördelar, och därför använder jag dem till de olika moment som jag tycker de passar bäst för.
    Havsöringsfisket här i Blekinge är mitt favoritfiske, och till det anser jag att en bra haspel är förstavalet alla dagar i veckan. Men ska jag dänga lite tunga gummibeten eller vertikala torsk, då är multin lika outstanding för de situationerna.

Men som så mycket annat är det förstås en smaksak. Men intressant att lära mer om tekniken av de som kan den så mycket bättre.............
    Ja, då är vi ganska lika på många punkter. Hur som helst så har vi kanske fiskat i samma vatten som det verkar .

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Mekbromsen klämmer spolen så den inte får upp farten, personligen tycker jag man ska undvika den så mycket man kan, kasten blir ryckiga och invevningen tyngre och självklart sliter den på prylarna.

C vikterna rör sig utåt när spolen snurrar så ju högre fart på spolen desto mer effekt.
      Den har minst effekt mot slutet av kasten.
      Precis.

Jag har alltså aldrig den mekaniska bromsen. Den ställer jag in på det viset att jag trycker in frikopplingsknappen och därefter släpper på mekbromsen helt. Sedan drar jag åt den i pyttesmå steg tills glappet försvinner helt och spolen inte knackar det minsta när man vickar den från sida till sida. Slutligen släpper jag på den pytte-pyttelite igen.

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Sparetime Kristersson;

Jag ska väl inte sticka upp, eftersom du tycks ha enorm erfarenhet av vilken rulle av haspel- och multiplikatorrulle man kastar längst med....

Kanske är jag född korkad eller felaktigt navlad, men med lite tyngre beten har jag själv alltid kastat betydligt längre med en Ambassadeur multiplikatorrulle än med motsvarande haspelrulle....

Här har du lite info att läsa i ämnet: http://iof1.idrottonline.se/SvenskaC...asting/Rekord/ ....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
        Jag kan inte mäta mig med din erfarenhet, och inte heller med proffsen som tävlar. Jag fiskade mycket med både haspel och multi på -70 -80 och en bit in på -90 talet. När jag på senare år började om mitt fiske testade jag båda igen. Med de allra tyngsta betena jag fiskar med är multin också att föredra. Men i de vikter jag kastar mest, 15-40 gram , i praktiskt fiske, från båt och land, är det sällan någon av mina fiskekamrater med multi och motsvarande spö är i närheten av de kastlängder jag får till. Kanske är min kastteknik med multi rostig numera men jag kommer inte heller i närheten med samma spö lina och bete i motsvarande situationer.

Tittar man på det ur rent teknisk/fysisk synpunkt torde det vara så att med samma utgångsfart från spötoppen så borde friktionen från en haspel vara betydligt lägre än en multi som måste dra med spolen etc. Med ett stort tungt bete kanske inte jag drar på ett lika hårt kast med en haspel för att spara fingertoppen, och kanske är det avgörande för att kastet då blir kortare. Med en multi behöver du ju inte ta de hänsynen utan kan dra på ordentligt......

Kommentera

Lite svårt att kopiera in men enligt listorna i Old Firehands länk skulle detta vara gällande världsrekord, vet inget om hur tävlingarna går till, eller om det är jämförbart eftersom det verkar vara olika grenar, men nog förefaller det som haspel kastar längre i mina ögon. Rätta mig om jag har fel......

Haspel längd tvåhands 120,52 Jens Nagel Tyskland Tallinn

Spinn längd tvåhands 116,32 Colin Howlett Storbritannien Krakow

Edit: Försöker utröna vilka resultat i casting som är bättre med multirulle än med haspel. Tittade bland annat på resultaten på herrarna i året sm, tvåhands haspel kastar längre än tvåhands spinn, det förefaller också som att precisions kasten med haspel får betydligt bättre resultat än motsvarande spinn kast.

Jag kan se att både haspel och multi rullar har sina fördelar, men jag tycker mig också se att multirullen överlägsenhet i alla kategorier är vida överskattad ....... jag använder både haspel och multi.....och framförallt de moderna haspelrullarna med massa fina kullager i kan i många situationer både tävla med och överträffa en motsvarande multi. I slutändan handlar det kanske mest om våra egna ideer om vad vi trivs bäst med.........
          Senast ändrad av sparetime; 2013-11-05, 22:32.

Kommentera

Det enklaste är om de som är intresserade går in på utreel.se och kollar under artiklar, där finns mycket matnyttigt att fördjupa sig i.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
              Det enklaste är om de som är intresserade går in på utreel.se och kollar under artiklar, där finns mycket matnyttigt att fördjupa sig i.
              Haha. Spoken like a true disciple!

Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil: for thou art with me; thy blå spole and thy kullagrade vev shall comfort me.

Senast ändrad av barnmorskan; 2013-11-05, 22:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                De artiklarna har man självklart läst .

En liten undran. Vilken kemikalie är bäst att använda till att tvätta ur gamla lager? Dvs lager fulla med gamma olja eller fett.

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg

En liten undran. Vilken kemikalie är bäst att använda till att tvätta ur gamla lager? Dvs lager fulla med gamma olja eller fett.

~Paul~

Googlade det tidigare idag och jag använder detta även när jag rengör min mc kedja och den blir som ny. Det hemliga medlet är diesel/tändvätska/lampolja. Du behöver ej blanda dessa utan ett av de funkar bra. Skadar inte, rostar inte och löser upp fett och gammalt skit enkelt.

Jag stoppade lagerna i en lite liten flaska, fyllde på hälften med vätska och stängde locket....sen är det bara att skada, låta vila lite och skaka igen. Låt det verka några minuter och skaka igen innan du tömmer vätskan. Lägg lagerna i hushållspapper, in i en strumpa och veva runt den så all vätska letar sig ut. Olja lagerna så är de rena och smorda
                  Senast ändrad av Serigös; 2013-11-05, 23:00.

Kommentera

~Paul~
                    Jag brukar använda kemiskt ren bensin att tvätta lager i.

Kommentera

~Paul~
                      Först spraya med Bräkleen, sedan Aceton eller Simple Green. Har du tillgång till ultraljudstvätt så kör du med den. Skillanden mellan ultraljudestvätt och skölj-och-skak är som natt och dag. Sjuk skillnad!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 227 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S