Bra shimano bakbromsad haspelrulle ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra shimano bakbromsad haspelrulle ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra shimano bakbromsad haspelrulle ?

Lämnade bakbroms träsket i somras, köpte mig en shimano Rarenium 2500 rulle.
    Grymt nöjd med den rullen men blir inte kompis med frambromsen riktigt :/

Undrar om det finns nån bakbromsad shimano rulle som kan mäta sig med min nuvarande rulle i känsla osv?

Super gt hade jag innan, den kände bra men nån "klass" under Rarenium enligt mig.

Vad skall ja välja? Måste va shimano och storlek 2500

Sorry för min Men måste fråga, fortfarande ny i många avseenden. Fiskar med frambromsade Sorö rullar, överlägsna allt som fanns med bakbroms när jag var "storfiskare" på -80 talet. Vad är det du tycker känns bättre med bakbromsat?
    Många havsöringskollegor anser att just 2500 e perfekt storlek för det fisket det har jag förstått. Jag kör 40 storlek för att kunna använda samma rulle till fler uppdrag.... samt att nånstans i nacken finns en tanke på att i mina vatten finns möjligheten att få på en lax modell större.....

Kommentera

Det är så att jag anser mig hantera slirbromsen på ett snabbare och "bättre" sätt på en bakbromsad rulle.

Det är den enda anledningen till ett byte. Min rarenium rulle är grym på alla vis men har bromsen i fel ände

Kommentera

Bakbroms... Pfft :p
        Du har ju shimano super gt och stradicen som finns med bakbroms. Bra rullar.

Men du får ju fan så mycke bättre broms i en frambromsad rulle. Kolla alla dyra rullar, dom har frambroms.

Vänj dig vid frambroms är mitt tips. Då det är en mycket effektivare och jämnare typ av broms.

Edit,
        Såg att du har en rarenium. Det är ju en svingrym rulle.
        Spelar ingen roll vilken bakbromsad shimano rulle du än köper så komer du gå ner i broms effektivitet.
        Senast ändrad av gös ingvar; 2013-10-13, 22:33.

Kommentera

Glöm inte att när du byter spole byter du bromspaket oxå, och får fräschare broms. Alltså i en bakbromsad rulle bromsar du med samma bromspaket hela tiden. I frambromsade rullar bromslamellerna är mycket större = mera bromskraft och mjukare broms. Jag skulle definitivt inte byta.

Fortsätt köra med frambromsade rullen. Du vänjer dig. Den är flera gånger bättre än bakbromsade rullar. Även i samma prisklass. Om du skulle byta åker du på en förlust som det motiverar inte bytet. Tycker jag.

Ja, jag vet att jag har många bakbromsade Shimano Aero, och dessutom gamla modeller. Kanske över 10-15 år gamla: super aero gt, perfection, aero gt, super x, etc. Men jag har oxå frambromsade och jag känner skillnaden. Jag byter bara för att jag är van med dem och dem gör sitt jobb.
          Tight lines!
          CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Asså! det är inte själva bromsen jag är missnöjd med, utan att komma åt den och justera under drillning. Okej, jag har kört bakbromsat i 20 år så det kan vara en vanesak det här....

Men OM det skulle finnas en bakbromsad som kan mäta sig med min nuvarande vill jag byta

Kommentera

Shimano Twin power Ci4 3000SRA (fast i 2500 storlek) Kolla min post #20.

Ännu en helhelg med den och tycker ännu bättre om den.

Peter
              Senast ändrad av wolw; 2013-10-14, 07:37.

Kommentera

Ja kika på en sån igår, vad är egentligen skillnaden på 2500 o 3000 storleken? Nått med spolarna eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av MikaelH Visa inlägg
                  Ja kika på en sån igår, vad är egentligen skillnaden på 2500 o 3000 storleken? Nått med spolarna eller?
                  3000SRA är lite större än 2500RA men har grundare spolar, gäller även 4000SRA (S=shallow).

Peter

Kommentera

Ursprungligen postat av wolw Visa inlägg
                    3000SRA är lite större än 2500RA men har grundare spolar, gäller även 4000SRA (S=shallow).

Peter
                    Är inte skillnaden mellan 2500 och 3000 att vissa modeller och tillverkare gör 2500rullar istället för 3000 och tvärtom?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 624 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46