Ursprungligen postat av barnmorskan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
lågprofil rulle tips?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av johanRe Visa inläggLåtar åt revo MGXen, men är den enda jag lyckats fått tag o känna lite på iaf.
Kommentera
-
Hoppsan! Här missade jag visst uppdateringen.
De "tre stora" har alla någon form av lågprofilare med centrifugalbroms för lätt fiske.
ABU har som du redan testat t. ex Revo MGX eller Premier i lite olika varianter vilka har samma centrifugalbromssystem IVCB-IV. har inte testat nya Premieren, men Grynning har koll på dom. Kort sagt är de fina rullar.
Vill man ha något från Japan finns det fler modeller vilka inte går att testa i Sverige.
Daiwa gör PX68 SPR vilket är en centrifugalbromsad Pixy. har inte testat med centrifugalbroms, men den magnetbromsade varianten av SPR-spolen. Mycket imponerande. Inga problem att kasta 4-5g med helt fel spö...
PX68 väger i likhet med MGX knappt någonting. De har dock magnesiumbaserat stativ och är saltvattenkänsliga, dvs skall ej användas alls i bräckt-/saltvatten.
Sist kvar är Shimano som tveklöst har flest centrifugalbromsade lågprofilare.
Beroende på vad man önskar, kan man få en hel del för 2000-3000kr. Är man beredd att göra att bortse från eventuelle svårigheter vid garantiärenden kan man köpa en rulle för den japanska marknaden. Man får då ofta vädigt mycket mer för pengarna jämfört med europarullarna. Kort sagt får man en top of the line rulle med allt det senaste/mest sofistikerade till priset av en europeisk medelprisrulle.
Om jag själv inte varit såld på Daiwas bromssytem MagForce Z/3D (som för övrigt är en kombination av centrifugal- och magnet) hade jag utan tvekan valt en Metanium. Den har allt godis man kan önska sig med ny drevteknik med små kuggtänder, Ny centrifugalbroms, lik ABUs IVCB-IV men är till skillnad från de andra magnesiumrullarna coatad och därmed saltvattentålig.
Sedan finns det en uppsjö japanrullar för Europa och USA med förhållandevis högre priser (mindre för pengarna).
Det var en liten översikt. Lättare att svara på specifika frågor om du har någon!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag håller med dig , en bidragande anledning förutom stabiliteten är att MGX inte klarar bräckt och saltvatten ..
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej gruppen!
Jag ska ställa in centrifugalbromsen på en revo beast. Jag har läst på lite...2 Foton-
Kanal: Rullar
2025-03-27, 17:16 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 744 visningar
0 gillar
|