Rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad skiljer vc pike och JB?

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
      Jag har inte riktigt förstått vad det är som är så speciellt med VC pike. Vad innehåller den egentligen för komponenter som gör den så mycket bättre än tex JB eller Pro Rocket?
      Det där testet som var i senaste fisheco+ sa väl mest att den var jättebra, men inte varför (om jag minns rätt).

Och då syftar jag såklart på den vanliga VC pike, inte UT-versionen.
      VC Pike är en kombination av Rocket och JB-rullarna, där man tagit det bästa från båda. I grunden är det en JB, sen har man tagit drevplattan från Rocketen och stoppat i. SKillnaden där är att Rocketens drevplatta är i härdad mässing, precis som stativet, medans JBs drevplatta är i aluminium. Så du kan säga att det är en JB med stabilare drevplatta, eller en Rocket med dubbel backspärr och bussningar i spolen. Samt kupade, specialdesignade gavlar. Och tumstödet förstås. Kombinationen av allt detta gör att VC Pike är, så vitt jag vet, den enda Amba som har UltraCast-spolupphängning, drevplatta i härdad mässing och frikoppling med tumtangent. Helt enkelt, det bästa av det bästa om du vill fiska gädda med en klassisk rund Amba

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Du kanske kan ha rätt, men det är inte så det fungerar här på FS, hehe
        Calcutta D är inte världens bästa fiskerulle, men det är mkt fiskerulle för de pengarna den kostar och rätt så bra passar den in som en av de mest kraftfulla jerkfiskerullar som går att köpa runt 2000 riksdaler här hemma De "features" som D modellen har gör fisket till en sann njutning! Våga inte köpa en!

I det stora hela det spelar igen roll för mig (oss) vad han köper för fiskerulle. Det är upp till honom. hehe

//T
        Nä, vi har ju en viss förkärlek för att hitta sidospår, alternativa svar och helt enkelt balla ur i de flesta trådar

Jag vet inte om jag vill ens känna på en Calcutta D, för då slutar det väl med att jag måste köpa en.
        Men jag har ju två rullar ute till försäljning nu och om jag säljer båda så finns det ju utrymme för en ny...
        Hur pass stor är Calcutta 201D? Att den håller för gäddfiske tvivlar jag inte en sekund på, men det är ju en hårfin gräns mellan att rullen är liten och smidig och att den känns underdimensionerad för det fiske man bedriver. Jag har en viss tendens att balansera på den där tunna linjen, då jag har blivit väldigt förtjust i små multirullar. Ju mindre desto bättre
        Men när man inte vill överdimensionera storleken så ställer det högre krav på kvalitet och material, och då brukar det tyvärr bli dyrt.

Titta, nu sprang vi iväg OT igen För att ta oss tillbaka på rätt spår; OP ska såklart köpa vilken rulle han vill, helt upp till honom. Jag tror han kommer att bli nöjd med vilken som av de rullar som diskuterats hittills i tråden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
          Nä, vi har ju en viss förkärlek för att hitta sidospår, alternativa svar och helt enkelt balla ur i de flesta trådar

Jag vet inte om jag vill ens känna på en Calcutta D, för då slutar det väl med att jag måste köpa en.
          Men jag har ju två rullar ute till försäljning nu och om jag säljer båda så finns det ju utrymme för en ny...
          Hur pass stor är Calcutta 201D? Att den håller för gäddfiske tvivlar jag inte en sekund på, men det är ju en hårfin gräns mellan att rullen är liten och smidig och att den känns underdimensionerad för det fiske man bedriver. Jag har en viss tendens att balansera på den där tunna linjen, då jag har blivit väldigt förtjust i små multirullar. Ju mindre desto bättre
          Men när man inte vill överdimensionera storleken så ställer det högre krav på kvalitet och material, och då brukar det tyvärr bli dyrt.

Titta, nu sprang vi iväg OT igen För att ta oss tillbaka på rätt spår; OP ska såklart köpa vilken rulle han vill, helt upp till honom. Jag tror han kommer att bli nöjd med vilken som av de rullar som diskuterats hittills i tråden.
          201:an är inte speciellt stor fast den känns som en liten tank! Tror nog den pallar för ganska mycket. Personligen kör jag min upp till typ 70g, den tål nog mer.
          http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av forren Visa inlägg
            Vilken är den ultimata rullen för hårt gäddfiske?
            Eftersom denna fråga inte verkar ha gått fram så citerar jag den.
            Och på den frågan skulle jag aldrig rekommendera en classicrulle. Faktiskt inte en toro heller. Nu vet jag inte om Nacl har rostfri utväxling. Om så är fallet skulle jag kunna gå i god för den, men abus classicrullar fixar inte hårt gäddfiske. De är helt enkelt uppbyggda på en för gammal (dålig?) konstruktion.

Själv har jag raserat 4 classicrullar de tre senaste åren. En gång rasade två rullar på samma tur. För mig spelar det ingen roll om reservdelarna är svinbilliga eller är jättelätta att få tag på. Jag köper hellre en rulle som jag slipper laga stup i kvarten.

Sen...
            Fiskar man 4-5 gånger om året så kan man i stort sett köpa vilken rulle som helst.
            Är man däremot ute ett par dagar i veckan så är det absolut viktigaste att grejerna funkar.

Kommentera

Ursprungligen postat av forren Visa inlägg
              Vilken är den ultimata rullen för hårt gäddfiske?
              Frågan är om den finns, det gäller att man hittar en rullen som man själv trivs med.
              http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                Eftersom denna fråga inte verkar ha gått fram...
                När jag läser OPs post så tror jag att han menar vilken rulle som är mest ultimat av de rullar han nämner, och att punkten där är ett punktuationsfel.
                Men OM vi ska försöka svara på vilken som är den ultimata gäddrullen alla kategorier, så blir det, som Grynning är inne på, väldigt svårt att svara på. Men jag skulle nog klämma till med gissning så säger jag Calcutta Conquest i 200-400 storlek, Daiwa Pluton 200/Ryoga 2020 eller kanske en Daiwa Z 2020. Bättre kombinationer av prestanda och stryktålighet är svåra att hitta.

Kommentera

TS, Köp en till JB eller en VC. Jag kan laga dem åt dig när de rasar. Har mycket erfarenhet ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                    Eftersom denna fråga inte verkar ha gått fram så citerar jag den.
                    Och på den frågan skulle jag aldrig rekommendera en classicrulle. Faktiskt inte en toro heller. Nu vet jag inte om Nacl har rostfri utväxling. Om så är fallet skulle jag kunna gå i god för den, men abus classicrullar fixar inte hårt gäddfiske. De är helt enkelt uppbyggda på en för gammal (dålig?) konstruktion.

Själv har jag raserat 4 classicrullar de tre senaste åren. En gång rasade två rullar på samma tur. För mig spelar det ingen roll om reservdelarna är svinbilliga eller är jättelätta att få tag på. Jag köper hellre en rulle som jag slipper laga stup i kvarten.

Sen...
                    Fiskar man 4-5 gånger om året så kan man i stort sett köpa vilken rulle som helst.
                    Är man däremot ute ett par dagar i veckan så är det absolut viktigaste att grejerna funkar.
                    En arbetskollega till mig raserade sin Calcutta 400B 2 gånger samma fiskehelg..och en gång en ny Luna 253 efter en dags fiske...samt även Ambor och diverse haspelrullar..så bara man vill o ge sig fan kan man göra färs av det mesta =)

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                      Frågan är om den finns, det gäller att man hittar en rullen som man själv trivs med.
                      Ska vi slå fast en specifik rulle så kan vi starta debatten nu...för att titta till den årligen och se hur den utvecklas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 569 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46