Rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu blir det riktigt
    Ja, detta ämne är inte så himla lätt. De flesta materialen ( metaller) får stryk av saltvatten. Det finns inga undantag. Det som är direkt farligt är att blanda olika metaller som inte "tål varandra" för att då kan en så kallad galvanisk korrosion ske ( det finns vissa fiskerullar som lider av det).
    Lite länkar:
    - http://www.teokonsult.se/plat/alumin/plat1200.htm
    - http://vibatagare.se/2012/03/27/sakr...mot-korrosion/

Mässing och aluminium klarar sig rätt bra från saltvattenkorrosion, framför allt om man tar hand väl om dom. Om man nu vänder sig till fiskerullar igen, då de flesta metaller som vi har i våra rullar består av legeringar, dvs att vi har mässing eller alu som baskomponent och en annan metall som legering. Anledning till detta är att rena metaller saknar styrkan för att kunna användas i praktiken särskilt i saltvattenmiljöer.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-09-14, 20:23.

Kommentera

[QUOTE=anders@gäddfiske.se;863369

Vad gör ni med rullarna för att få dom att rasa? Det kunde vara lite intressant för oss andra som inte lyckas med samma bedrift att få ...[/QUOTE]

....jag undrar också.....???

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Hmm...

Utväxlingarna rasar ju sällan helt, men de blir sträva och knaggliga efter bara några turer med t.ex. en högutväxlad amba. Utväxlingen kommer funka måånga år efter att den blivit (i mina ögon) kass men vem vill stå med en kaffekvarn i händerna när lösningen ju måste vara så otroligt enkel.
        Jag fiskar en del spinnare, året om, och det tenderar att käka drev pga vattenmotståndet.

Sen har jag fått problem med stativen på alla ambor jag haft förutom en gammal JB som verkar stå pall. Det som händer är att spolen tar i stativen när jag drillar fisk vilket resulterar i extremt otrevliga tvärstopp. Problemet löstes alltid om jag bytte stativ men kom alltid tillbaks efter en tiotal turer.

Jag tycker faktiskt inte jag gör något speciellt, men det skall tilläggas att jag dras med att grejer går sönder kring mig. Jag kanske tar i grejerna för hårt eller fortsätter pressa när andra kanske skulle släppt av. Jag vet i fan, men mina Calcuttor har hållt problemfritt sen i april vilket jag tycker är så jääävla skönt. Trots att jag säkert snittat 30h/veckan på sjön.

Jag hoppas ni förstår mitt ris och ros.

Kommentera

Jag vill absolut jämföra calcutta D med en fullsmetad UT-amba som inte krånglar och som saknar behov av underhåll.

Kommentera

Jag är en av dem som förstår det ... //T

Kommentera

Kan förstå om du har problem med högutväxlade rullar om dina spinnare är av båtpropellersize.. Kollar man på muskieforum så är det inte högutväxlade rullar som man använder för detta fiske utan Amba 7000, Calcutta 400TE/700..Toro/Toro Winch samt en radda mindre havsfiskerullar...det ultimata är väl en kombo av relativt låg utväxling, spole med stor diameter och en lång vev...samt gärna väl tilltagna drev som i Calcutta D.

Nu misstänker jag att du kör med betydligt större beten än vad jag gör, men att lyckas skeva stativ efter stativ...är strongt =)

Kommentera

Totte, när du har bytt stativ, har det varit alu eller mässingstativ som skevar sig?

Kommentera

Jag får onekligen känslan av robusthet och styrka när jag använder en rulle fräst ur ett stycke aluminium. Detta till skillnad från ABUs nitade stativ, som mycket riktigt börjar glappa och rackla efter en tid.
                  Visst, man kan ha tur att få ett exemplar där nitningen är bra, men kvalitetskontrollen är inte riktigt som på de japanska fabrikerna.
                  Lite nyfiken på toleranserna satte jag mig och mätte några ambassadeurstativ en gång. Om man säger såhär; Om samma kille som nitade abustativen var CNC-operatör på Daiwas fabrik skulle enda sättet att återfå sin heder vara harakiri.

Så för mig framstår det som mest troligt att det stativ som skevar minst ger minst slitage på grejerna. Friktionsfritt är bra och det uppnår man genom snäva toleranser snarare än billiga reservdelar.

Så, stabilaste rullen för tungt gäddspinn?
                  Calcutta CQ/TE/D 300-400 eller Ryoga 2020.

Kommentera

Ni som kröker mässingstativ på era ambor är välkomna till mig på fiske.
                    Det är av två anledningar, dels vill jag se hur ni bär er åt för att kröka ett stativ och sedan så kan jag lära er hur man använder rullen. ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
                      Totte, när du har bytt stativ, har det varit alu eller mässingstativ som skevar sig?
                      Det verkar inte spela nån roll.

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                      Ni som kröker mässingstativ på era ambor är välkomna till mig på fiske.
                      Det är av två anledningar, dels vill jag se hur ni bär er åt för att kröka ett stativ och sedan så kan jag lära er hur man använder rullen. ;-)
                      LÄTT!
                      Jag kan hålla mothuggsskola =) hehe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 569 visningar
                      0 gillar