Hur tar man bort spolen på en Abumatic 110? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur tar man bort spolen på en Abumatic 110?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur tar man bort spolen på en Abumatic 110?

    Jag håller på att plocka isär en Abumatic 110 för rengöring och smörjning. Jag lyckas bara inte få loss spolen och "winding cup". Det finns en knapp på sidan av rullen man kan lossa spolen med, men då "winding cup" och "rubber cushion line protector" sitter fast framför spolen kan jag inte få loss någon av dem. Skruven längst fram på spolaxeln har ingen skåra för en skruvmejsel och sprängskissen ger inga ledtrådar till om det finns gängor på någon del som ska skruvas loss.
    Jag har fått loss veven och allt inuti rullen förutom det lilla kugghjulet på spolaxeln.

    Här är sprängskissen om det är till någon hjälp:

  • #2
    På min gamla 170 så skruvar man bara av "winding cup" tillsammans med det som sitter framför. Alltså så skruvar du på den motsols samtidigt som du håller fast veven.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
      På min gamla 170 så skruvar man bara av "winding cup" tillsammans med det som sitter framför. Alltså så skruvar du på den motsols samtidigt som du håller fast veven.
      Tack det fungerade, men winding cup satt väldigt hårt och jag fick ta i rejält. Nu har jag smörjt hela rullen.

      Men nu har jag ett problem till. På varje sida av veven sitter en "base drag washer" (bromslamell?) av något svart material. Utanpå dem sitter varsinn "brake spring washer". De svarta bromslamellerna sitter stenhårt fast i veven och brickorna utanpå. Hur ska jag göra för att få loss dem utan att de går sönder? Det är väl meningen att de ska vara fria för att bromsen ska fungera?

      Kommentera


      • #4
        Jag fick loss de yttre brickorna från bromslamellerna genom att gripa runt dem med en hovtång och försiktigt dra rakt utåt. Lamellerna sitter fortfarande fast i veven och jag kan inte få loss dem med tången eftersom det inte finns något att ta spjärn mot.
        Påverkar det bromsverkan att lamellerna sitter fast i veven? I teorin borde det inte göra det då både bromslamellerna och veven ändå snurrar fria när bromsen är lös, medan det är de yttre brickorna är de som roterar med drivaxeln. Men det kanske gör bromsen för hård eller för lös eller får den att hugga om bromslamellerna inte är lösa på båda sina ytor?

        EDIT: Bromsen funkar fint trots att lamellerna sitter fast i veven på ena sidan. Den sida av lamellerna som jag frilade putsade jag till mot en 10,000 grit slipsten och "smorde" sedan genom att rita på dem med blyerts.
        Senast ändrad av Paddan1000; 2013-08-27, 16:05. Anledning: Problemet löst.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 521 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
        217 svar
        30 131 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg MathiasJK  
        Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
        278 svar
        47 568 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Adam Huss  
        Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
        536 svar
        90 255 visningar
        38 gillar
        Senaste inlägg Kimmen
        av Kimmen
         
        Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
        108 svar
        11 598 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Arbetar...
        X