Ambassadeur 5000c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5000c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur 5000c

Har nu fått hem en Ambassadeur 5000c efter att ha glömt bort att jag lagt ett bud på tradera. Rullen har spår efter användning i form av lite färgsläpp på gavlarna. I övrigt i bra skick utvändigt.

Har iaf haft isär rullen o gjort rent o smort alla kugghjul med fett samt en droppe olja på axlarna. Fast kullagren har nog sett sina bästa dagar då dom inte snurra mer än något varv om ja sätter snurr på dom på en blyertspenna. Sen hörs det lite när jag vevar,typ svagt morrande o iblan något litet knastrande. Inte alls lika mjuk o tyst gång som i min 6000eb. Men ska göra ett försök till att tvätta ur dom. Bara leta upp lämpligt medel.

Rullen kommer att användas till gäddspinn(ej jerk) samt efter hö. Betesvikter upp till 50-60g som högst.

Så nu till frågorna. Är det bara att köpa lagren som finns bla hos lundgrens fiske? Kul lr glidlager?

Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1372187060.922087.jpg
Views:	1
Size:	68,9 KB
ID:	1820727

Name:	ImageUploadedByTapatalk1372187074.049516.jpg
Size:	52,6 KB
ID:	1820728

Name:	ImageUploadedByTapatalk1372187084.716395.jpg
Size:	54,8 KB
ID:	1820729
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Skulle kört kullager, dock har dessa gamlingar 3mm i håldiamter på lagret..3x10x4 är väl den korrekta benämningen. Lager till moderna runda Ambassadeurer har 4x10x4. Tror inte Lundgrens har lager uppe på sin sida med 3mm hål, men om du ringer. Annars vet jag att Reelman.se (Uffe) har vad du söker. Pratar du dessutom med Uffe så kommer han sälja på dig en uppsättning bromslameller i modernt snitt...sen har du en riktigt bra rulle.

Kommentera

...sen kan du inte använda den där veven =)

Kommentera

Okej. Ska kontakta honom o kolla ang lager o broms. För jag antar att det är lagren som låter. För kugghjulen har jag tvättat o smörjt med fett. Och bromsen känns ganska klen som den är nu,skruva jag den i botten så går det fortfarande att dra ut lina ganska lätt. Lamellerna liknar ju inte alls de som sitter i min 6000eb. Verka vara färre o mindre lameller. Funderar även på en lättad linspridare o keramisk knivbult i framtiden. Fast måste testa kastegenskaperna först.

Nä veven är ja jäkligt sugen på att byta mot en enkelvev. Knopparna är på tok för små o veven känns lite kort. Va ju tom jobbigt att spola på linan.

Kommentera

Just den veven är ett gissel =) Sen låter dessa gamlingar oftast lite mer än modernare rullar...men med så uppgraderingar så kommer den bli kanon. För att rengöra de lager du har så funkar kemiskt ren bensin alldeles utmärkt. Finns vanligen i vanliga livsmedelsbutiker på hyllan där du handlar Aceton =)

Kommentera

Jo veven funkar ju men är allt annat än bekväm. Mailade reelman ang pris på lager,lameller o ev enkelvev.

Det kanske stämmer att dom känns lite råare än moderna rullar. Men nya lager skadar nog inte iaf. Vem vet när de blev bytta/rengjorda sist. Tror ja har nån flaska crc rengörningsmedel. Bräkleen lr va de heter. Kanske skulle funka?

Kommentera

Bräkleen är kanon att rengöra delarna typ drev, hela innergaveln där drev mm är monterat..dock tycker jag att det inte passar till just kullagerna..

Kommentera

Okej. Får kika i affären imon då. Varit kanon om lagren gick att få rena.

Kommentera

Då inväntar jag bara mail från abu garcia o reelman. Se vad det går loss på. Nu är iaf rullen laddad med 0,30mm sufix xl strong. Borde funka fint till lite hö o ev gäddfiske. Ev blir det köp av flätlina längre fram. Men man tager vad man haver när inget annat finns till hands.

Kommentera

Får man väcka en sån här gammal tråd och be om en uppdatering? Har nämligen en liknande rulle på G och undrar lite hur det löste sig med nya lager?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 679 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46