Sitter och pular med ett nyförvärv, en Amba 6000 från -68. Vill fiska med den och sitter och funderar på vad, förutom att rengöra och smörja upp den, jag ska uppgradera. Nya carbontex bromsskivor är givet förstås. Men när det kommer till spollagren så är jag lite osäker. Den har ju oljebronslager som standard. Spolaxeln höll vid den här tiden tydligen 1/8" tjocklek (3,175mm) vilket betyder att vanliga 3mm kullager inte passar. Har sett och hört att man kan försiktigt putsa ner spolaxeln så att den passar ett 3mm lager genom att spänna fast spolen i en borrmaskin och sedan använda finfint sandpapper el stålull..
Det finns några tillverkare som säljer 1/8"x10x4 lager men de är dyra (250:-/paret från UK).
Ändrar jag axeldiametern till 3,0mm så förlorar jag möjligheten att sätta tillbaka bronslagren och återföra den till "standardutförande"...
Vad göra..? Ta smällen och beställa dyra lager från UK? Behålla bronslagren och polera upp alla friktionsytor?
Det finns några tillverkare som säljer 1/8"x10x4 lager men de är dyra (250:-/paret från UK).
Ändrar jag axeldiametern till 3,0mm så förlorar jag möjligheten att sätta tillbaka bronslagren och återföra den till "standardutförande"...
Vad göra..? Ta smällen och beställa dyra lager från UK? Behålla bronslagren och polera upp alla friktionsytor?
Kommentera