1/8" lager till Ambassadeur 6000 á 1968 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1/8" lager till Ambassadeur 6000 á 1968

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 1/8" lager till Ambassadeur 6000 á 1968

Sitter och pular med ett nyförvärv, en Amba 6000 från -68. Vill fiska med den och sitter och funderar på vad, förutom att rengöra och smörja upp den, jag ska uppgradera. Nya carbontex bromsskivor är givet förstås. Men när det kommer till spollagren så är jag lite osäker. Den har ju oljebronslager som standard. Spolaxeln höll vid den här tiden tydligen 1/8" tjocklek (3,175mm) vilket betyder att vanliga 3mm kullager inte passar. Har sett och hört att man kan försiktigt putsa ner spolaxeln så att den passar ett 3mm lager genom att spänna fast spolen i en borrmaskin och sedan använda finfint sandpapper el stålull..

Det finns några tillverkare som säljer 1/8"x10x4 lager men de är dyra (250:-/paret från UK).

Ändrar jag axeldiametern till 3,0mm så förlorar jag möjligheten att sätta tillbaka bronslagren och återföra den till "standardutförande"...

Vad göra..? Ta smällen och beställa dyra lager från UK? Behålla bronslagren och polera upp alla friktionsytor?
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Alternativ #3.

Kommentera

Jag skulle utan tvekan i första hand satsa på restaurering av bronsbussningarna. Har rullen använts om inte konstant så i alla fall sporadiskt sedan -68 är det väl inte osannolikt att delarna är väl inkörda.
      Jag kan inte mycket om lager, men jag har för mig att man kan "baka om dom". Dvs köra dom i ugnen för att svetta ur den gamla oljan och sedan med varmoljebad få dit ny, typ TG's röda.
      Kostar inte många tior att testa och har du inte ren otur är det kanske också det bäst presterande alternativet.

Kommentera

Håller med.
        Restaurerade min Record Ambassadeur 5000.Den har bussningar och kastar otroligt bra!

Kommentera

Tack, det var nog det jag ville höra. Vill helst fortsätta med originaldelar så långt jag kan och så länge de inte behöver kasseras. Ska prova det där med svettningen och sen polera upp hålet samt axeln.
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
            Det är standardmått förstås, 3x10x4? Men är helt klart ett alternativ. Tack för länken.

Kommentera

1. Sätt ugnen på 90 grader.
              2. Lägg bussningarna på en gammal tidning och släng in den i ugnen i 1 timma, så alla gammal härsken olja får blöda ur.
              3. Tag fram en äggkopp, häll upp en halv cm Rockt Fuel Red Label i den.
              4. lägg i bussningarna i äggkoppen och ställ in den i ugnen på samma temp.
              5. Efter fem minuter kan du stänga av ugnen, men låt äggkoppen vara kvar därinne och tag inte ut den förrän allt har svalnat till rumstemp.

Rengör resten av rullens snabba delar från all gucka och smörj delarna med Red Label, i med bussningarna och "off you go".

Gammal rulle bättre än en ny!
              En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Hade tänkt skriva ditt recept här men det behövdes ju inte.
                Fungerar jättebra med detta då jag gjort det både på en 5000 och en 6000.
                / Ingemar

Kommentera

Love you guys! ;-)

Tack så mycket!

Kommentera

Googlade lite mer i ämnet kring rengöring av sinterbrons. Hittade ytterligare tre sätt varav ett verkar vara det effektivaste (men även mest omständigt)
                    • Lägg bussningen i ett oljebad. Värm till 120 grader C. Låt svalna. Upprepa 4-5 gånger eller tills bussningen inte släpper ifrån sig skit.

• Värm bussningen i ugn. Ta ut, torka av, och lägg det i ett kallt oljebad. Upprepa tills bussningen inte släpper skit.

• Tredje och enligt lämnaren det effektivaste. Lägg bussningen i en behållare av polyeten. Spreja propan (tändargas) på bussningen tills denna är helt täckt av propan i vätskeform (propan kokar vid ca -40 och håller den temperaturen tills allt har kokat bort). Med en tång ta bussningen och lägg i ett varmt oljebad tills det slutar bubbla. Upprepa vid behov. Använd polyeten som behållare då det inte blir så skört vid de kalla temperaturerna.

Ni hittar tråden här: http://www.audioasylum.com/audio/vin...67/673685.html

Kan kanske vara bra att ha tuffare metoder i beredskap ibland...

/K

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 588 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46