Hjälp med bromsdiskar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med bromsdiskar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med bromsdiskar

    Click image for larger version

Name:	bromsdisk.jpg
Views:	1
Size:	42,7 KB
ID:	1817929Hallooj!
    Har ett litet rullproblem. Tänkte efter ett tips jag fått åtgärda mina bromsdiskar på mina trollingrullar. Är Magda 20 dx rullar. Har vart lite ojämna i bromsen. Fick tips om att slipa bromsdiskarna samt måla med blyerts. Fick isär rullen men sen fick jag inte ihop den igen. Fick öppna en annan ruulle som facit och fick ihop skiten men nu går den ojämt när jag vevar, fastnar lite i varja vevtag, hugger fast så att säga. Någon som vet vad det kan bero på??

    Sen undrar jag om man ska slipa och måla på alla 3 bromsdiskar och om man ska göra det på båda sidor på dom?
    Är det dessa 3??

    Tacksam för svar

    /Krizz

  • #2
    bromsdiskarna är vad jag vet de andra 3 iallafall

    Kommentera


    • #3
      Nån annan som kan bekräfta detta och har gjort proceduren?

      Kommentera


      • #4
        ska till och byta mina skivor och det jag har läst på är att man ska ha ett special fett till bromslamellerna , man ska bara ta ytterst lite av detta fett , räcker med en liten klick som du du smetar ut på tummen och pekfingret och sedan bara dutta dit fettet med fingrarna, fråga din lokala fiske butik om har detta fett annars hjälper dom dig säkert och få tag på detta. det ska bara räcka med att torka och rengöra lamellerna samt att fetta dom lite lätt, sandpappra och måla med blyerts metoden har jag inte hört tidigare,

        Kommentera


        • #5
          Klart det är metall brickorna du ska slipa och "måla" på bägge sidor med grafit.
          Har du sprängskiss till hands när du har de i bitar, så allt hamnar rätt?

          Kommentera


          • #6
            Som skrivits tidigare, så är bromsbrickorna de 3 på din bild. Ibland kan det fungera med blyerts och då ska detta göras på båda sidor. Ska det "slipas" så gör detta försiktigt. Jag har själv använt fin smärjlduk och fört brickorna fram och tillbaka över den. Tänk dock på att det här med blyerts får göras lite då och då. Du kan även prova att smörja bromsbrickorna med lite Cal's bromsfett. Arbeta in det med en pensel och torka av överskottet. Gör du något av alternativen, så gör det som en test och se vilket som fungerar bäst.

            Ditt problem efter ihopmonteringen tyder på att något inte hamnat rätt. Prova att ta isär den igen och montera ihop på nytt.
            Senast ändrad av Drisse; 2013-04-29, 17:09.

            Kommentera


            • #7
              här fettar han in en broms lamell http://www.youtube.com/watch?v=ZFxdapDGOOY ca 8 min in i klippet har själv gått igenom alla dessa 7 shimano reel mainteance, sjukt lärande och intressant

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
                Klart det är metall brickorna du ska slipa och "måla" på bägge sidor med grafit.
                Har du sprängskiss till hands när du har de i bitar, så allt hamnar rätt?
                Sprängskiss? Vad är det? Hehe. Dom har tyvärr försvunnit. Men nu vet jag hur rullen ser ut i sömnen. Har ju några andra att ha som facit. ska pröva plocka ner den igen å se om man kan få bort den ojämna gången.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 546 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                217 svar
                30 150 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg MathiasJK  
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                278 svar
                47 580 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                536 svar
                90 313 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Kimmen
                av Kimmen
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 608 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X