Carbontex - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carbontex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Carbontex

    Hej, har en gammal Shimano Triton Mark 2 rulle som jag tänkte uppgradera med carbontex lameller. Vad har ni för resultat av era uppgraderingar på era rullar , blir slir-bromsen jämnare av dessa. Bild på rullen Click image for larger version

Name:	bild.jpg
Views:	1
Size:	484,2 KB
ID:	1817785
    Senast ändrad av yokoboko; 2013-04-24, 01:09.

  • #2
    Det blir den utan tvekan. Kolla den här tråden på alantani.com om bromslamellbyte på just den rullen: http://alantani.com/index.php?topic=2871.0.

    Har inte sett sprängskissen på den rullen men glöm inte den lilla lamellen under huvuddrevet. Den brukar vara av enklare kvalitet och att byta den till kolfiber brukar öka prestandan rejält.
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

    Kommentera


    • #3
      Hittade ett set med lameller på ebay 15$ ink frakt det är ju ca 100kr, har sett att det finns set där man själv klipper till formen. kan du peka ut den lilla lamellen under huvud drevet i sprängskissen jag postar.setet med lameller verkar innehålla 3 lika stora skivor såg på din länkade sida att han hade 2 olika storlekar på skivorna, i en kommentar nedanför hävdar en att alla 3 skivor ska vara lika stora, vilket verkar överensstämma med ebay setet. Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	67,8 KB
ID:	1767498 Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	195,3 KB
ID:	1767499 vad jag kan utläsa så är det lamellerna nr 20 på skissen som byts ut men det är ju bara två , vilken är den tredje? nr 26 eller ?
      Har kollat lite närmare på skissen och plöjt igenom ett gäng filmer på youtube och konstaterat att bromslamellerna är nr 21 på skissen och det finns ju 3 sådana på bilden, man ska tydligen fetta in dessa lätt innan man satter in dom. ser även att det sitter en lamell (nr25) bakom huvud drevet som du sa, i kittet jag beställde följde det ju endast med 3 skivor så detta betyder ju att jag är en kort,få nog beställa ett kitt där man klipper till sina egna skivor. eller finns det och köpa dessa i sverige?
      Senast ändrad av yokoboko; 2013-04-28, 14:01.

      Kommentera


      • #4
        Ja, ser ut att vara nummer 26. Kan du inte helt enkelt öppna och kolla i rullen hur det ser ut?
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

        Kommentera


        • #5
          Har en likadan rulle på väg in från USA som är i ypperligt men använt skick, vill inte börja skruva i rullen jag har nu, då den är helt oanvänd och i bästa möjliga skick.så jag får återkomma till ämnet igen förhoppningsvis i slutet av nästa vecka då jag fått hem den andra rullen och carbontex lamellerna. bild på inkommande rulle Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	122,0 KB
ID:	1767531
          Senast ändrad av yokoboko; 2013-04-27, 00:47.

          Kommentera


          • #6
            Lite status uppdatering, fick hem rullen i början av veckan men har ej fått hem carbontex lamellerna ännu, var i kontakt med säljaren på ebay och gav han måttet på den fjärde skivan som sitter bakom huvud drevet, ser nu i efterhand att han har utökat sit ebay kit till 4 skivor för den här rullen. Passade även på att beställa lamellfett. plockade isär rullen och rengjorde den lätt, men gjorde det mest bara för att testa plocka isär och få ihop den. detta gick otroligt bra och jag trodde det skulle vara svårare än vad det var, men efter att ha plöjt igenom alla 7 SHIMANO REEL MAINTENANCE ( http://www.youtube.com/watch?v=ZLpO74dWuoE ) klippen på youtube några gånger kände man sig självsäker nog att prova skruva isär rullen. Jaja nu är det bara vänta in carbon skivorna , dom borde vara här i början av nästa vecka. Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	819,4 KB
ID:	1767600
            Senast ändrad av yokoboko; 2013-05-04, 08:56.

            Kommentera


            • #7
              Visst är det kul med rullmek? :P

              Snyggt jobbat.

              Lämna rapport när allt är på plats!

              /Kalle
              A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

              Kommentera


              • #8
                Tack Kalle!
                Det är sjukt kul, blir en helt annan dimension till fisket. Och nu så känns det som en självklarhet att man ska serva sin rulle har faktiskt aldrig tänkt på det tidigare!
                Måste även tillägga att jag ogillar att skruva i bilar, cyklar, men det verkar som att rullar kan vara undantaget.
                Senast ändrad av yokoboko; 2013-05-04, 09:16.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 546 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                217 svar
                30 150 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg MathiasJK  
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                278 svar
                47 580 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                536 svar
                90 313 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Kimmen
                av Kimmen
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 608 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X