Rullen låter annorlunda och gör kortare kast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullen låter annorlunda och gör kortare kast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rullen låter annorlunda och gör kortare kast

Hallå!
    Som rubriken säger så är min rulle lite konstig, tror jag måste ha någon form av smörjning på den.
    Den låter, nästan tjuter när jag kastar med den och den gör kortare kast. Men om jag doppar rullen i vattnet så blir den som "normal" igen
    Vad är det som är felet?
    Tror det är där linan går fram och tillbaka när man kastat som det låter så.
    Rullen är en ambassadeur AMB 4600 C3

Ja, låter som den borde få sig en genomgång..

Ladda hem en sprängskiss och kolla sedan några av Mookis rullmektrådar.

T ex: [Rullmek] Fett,olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat...

UC4601C "äkta" UltraCast, inälvor och lite pyssel...
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

För mig låter det som lagren behöver en genomgång.

Kommentera

Två bra svar!
        Dags för service helt enkelt.Och sluta doppa den i vattnet

Kommentera

Ursprungligen postat av PontusJ Visa inlägg
          Hallå!
          Som rubriken säger så är min rulle lite konstig, Men om jag doppar rullen i vattnet så blir den som "normal" igen

Vad är det som är felet?

Svar: Att du doppar den i vatten.
          Sorry, detta är inget kul att höra, men det är sant. Jag underhåller ALLA mina rullar minst 2 ggr/år, och då menar jag ner i detalj för rengöring och smörjning. Där i mellan ger jag lagren och skruven en droppe olja då och då.

Ett Lager som börjar sjunga (hörs tydligt, du hör sången förändras kast för kast efter smörjning) gör det i avsaknad av smörjmedel, man kan säga att det ropar efter olja. Jag vet att vissa doppar rullen i vattnet för att den tystnar då, vilket den gör. Men man måste veta att lager är INTE intelligenta, dom vet inte skillnad på vatten och olja. Vad vattnet gör är att under kort tid agera smörjmedel (dåligt sådant) och effektivt skölja bort minsta rest av smörjmedel som lagret har kvar och därmed förvärra situationen. Vattnet angriper även lagret.

Du har massor av föroreningar i din rulle efter alla vattendopp. Plocka ner rullen, rengör lagren noga, aceton eller kemisk ren bensin, tvätta rengör allt och smörj upp rullen. Den blir då ok, men bäst är om du byter ut dina lager.

Gå in på avancerad sökning och skriv "rullvård" i rutan "Tagg" så finner du detta,

läs och ta till dig och en ny värld öppnar sig för dina ögon. Vissa älskar stunden med fisken på kroken, Andra älskar stunden med sina älsklingar avklädda och nakna i delar på köksbordet.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

IACH!! rullvård är tråkigt som få sysselsättningar....dock ett nödvändigt ont om grejerna skall fungera som tänkt...
            gör som skrivits ovan så ordnar det sig...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tycker man det är tråkigt att pilla med grejerna så kolla med www.rulldoktorn.se
              Jag skickar dit mina rullar, och dem blir kalas.
              Kostar inte så mycket heller.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                Tycker man det är tråkigt att pilla med grejerna så kolla med www.rulldoktorn.se
                Jag skickar dit mina rullar, och dem blir kalas.
                Kostar inte så mycket heller.
                då får man inte ha bråttom...skickade ett mail till honom för en vecka sedan och har inte fått svar än...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  då får man inte ha bråttom...skickade ett mail till honom för en vecka sedan och har inte fått svar än...
                  Å fan, mig svarade han i princip dygnet runt? Det kanske inte har kommit fram då?
                  Ring?
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av PontusJ Visa inlägg
                    Hallå!
                    Som rubriken säger så är min rulle lite konstig, tror jag måste ha någon form av smörjning på den.
                    Den låter, nästan tjuter när jag kastar med den och den gör kortare kast. Men om jag doppar rullen i vattnet så blir den som "normal" igen
                    Vad är det som är felet?
                    Rullen är en ambassadeur AMB 4600 C3
                    Hej Pontus Johansson;

Du bör vårda din ABU Ambassadeur C3 multirulle på samma sätt som du behandlar din flickvän eller allra bästa vän....

Vänd rullen upp och ner! Lägg en tidning under rullen. Häll sedan några droppar rullolja eller symaskinsolja från undersidan in i knivbulten. Häll många droppar olja i evighetsskruven. Olja in alla lager ordentligt ....om de inte genom din misskötsel redan har tagit alltför mycket stryk och "rostat" ihop. Då är det bara byte till nya lager och andra förstörda delar som gäller....

Ingen rulle brukar få för mycket olja. Snarare tvärtom. Enda stället du inte bör olja är centrifugalbromsbanan. Gör du det riskerar du alltför många "Professional Overruns"....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 571 visningar
                    0 gillar