Toro, lexa, calcutta eller luna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Toro, lexa, calcutta eller luna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Toro, lexa, calcutta eller luna

    Stängde mitt förra ämne om rullförslag då jag tror att jag måste gå upp en storlek på rulle. Efter att ha känt på revo stx och läst lite på amerikanska forum så är jag rädd att den inte kommer klara beten mellan 40-70gr i bräckt och salt vatten utan en väldig massa underhåll.
    Rullen jag är ute efter ska kasta beten inom detta spann, kommer sitta på ett rocksweeper med 15-60gr kastvikt. De rullar jag klurat på är de jag nämnt i titeln. Helst vill jag ha en så "liten" rulle som möjligt. Som passar fisket med sliders, wobblers osv i det spannet.
    Toro och Lexa gillar jag iom att de är lågprofil (51, 300HL), nackdelen är väl att de kanske är överdimensionerade? Har två toros till mitt tyngre gäddfiske.
    Sen kommer jag till luna och calcutta, men där är det ju en djungel, satan vad modeller det finns. Snälla hjälp mig att avgränsa min sökning.

  • #2
    Jag har alltid gillat LP rullar men som du säger så kanske dom små revosarna blir för små åtminstånde i de övre segmentet. Inshoren är nog ett bra alternativ annars är curado 201E ett annat. Om du vill ha en rund liten rulle så har du nya calcutta 201D, jag har en själv men har inte fiskat med den ännu men den känns bra.
    http://www.reverbnation.com/burnout28

    Kommentera


    • #3
      Jag kan varmt rekommendera en Daiwa Luna. Kanonfina rullar med en bra och lättjusterad kastbroms. Skulle tro att en 203L blir precis lagom i storlek. Ev en 253 om du vill få på lite mer lina, men då blir den ju lite bredare. En Calcutta 201 fungerar nog också alldeles utmärkt. Som du redan är inne på kommer nog Toro och Lexa bli för kraftiga till det fisket.

      Kommentera


      • #4
        Toro, har själv 3st. Kastar hur långt som helst redan med 20g och tål pisk!!

        Kommentera


        • #5
          Som Rullknäckaren skriver, du kastar som en gud med Toro. Inga problem att kasta 20 grams beten heller.

          Har iosa aldrig fiskat med dom andra, men Toro är bra. Ska köpa den nya nu, om denna förbannade is bara vill släppa.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av widen19 Visa inlägg
            Helst vill jag ha en så "liten" rulle som möjligt. Som passar fisket med sliders, wobblers osv i det spannet. Sen kommer jag till luna och calcutta...
            Förmodligen precis vad du letar efter:
            Extensive selection of high-quality domain names. Knowledgeable, friendly customer support.

            Kommentera


            • #7
              Shimano curado 201E eller chronarch som är i princip samma rulle i ny färg. Använde min till spinn upp till 100gr och jerk i 2 år utan något underhåll alls. Vissla lite i den det sista, men tog isär och gjorde en service nyligen och nu är den som ny igen. Varit supernöjd och rullen är riktigt skön att hålla om. Ser inte längre någon anledning att köra med stora rullar till vanligt "lättare" spinnfiske, köper man inte billig skit och inte har en rullmördarstil så håller dom.

              Kommentera


              • #8
                Förmodligen precis vad du letar efter:http://www.attitudebaits.com/item.php?pid=14040
                Om den håller samma kvalitet som dom äldre är det en riktig höjdare, ligger lågt och fint mot spöet och lagom smal, jag skulle köpa den istället för den nya Torron, båda är ju ganska obeprövade kort och just därför litar jag mer på Shimano en ABU´s lågprofilare...

                OBS att jag har en Torro NACI 50 och det lilla jag kört med den är det en trevlig rulle som funkar bra, men jag är lite nervös för hur länge med tanke på mina tidigare erfarenheter av ABU´s Korea rullar.
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-04-05, 12:10.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  OBS att jag har en Torro NACI 50 och det lilla jag kört med den är det en trevlig rulle som funkar bra, men jag är lite nervös för hur länge med tanke på mina tidigare erfarenheter av ABU´s Korea rullar.
                  Korea? Var det inte amerikanska Samoa-öarna?

                  Kommentera


                  • #10
                    Korea? Var det inte amerikanska Samoa-öarna?
                    Det vet vi inte när vi köper dom, det ända som är säkert är var klisterlappen och kartongen är tillverkad, men jag tänkte att va lite snäll denna gången och försöka lita på märkningen

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 548 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 155 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 580 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X