Revi Inshore till tungt spinnfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revi Inshore till tungt spinnfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Revi Inshore till tungt spinnfiske?

Det är så att jag fick en Revo inshore lågprofil förra året, jag använder den till jerkbaitfisket och undrar nu om den går bra att använda till tyngre spinnfiske med stora wobblers och mjukbeten. Oftast brukar man ju använda en rund till sånt fiske. Hur blir kastlängerna med en lågprofil på ett långt spinnspö??

beten jag tänkt använda är väl zalt 19, alien eel och andra lite tyngre tail och wobblers
    Spinnspöt hade jag tänkt ligga på 12 fot och ta vikter upp emot 150 gram. (har alltså inget spinnspö än)

Kan säkert funka, men till större och tyngre beten föredrar jag en rulle med lägre utväxling (runt 5.3:1) då det blir tröttsamt i längden med en högre utväxling som i Inshoren (6,4:1).

Kommentera

Betyder låg utväxling att rullen tar in mindre lina per vevtag? (vet jag är lite efterbliven när det gäller utrustning)
      Funderar på ett Strike Pro hammer
      Senast ändrad av Soprano; 2013-03-23, 21:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av erikcarle Visa inlägg
        Betyder låg utväxling att rullen tar in mindre lina per vevtag? (vet jag är lite efterbliven när det gäller utrustning)
        Funderar på ett Strike Pro hammer
        Du har helt rätt.
        Låg utväxling = lite lina / vevtag
        Hög utväxling = mycket lina / vevtag

Kommentera

ja, 5,3:1 innebär att spolen snurrar 5,3 varv för varje varv veven tar...lägre utväxling ger givetvis då lägre fart men ofta högre kraft. Fast spolens diameter spelar också in. En rulle med spole som har stor diameter och låg utväxling kan ta in mer lina än en högutväxlad med liten diameter på spolen.

Kommentera

Kör med en Revo Inshore på tungspinnspöt likaså gör polaren och den funkar klart bättre till det än den 5500 CS Pro Rocket jag hade först, så den sitter nu på Lättspinnspöt, förutom bra kastlängder, stark broms och möjlighet till mycket variaerad inspinning tack vare högre utväxling så är Revon myckeet bekvämare att hantera framförallt att hålla om rullen vid invevning vilket jag föredrar och jag har inga "dasslock" till händer så då är lågprofil perfekt.

Då jag fiskar från båt så använder jag ett 9" spö men den bör vara lika bra på ett 12" om Du fiskar från land, om Du som jag fiskar från båt är 12" bara otympligt och försvårar landning av fisk speciellt med gälgrepp eller lipgrip, finns ingen gädda i våra vatten som inte kan drillas in med ett 9" spö och för kastvikten så tar mitt 50-150 gr och det är perfekt i mina ögon, så kör på en Revo och välj spö efter vad Du behöver.

My 2 Cent

Kommentera

Tack som fan! Jag kommer nog köpa ett spinnspö ganska snart, och jag fiskar nästan enbart från land, mest i åar och sjöar. Så jag kommer nog köpa ett mellan 9-12 fot.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              32 226 visningar
              18 gillar
              Senaste inlägg Micki.S