Ambassadeur 5601c går inte i friläge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5601c går inte i friläge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur 5601c går inte i friläge

Ello!

Jag har en ambassadeur 5601c Predator och när jag trycker ner knappen för att få frilina så är det precis som om något har fastnat. Om jag drar i linan så släpper spärren och spolen löper fritt, precis som den skall.
    Release-knappen fjädrar tillbaka som den skall när jag vevar på veven.
    Har plockat isär och satt ihop den ett par gånger men problemet kvarstår.
    Någon som känner igen detta och har tips på hur jag fixar det?

Sitter spolen centrerat eller kanske lite närmre vevsidan? Det har hänt mig om jag lagt chimsen fel och fått spolen lite närmre vevsidan så att pinjon drevet inte släpper helt när man frikopplar och hakar upp spolen, men inte mer än att det går att dra loss.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Det finns de som har stenkoll på det här men eftersom de inte har hittat hit än skickar jag in en gissning så länge.

Grabbens Ambassadeur RCN60 har frikopplingstangent och den har jag haft isär några ggr.
      Jag vet att man ska lyfta upp frikopplingstangenten när man monterar vevgaveln, har inte fördjupat mig i varför, jag bara gör det.
      Frågan är vad händer om man INTE gör det, får man då samma symptom som på din rulle?
      Kanske är detta en ledtråd i alla fall.

Kommentera

Har du lättat på mek-bromsen? Gjorde det för mycket på min och fick samma problem. Testa om du kan flytta spolen i sidleds och om ja skruva åt bromsen tills den inte går att rubba i sidleds

Kommentera

Hej Daniel ! Nu är ju inte jag en av dom Keba menar som har stenkoll, men eftersom det är kul å prata tekniska problem och man lär själv varje gång så blir jag med gissningsleken.

Först, är det en äldre predator av tidig serie ?

Vad som är troligt är att det lilla drevet som greppar spolaxelns drivpinne (den som sitter utanför lagret på spolen) inte går ifrån tillräcklikt långt för att frigöra spolen. Jag kan bara tänka mig 2 orsaker till det och det ena är att något är felmonterat i vevgaveln eller kärvar och det andra är att drevet kärvar på spolaxeln (vilket jag hört hände på tidiga rullar)

Om du inte lyfter frikoppl.knappen när du monterar så får du inte dit gaveln mot stativet helt enkelt
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hej,
            Kul med bra respons! Ja jag tror den är 'tidig', köpte den ganska snabbt efter att den släppts i butik. Ska kolla hur spolen sitter.

Kommentera

Nej, spolen glappar inte. Jag vet att release-knappen skall vara i ett speciellt läge när man monterar ihop rullen, annars funkar det inte men så är inte fallet, mekanismen funkar, slår distinkt till och från bromsen.

Kommentera

Plockat isär igen för att försöka reda ut läget. Bromsen kopplar ifrån som den ska. Om jag lägger på spolen på vevhuset och lossar spärren manuellt så frikopplas spolen. Så fort jag lägger på resterande rullsida och spänner fast uppstår fenomenet igen. Lossar jag sidan igen löper spolen fritt.
                När rullen är hopskruvad och jag frikopplar, så är spolen låst, rullar jag då spolen ett halvt varv bakåt frikopplar den.
                Senast ändrad av Demeter; 2013-03-11, 21:52.

Kommentera

När rullen är ihopskruvad och jag frikopplar, så är spolen låst. rullar jag spolen ett halvt varv bakåt frikopplar den.
                  Prova med en annan spolaxel om du har,,, Jag hade Liknande strul med två PRO-ROCKET det försvann när jag bytte till äldre axlar.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Prova med en annan spolaxel om du har,,, Jag hade Liknande strul med två PRO-ROCKET det försvann när jag bytte till äldre axlar.
                    Om det är den rullen jag tittar på schemat för är det varianten med fast axel i spolen, eller sitter jag och tittar på fel schema?

Find quality fishing reel parts for repair. Shop spinning reel parts, fishing spool parts, and more for your fishing rod repair needs. Fast delivery order now!
                    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 222 visningar
                    18 gillar