Kollar man diverse klipp om trimmade rullar på Youtube slås man (i vart fll gör jag det) av hur det låter om rullarna. Visst förstår jag att ljudet för en högre frekvens ju snabbare spolen roterar, däremot inte varför det ska låta mera. I min värld representerar ett sådant ljud en effektförlust (eftersom det går åt energi för att skapa ljud, en hundrawattsförstärkare ger ju ett starkarae ljud än en femwattare) och det påminner mig litet om grabbarna som satte fast pappbitar som slog mot ekrarna för att deras cyklar skulle väsnas litet när man var grabb.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rullyl
Collapse
X
-
Jag utgår ifrån att du menar klipp där spolarna snurrar utav bara h-e och lääänge!?
De använder säkert tunn, tunn olja och jag antar att det som gör att det låter om lagren.
...eller vad är det som låter egentligen?
Det är antagligen jäkligt tunn olja överallt i Youtube-rullarna..
Fast jag vete fasen om det är praktiskt möjligt att fiska med dom rullarna...
...och visst borde det vara så som du skriver, energi försvinner inte, dem omvandlas....till bl.a. ljud
Men ett högfrekvent ljud innehåller inte speciellt mycket energi (jämför med ett lågfrekvent.)
Om man istället oljar mer/fetare så dämpas nog ljudet men friktionen ökar mot oljan och energin försvinner istället till värme?
...men vips, så kan man använda rullen till fiske!
He,he...kul att filosofera kring fysikens mysterier..
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggDu får väl länka en sådan film så man vet vad det handlar om Skulle gärna kolla.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggHär är ett exempel http://www.youtube.com/watch?v=om9RsvF0fvg
Kommentera
-
Det där betyder ingenting i verkligheten!
Jag skulle vilja påstå att det finns en gräns som gör att man kan inte få mera från kullager utan man måste köpa en trimmad spole för att kasta längre.
Min erfarenhet av kullagerbyte säger att ABEC 5 kvalitetskullager är bättre än medelmåttiga ABEC 7 och detta har att göra med att för att kasta långt behöver man bromsa spolen, så om du har fullkeramiska lager som snurrar bäst, då behöver du bromsa spolen ännu mer för att inte få en overrun, så i slutända kommer man inte längre, men samma spole alltså.
Det finns andra faktorer som friktion, kullagrets utformning, design på kulbana inne i lager som har avgörande betydelse om man vill kasta långt.
Häls /T
Kommentera
-
Undrar vad den spolen vägde...
Jag har försökt leta upp en video där man hör ljudet från en magnetbromsad rulle men hittar inget vettigt.
Det ljudet är helt underbart, svårt att förklara för folk som inte kastat med magbromsade runda rullar..Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-03-06, 15:28.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 591 visningar
0 gillar