Penn sargus vs Sorön stx - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Penn sargus vs Sorön stx

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har fiskat mycket med Sargus 4000 senaste tre säsongerna och är nöjd med den. Har aldrig upplevt ofrivillig bygelfällning med den, men vet inte om det bara är jag som haft tur.

Använder rullen för beten upp till ca 75g och tycker inte att det är jobbigt att ta hem stora spinnare. Bromsen tycker jag också är bra, jag har aldrig irriterat mig på den eller velat ha "något mer" av den. Värt att nämna är ju dock att rullen känns "grovhuggen"; den är tung, gången är ju knappast "som smör" och linuppläggningen är lite sämre (iaf med flätlina) än Shimano och Abu-hasplar i samma prisklass. Till gäddfiske är detta dock inget som stör mig, nästan tvärt om, det är skönt med en rulle som känns robust.

Jag tycker det är en bra bruksrulle, men letar du efter något riktigt "smooth" så skippa Sargusen, annar blir du nog besviken.

(P.S., har även fiskat med en Sargus 2000 till abborrfisket två säsonger helt utan problem, dvs inga bygelfällningar eller annat strul. Har dock bytt till en Revo S till denna säsong för att jag vill ha någon lite "mjukare" rulle)

Kommentera

Sv: Penn sargus vs Sorön stx

Ok! Tack för hjälpen.
      Låter som att det blir en sorön, skiljer ändå bara 100kr. Vem vet det blir väl som vanligt att man har båda rullarna tillslut.

Till en annan fråga, val av lina till en så grov haspelrulle, kan man köra uppåt 0,25 eller blir det för grovt?

Tänkte köra sufix 832 då den var riktigt bra i 0.15, men dock sög den på en okuma trio, massa trassel hela tiden med 0,10

Kommentera

Fireline 0,20 mm hade jag satsat på, eller Nanofil i 0,24 (tror den är något tunnare än Fireline i praktiken).

Kommentera

Ok, du tror den räcker till beten upp mot 80-100 gr? Blir nog fireline iallafall, orkar inte med alla "vindknutar"

Kommentera

Ursprungligen postat av Oggeu Visa inlägg
            Ok, du tror den räcker till beten upp mot 80-100 gr? Blir nog fireline iallafall, orkar inte med alla "vindknutar"
            Ska du köra så tunga beten, ta 0,25 mm. Du får nog på en hel spole ändå (eller i alla fall väldigt nära). Håller med om att det är skönt att slippa vindknutarna.

Kommentera

Låter bra, tackar för all hjälp!

Kommentera

Penn sargus vs Sorön stx

Läste nånstans om att flera har problem med sargus att bygeln fäller mitt i kastet, nån som har haft det problemet?

Lutar nog mest åt sorön nu.
                Abu rullen fäller också i kasten om bygeln är felplacerad, men det är det väl många större haspelrullar som gör. Mest så att du inte blir förvånad när det händer. Det är fortfarande en bra rulle.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ok! Tack för hjälpen.
                  Låter som att det blir en sorön, skiljer ändå bara 100kr. Vem vet det blir väl som vanligt att man har båda rullarna tillslut.

Till en annan fråga, val av lina till en så grov haspelrulle, kan man köra uppåt 0,25 eller blir det för grovt?

Tänkte köra sufix 832 då den var riktigt bra i 0.15, men dock sög den på en okuma trio, massa trassel hela tiden med 0,10

Vet inte om det påverkar beslutsprocessen men Sargusen kan du beställa för 60 euro + frakt (~20 euro) =670 kr är:

/S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag kör sargus 2000 & 3000 o aldrig haft minsta problem ! Polaren kör 4000 o är lika nöjd aldrig haft minsta lilla problem. Gillar dom skarpt.

/Nicklas
                    Fiskar mest runt Muskö-Nynäshamn och då från båt. Träffar gärna andra med samma intresse.

Mest ute efter gädda men även abborre och i vissa fall gös,

Kommentera

Tro mig, jag velar ganska friskt fram och tillbaka. Saken är den att jag blir nog jävligt nöjd vilken jag än köper.

Det enda som oroar mig just nu är att den höga utväxling på sargus kan bli lite jobbig med rejäla spinnerbaits.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 591 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46