Multitrimfråga - dimensioner på kullager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multitrimfråga - dimensioner på kullager

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multitrimfråga - dimensioner på kullager

Ett av de vanligaste sätten att få bättre snurr på en multirulle verkar vara att byta ut originalkullagren mot bättre sådana. Till vissa rullar kan man köpa sk trimkit. Man kan också köpa kullager direkt från olika tillverkare/grossister/detaljister men då måste man förstås veta vilken dimension/vilka dimensioner det ska vara på lagren. Var får man tag på den infon?

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Ett av de vanligaste sätten att få bättre snurr på en multirulle verkar vara att byta ut originalkullagren mot bättre sådana. Till vissa rullar kan man köpa sk trimkit. Man kan också köpa kullager direkt från olika tillverkare/grossister/detaljister men då måste man förstås veta vilken dimension/vilka dimensioner det ska vara på lagren. Var får man tag på den infon?
    Menar du hur du tar reda på vilka lager just din rulle har ? Plocka ur dom och mät, innerdia. / ytterdia. / bredd

Sedan kanske det är vanligast med att byta lager, innebär dock inte att det är bästa sättet i alla lägen.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tror det blir enklare att få tips om du anger vad det gäller för rulle. Eller menar du rent allmänt?
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

jag begriper att man kan plocka ur lagren och mäta dem och jag fattar också att det är olika lager i lika modeller. Min tanke var att man, till exempel här, skulle kunna sammanställa den säkert betydande kunskap på området som nu är spridd bland forumets användare. Alla som bytt lager i en rulle bör ju ha de relevanta uppgifterna för den modellen, eller? Fast det kanske bara är jag som tycker att det är en god idé?

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
          Tror det blir enklare att få tips om du anger vad det gäller för rulle. Eller menar du rent allmänt?
          Tack för att du redigerade trådrubriken!

Kommentera

Bra tänkt Lausvik: Jag va lite dum då jag tänkte helt enkelt, klart du inser det, va bara jag som inte insåg att du inser.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Här finns lager & stl till några rullar
              Fishing tackle from Japan, We specialize in Japan Domestic Models of Shimano and Daiwa reels and tuning parts.

Kommentera

Jag kör med kullager från bocabearings.com och är mkt nöjd. Visst de kostar några slantar, men sån är livet.

Vissa rullar får inte så mkt mer prestanda med att bara byta spolaxellager, utan man måste byta spolen oxå, för att det är då prestandaökningen kommer. Detta beror på att vissa spolar är inte designade för att snurra så mkt snabbare oavsett vilka kullager man använder.
                .... Ibland är det så att det är rullens geometri som sätter "käppar i hjulet" istället ....

//T

PS: Jag har en klickbar länk i min signatur med många bra trådar om detta ämne.
                Senast ändrad av tonyex; 2013-02-22, 12:47.

Kommentera

Personligen tycker jag det bör vara obligatoriskt att alla som äger en rulle skruvar isär, fotograferar samt mäter alla intressanta ingående delar och publicerar allt ovanstående i en rullmekartråd.

Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                  En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
                    Personligen tycker jag det bör vara obligatoriskt att alla som äger en rulle skruvar isär, fotograferar samt mäter alla intressanta ingående delar och publicerar allt ovanstående i en rullmekartråd.

Tja, du har ju några stycken så det är väl bara att kavla upp ärmarna och föregå med gott exempel?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 222 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S