Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Beställde kullager...

    Någon som vet hur man får loss det "inre" lagret på evighetsskruven? Går det?
    Click image for larger version

Name:	evighets.jpg
Views:	1
Size:	60,2 KB
ID:	1786110

    Kommentera


    • Ruby- tyvärr. Du kan bara byta ut lagret i andra ändan.

      Kommentera


      • skruven finns att köpa bla hos ABU. Eller billigare på eBay.... runt 200 kr inkl rör och lager..... ett kullager gör ingen större skillnad i hur lätt skriven snurrar. Däremot med två bra kullager så är det en helt annan sak.......
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • Hallå!

          Jag inser att detta är en gammal tråd och jag har inte tagit mig igenom hela tråden än.

          Jag har nyligen köpt en Daiwa Coastal 200 som verkar bra omhändertagen.
          Jag skulle likväl vilja köpa bättre spollager och kanske även resterande lager till den för att få den toptop.

          Tänker mig då lager av hög kvalitet som även är såkallat rostskyddad, som den har original.

          Finns det något smidigt ställe man kan köpa detta? Helst EU.

          Så ni lager experter, vad säga ni om detta uppdrag?
          ​​​​​
          ​​​​​​
          ​​​​​​
          ​​

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg
            Hallå!

            Jag inser att detta är en gammal tråd och jag har inte tagit mig igenom hela tråden än.

            Jag har nyligen köpt en Daiwa Coastal 200 som verkar bra omhändertagen.
            Jag skulle likväl vilja köpa bättre spollager och kanske även resterande lager till den för att få den toptop.

            Tänker mig då lager av hög kvalitet som även är såkallat rostskyddad, som den har original.

            Finns det något smidigt ställe man kan köpa detta? Helst EU.

            Så ni lager experter, vad säga ni om detta uppdrag?
            ​​​​​
            ​​​​​​
            ​​​​​​
            ​​
            Grattis till en mkt trevlig rulle, förutom spollager så kan du byta lagrena i knopparna & plastbussningarna på evighetsskruven

            Det finns några alternativ, https://www.bocabearings.com/ & https://www.hedgehog-studio.co.jp/ anses vara dom bästa på kullager
            Men du har även https://www.kullagergrossisten.se/ca...rulle-kullager
            Till en gäddrulle så hade jag köpt från kullagergrossisten.
            Har provat lite allt möjligt när det gäller kullager från samtliga,allt från dyraste keramiska lagrena som ska ge bäst prestanda, personligen tycker jag dom bara låter mest & kan inte märka någon större skillnad förutom oljudet.Till vanliga lager.

            Bara för lagrena är rostfria så betyder det inte att dom är underhållsfria & så länge du tar hand om rullen & oljar lagren så kommer dom inte rosta, har aldrig haft några lager i mina rullar som har rostat oavsett kvalite, däremot har jag sett ganska många rullar med med både rostfria & vanliga lager rostiga pga dåligt underhåll.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg

              Finns det något smidigt ställe man kan köpa detta? Helst EU.

              Så ni lager experter, vad säga ni om detta uppdrag?
              ​​​​​
              ​​​​​​
              ​​​​​​
              ​​
              Buy once, cry once. Studio Hedgehogs ZHi tycker jag tveklöst är marknadens bästa rostfria lager. Har dem i de flesta rullar jag fiskar i bräckt vatten. Även inräknat frakten är det snorbilligt imho.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                Grattis till en mkt trevlig rulle, förutom spollager så kan du byta lagrena i knopparna & plastbussningarna på evighetsskruven

                Det finns några alternativ, https://www.bocabearings.com/ & https://www.hedgehog-studio.co.jp/ anses vara dom bästa på kullager
                Men du har även https://www.kullagergrossisten.se/ca...rulle-kullager
                Till en gäddrulle så hade jag köpt från kullagergrossisten.
                Har provat lite allt möjligt när det gäller kullager från samtliga,allt från dyraste keramiska lagrena som ska ge bäst prestanda, personligen tycker jag dom bara låter mest & kan inte märka någon större skillnad förutom oljudet.Till vanliga lager.

                Bara för lagrena är rostfria så betyder det inte att dom är underhållsfria & så länge du tar hand om rullen & oljar lagren så kommer dom inte rosta, har aldrig haft några lager i mina rullar som har rostat oavsett kvalite, däremot har jag sett ganska många rullar med med både rostfria & vanliga lager rostiga pga dåligt underhåll.
                Tja, när du nämner byta lagren i knopparna och skruven, är det Daiwa du tänker på då? Cursdon har faktiskt blivit lite mer glapp där än Coastal, går de hitta shims och vart hittar man det?

                Till Curadon har jag en ny vev på väg, återstår se hur bra shimsad/byggd den är men är en typisk beast/Coastal vev. Så mkt skönare fiska med...

                Curadon har ja för ca 4 mån sen plockat ur spollagrerna och lagt i aceton och skakat + väntat ett dygn innan ja olja dom med ABU olja. Gjorde kanske svag skillnad i ljud men upplevde helt klart bättre kastlängd.

                Jag har hållt på med motorer hela livet så är väldigt väl införstådd med att lager kräver omvårdnad och rätt smörjmedel för att fungera optimalt. När de gäller ljud stör ja mig inte särskilt när de gäller utkastet, ok om de låter svagt..

                ​​​​​​Är också införstådd med att rostfria lager är en utopi. Dom kan vara olika skyddade mot det, men rostfria finns inte sålänge dom är i metall..

                Jag hade gärna testat bättre hybrid lager bara för att..
                Kollade kullager grossisten och de va rätt begränsat sortiment, men, kort leverans.
                Coastal rullen kastar märkbart kortare än Curadon måste jag säga.
                Jag fiskar ca 800h/år så Curadon planerar jag att byta alla lager på förutom IAR. Den är värd det, rullen är bara helt magisk..12/10 poäng från mig.

                Coastal köpte ja i måndags.

                Min tanke är väl att köra kullagergrossisten på alla lager utom spolen på Cursdon, som fiskats hårt..
                Älskar den så blir nog ZHI lager, men hur påverkar tullen priset och är leverans bra prissatt?

                Coastal vill ja göra desamma med, svenska lager överallt förutom spolen.

                Är lite manisk i skötseln av mina rullar, tas isär varje månad i stort sett. Curadons spollager låter en del vid kast men är inte så konstigt me billiga ABU oljan som smörjmedel som iofs fylls på ofta.

                Ska tilläggas att ja mycket sällan kastar över 90g. Är helt landbaserad, o då kanske lager kan göra märkbar skillnad?

                Så ZPI för spolarna, o leta tag på svenska lager för resterande, låter de som en bra ide?
                .

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Det är kul och intressant att läsa när du skriver om hur din inställning utvecklats.
                  Många fastnar i ungefär samma trimtankar över lång tid, särskilt de som kanske inte skruvar så mycket själva blir lätt "nöjda" men något som ser imponerande ut på papperet.
                  Vi som är nyfikna och alltid letar efter något optimalt, hur ouppnåeligt det än må vara, utvecklas och ändrar vår syn. Ibland kan man känna sig lite ensam i den där jakten men det är man uppenbarligen inte.


                  Jag kan köpa de där speciella lösningarna som gör liten nytta när det gäller CT-rullar för surfcasting och liknande där längd är allt. Har man dock, som vi, kvar sina linspridare tror jag konventionellt trim gör tillräcklig nytta.
                  Samma sak med kullager just, hellre rena och välsmorda originallager än dyra ej underhållna.
                  Tyvärr har många UT-trimmade rullar jag haft hemma oljeindränkta lager och fettade mellandrev samt evighetsskruvar. Högst onödigt att då ha keramiska lager i både spole och skruv.
                  Hemma i min ena rullgarderob ligger ett intressant "work in progress", en 4500 CT Mag där stativet är det enda som är klart. I den rullen blir det ABU's keramhybrider med Hedgehog-olja samt speed bullet från brittiska Blak Dog Tackle. Där kan nog dessa delar komma till sin rätt tror jag.


                  Jag ger mig på lite stenkastning i glashuset med ett uttalande om nämnda PMR;
                  Personligen tror jag inte man ska ta Jamies ord som lag på något vis. Han verkar i stort sett enbart jobba med rullar byggda för kustfiske i Storbritannien, bygger man rullar för ett så smalt användningsområde är det lätt att få lite tunnelseende.
                  Efter att ha sett i stort sett alla videor han har utlagda på youtube får jag känslan att han inte har alltför bra koll på rullar/rullbyggen som passar till vårt svenska fiske.
                  Jag läser i stort sett varje vecka sundare, mer genomtänkta tankar kring trim av Ambassadeurer på det här forumet.
                  Gammalt inlägg men jag är precis som du Jonta.. Bara hållt på med seriöst snipfiske i ett år men jag jagar nytt och ny info som en metalldetektor på ett minfält. Eftersom jag av vissa anledningar enbart kan använda LP utan problem så blir de ju forum i Amerikat man läser(och doftar hillbilly inlägg) och mot Japan och deras produkter.

                  Är sugen på en Tranx 201, Scorpion 201 MD och även Daiwas Tatulion och Zillion TW HD.

                  Kör enbart 200 för mitt snipfiske, övermannar allt ja lyckas stöta på med råge. 150 hade räckt för mina snipor ja sällan ser..

                  Optimera rullarna är ju underbart, även om de gör noll praktisk skillnad, bara de känns GRYMT mycket bättre! ;p

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 382 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  217 svar
                  29 880 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg MathiasJK  
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 446 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  536 svar
                  89 691 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 498 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X