Ursprungligen postat av Snajg3l
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kullager - rena snurren?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av metspö Visa inläggI gamla rullar (i mitt fall främst abu 1500c och 2500c) så har original kullagren en lite radie på utsidan, inte helt plana utsidor som nya kullager. Förstår ni vad jag menar? Finns det någon fördel med det här?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hippo Visa inläggVanligt förr på ambassadeurer och syftet var att spolaxeln inte skulle kunna hamna i "spänn"...eftersom lagerna kan justera sig i sitt "lagerhus". Hoppas jag var tydlig..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hippo Visa inläggVanligt förr på ambassadeurer och syftet var att spolaxeln inte skulle kunna hamna i "spänn"...eftersom lagerna kan justera sig i sitt "lagerhus". Hoppas jag var tydlig..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av metspö Visa inläggTack för svaret! Varför gör man inte kullagrerna så idag?
Kommentera
-
Jag har precis köpt mig en begagnad Ambassadeur C4 5601 som behöver mycket kärlek då den varit misskött av tidigare ägare. Jag har gjort rent och smörjt upp hela rullen men den är fortfarande ”trög”. Kom fram till att nya spolaxellager behövdes. Jag köpte sintrade bronsbussningar ifrån sportfiskeboden som jag inte monterat än.
Jag fiskar ganska lätta gäddbeten allt ifrån 25g atom till mcpike 70g så nu börjar jag fundera på om jag skall sätta i kullager istället för bussningarna.
Vad tycker ni?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av rubby Visa inläggJag har precis köpt mig en begagnad Ambassadeur C4 5601 som behöver mycket kärlek då den varit misskött av tidigare ägare. Jag har gjort rent och smörjt upp hela rullen men den är fortfarande ”trög”. Kom fram till att nya spolaxellager behövdes. Jag köpte sintrade bronsbussningar ifrån sportfiskeboden som jag inte monterat än.
Jag fiskar ganska lätta gäddbeten allt ifrån 25g atom till mcpike 70g så nu börjar jag fundera på om jag skall sätta i kullager istället för bussningarna.
Vad tycker ni?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggNär Ambassadeur kom var den avsedd för ordinärt bassfiske, dvs tämligen lätta beten, och hade inga kullager. Funkade bra då, funkar lika bra nu.
Har du en gammal rulle med glidlager så är det t.o.m så att den kan fungera bättre nu än när den köptes eftersom glidlagren lirar bättre och bättre med tiden.
Men, skulle jag stå i valet vad jag skulle sätta i en rulle som även skulle kasta 25g Atom (mitt favoritbete!) så hade jag valt kullager för att redan från början få iväg betet lite längre.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 635 visningar
0 gillar