Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Snajg3l Visa inlägg
    Det blev Air HD från Hedgehog. Blir nog bra, nu ska jag bar lista ut hur jag ska få ut spolaxel sprinten utan specialverktyg, men det ska nog gå..
    Den går väl bara o pressa ut åt ett håll
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

• I gamla rullar (i mitt fall främst abu 1500c och 2500c) så har original kullagren en lite radie på utsidan, inte helt plana utsidor som nya kullager. Förstår ni vad jag menar? Finns det någon fördel med det här?

Kommentera

• Ursprungligen postat av metspö Visa inlägg
        I gamla rullar (i mitt fall främst abu 1500c och 2500c) så har original kullagren en lite radie på utsidan, inte helt plana utsidor som nya kullager. Förstår ni vad jag menar? Finns det någon fördel med det här?
        Vanligt förr på ambassadeurer och syftet var att spolaxeln inte skulle kunna hamna i "spänn"...eftersom lagerna kan justera sig i sitt "lagerhus". Hoppas jag var tydlig..

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
          Vanligt förr på ambassadeurer och syftet var att spolaxeln inte skulle kunna hamna i "spänn"...eftersom lagerna kan justera sig i sitt "lagerhus". Hoppas jag var tydlig..
          Hippo kan mer om ambassadeurer än vad Dmitrij Mendelejev kunde om det periodiska systemet.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
            Tack för svaret! Varför gör man inte kullagrerna så idag?

Kommentera

• Ursprungligen postat av metspö Visa inlägg
              Tack för svaret! Varför gör man inte kullagrerna så idag?
              Förmodligen dels för att man har större precision i tillverkningen och därmed inte behöver lager med möjlighet att justera efter eventuell skevhet i stativ mm. Den största anledningen är nog annars att man gått över till att ha lagerna inne i spolen, sk UltraCast-design, vilket ger ett kort avstånd mellan varje lager, samt hög tolerans.

Kommentera

• Jag har precis köpt mig en begagnad Ambassadeur C4 5601 som behöver mycket kärlek då den varit misskött av tidigare ägare. Jag har gjort rent och smörjt upp hela rullen men den är fortfarande ”trög”. Kom fram till att nya spolaxellager behövdes. Jag köpte sintrade bronsbussningar ifrån sportfiskeboden som jag inte monterat än.
                Jag fiskar ganska lätta gäddbeten allt ifrån 25g atom till mcpike 70g så nu börjar jag fundera på om jag skall sätta i kullager istället för bussningarna.
                Vad tycker ni?

Kommentera

• Kör med bussningarna, de funkar utmärkt även med lättare beten. Min 5601C JB kastar 15g Minnow Spoon utan problem med sintrade bussningar(har dock UT:s spole också ) En lättare spole från en 2014 eller nyare C4 är också ett plus och kostar mindre än UT:s.

Kommentera

• Ursprungligen postat av rubby Visa inlägg
                    Jag har precis köpt mig en begagnad Ambassadeur C4 5601 som behöver mycket kärlek då den varit misskött av tidigare ägare. Jag har gjort rent och smörjt upp hela rullen men den är fortfarande ”trög”. Kom fram till att nya spolaxellager behövdes. Jag köpte sintrade bronsbussningar ifrån sportfiskeboden som jag inte monterat än.
                    Jag fiskar ganska lätta gäddbeten allt ifrån 25g atom till mcpike 70g så nu börjar jag fundera på om jag skall sätta i kullager istället för bussningarna.
                    Vad tycker ni?
                    När Ambassadeur kom var den avsedd för ordinärt bassfiske, dvs tämligen lätta beten, och hade inga kullager. Funkade bra då, funkar lika bra nu.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      När Ambassadeur kom var den avsedd för ordinärt bassfiske, dvs tämligen lätta beten, och hade inga kullager. Funkade bra då, funkar lika bra nu.
                      Det du skriver är 100% korrekt!
                      Har du en gammal rulle med glidlager så är det t.o.m så att den kan fungera bättre nu än när den köptes eftersom glidlagren lirar bättre och bättre med tiden.
                      Men, skulle jag stå i valet vad jag skulle sätta i en rulle som även skulle kasta 25g Atom (mitt favoritbete!) så hade jag valt kullager för att redan från början få iväg betet lite längre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 635 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46