Ursprungligen postat av JontaK
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kullager - rena snurren?
Collapse
X
-
"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggPMR prylen hade jag nog gått igång på för ett halvår sedan. Nu får det vara ��.
Många fastnar i ungefär samma trimtankar över lång tid, särskilt de som kanske inte skruvar så mycket själva blir lätt "nöjda" men något som ser imponerande ut på papperet.
Vi som är nyfikna och alltid letar efter något optimalt, hur ouppnåeligt det än må vara, utvecklas och ändrar vår syn. Ibland kan man känna sig lite ensam i den där jakten men det är man uppenbarligen inte.
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggPrecis som jag tänkt. Och då jag dessutom har noll mekanisk broms, tom litet glapp på spolen när jag kastar så försvinner nyttan för mig. Får jag i alla fall för mig. För övrigt så torrsnurrar min raket i flera minuter även utan PMRs bullet.
Samma sak med kullager just, hellre rena och välsmorda originallager än dyra ej underhållna.
Tyvärr har många UT-trimmade rullar jag haft hemma oljeindränkta lager och fettade mellandrev samt evighetsskruvar. Högst onödigt att då ha keramiska lager i både spole och skruv.
Hemma i min ena rullgarderob ligger ett intressant "work in progress", en 4500 CT Mag där stativet är det enda som är klart. I den rullen blir det ABU's keramhybrider med Hedgehog-olja samt speed bullet från brittiska Blak Dog Tackle. Där kan nog dessa delar komma till sin rätt tror jag.
Jag ger mig på lite stenkastning i glashuset med ett uttalande om nämnda PMR;
Personligen tror jag inte man ska ta Jamies ord som lag på något vis. Han verkar i stort sett enbart jobba med rullar byggda för kustfiske i Storbritannien, bygger man rullar för ett så smalt användningsområde är det lätt att få lite tunnelseende.
Efter att ha sett i stort sett alla videor han har utlagda på youtube får jag känslan att han inte har alltför bra koll på rullar/rullbyggen som passar till vårt svenska fiske.
Jag läser i stort sett varje vecka sundare, mer genomtänkta tankar kring trim av Ambassadeurer på det här forumet.
- Gillar 2
Kommentera
-
Fick hem min senaste investering. En Record. Har länge trånat efter en sådan. Mest för att logotypen är så underbart snygg. Vilket i-landsproblem.
Hur som helst så rev jag den i atomer. Av gammal vana så där. Jag blir mer och mer förvånad över hur ABU smörjer rullarna vid monteringen. Lågfartssystemet var i denna rulle precis som i alla andra nya jag köpt helt osmort. Det gäller även de två lp rullarna jag har. En Premiere och en MGXtreme. Däremot var linförarskruvens hela mekanism full med ett tjockt blått fett. Varför? Recorden har som bekant lager "överallt" men inte snurrade den speciellt bra när jag provade den. Efter rengörning och olja resp fett på rätt ställe så snurrar allt som en dröm. Tom med originallager i spolen.
Recorden har även som de flesta säkert känner till två extra lager i gavlarna som lagrar spolaxeln. Jag har lekt med dessa för jag förstår inte varför man ska lagra en axel med kullager, en axel som inte snurrar ?! Den snurrar säkert lite men jag har provat att torrsnurra spolen med dessa lager blockerade och fria. Gissa skillnaden: Ingen som helst skillnad vid mina ovetenskapliga tester. För mig så är dessa två lager enbart en marknadsföringspryl. Låter helt enkelt bättre med 7 kullager än "bara" 5 st. Intressant är även att Recorden har ett mellanhjul av självlåsande typ som faktiskt snurrar lätt. Annars brukar den självlåsande flänsen göra att det snurrar trögt.
Ska bli kul att se hur länge det dröjer innan jag börjar trimma Recorden
Jag har ytterligare en rulle på ingång. Ett kap hittat på eBay. En 5600 C4 mag. En av mina favoriter. Har en nästan likadan tidigare men min gamla var en C5 men är nu en C11 eller så. Dessa är mina absoluta favoriter. Att ha både c broms och mag att leka med fungerar perfekt för mig. Denna rulle kommer jag däremot att trimma för jag ska ha den till finessfiske med "lätta" beten till gädda. Prickskytte med hyffsat lätta betenSenast ändrad av Mankan G; 2016-01-27, 13:22."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Snajg3l Visa inläggTänkte köpa kullager från Hedgehog studio, är det någon som har koll på vad leveranstiden därifrån är?
Kommentera
-
Tänkte byta lager i en lexa 100 och funderar vilka lager från Hedhehog Studio jag ska byta till.
De som finns att välja på är: http://www.hedgehog-studio.co.jp/product-list/90
Air BFS
Air
Air HD
ZR
ZHi
Tänkte använda den för havsöring så beten mellan ca 15-30gram..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggAir bfs är för lätta beten. Air o air hd är trevliga lager . Sen finns ju boca bearings oxå.
Är boca bearings att föredra eller är det samma lika?
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 635 visningar
0 gillar