Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Jag har svårt att se den praktiska nyttan men en så kallad "speed bullet" i en rulle med linspridare, särskilt den Jamie från PMR säljer.
    Bussningen ser ut att vara urfräst för kullagret men hela lagret ligger mot bussningen vilket borde innebära att både yttre och inre lagerbana tar emot bussningen vid axiell belastning. Då bromsas lagrets båda banor.
    Dessutom är det till Ultracast där spolen ska snurra och axeln förväntas vara still. Spoldrevet klämmer åt runt spolaxeln men snurrar med spolen, där uppkommer en del friktion.
    Jag har inte kikat så noga på denna speed bullet men den bör inte påverka spoldrevets friktion mot axeln, då är det nog mer passande att borra ur drevet, montera ett litet kullager där och fräsa en bussning som bara går emot lagrets inre bana.

    I en CT däremot kommer en annan typ av speed bullet (finns hos Blak Dog bland annat) till nytta då inget spoldrev används och bussningen ligger emot spollagrets inre bana blir spolen i det närmaste flytande.

    I videon som beskriver delarna ser det ut som att original spoldrev används och ligger emot kullagrets inre bana som i sin tur står still mot den stillastående axeln. Är spolupphängningen fyrlagrad kan det tänkas göra viss nytta men då fungerar Recordens system troligen lika bra.
    Rätta mig gärna om jag har fel i mina tankegångar.
    Precis som jag tänkt. Och då jag dessutom har noll mekanisk broms, tom litet glapp på spolen när jag kastar så försvinner nyttan för mig. Får jag i alla fall för mig. För övrigt så torrsnurrar min raket i flera minuter även utan PMRs bullet.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      PMR prylen hade jag nog gått igång på för ett halvår sedan. Nu får det vara ��.
      Det är kul och intressant att läsa när du skriver om hur din inställning utvecklats.
      Många fastnar i ungefär samma trimtankar över lång tid, särskilt de som kanske inte skruvar så mycket själva blir lätt "nöjda" men något som ser imponerande ut på papperet.
      Vi som är nyfikna och alltid letar efter något optimalt, hur ouppnåeligt det än må vara, utvecklas och ändrar vår syn. Ibland kan man känna sig lite ensam i den där jakten men det är man uppenbarligen inte.

      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      Precis som jag tänkt. Och då jag dessutom har noll mekanisk broms, tom litet glapp på spolen när jag kastar så försvinner nyttan för mig. Får jag i alla fall för mig. För övrigt så torrsnurrar min raket i flera minuter även utan PMRs bullet.
      Jag kan köpa de där speciella lösningarna som gör liten nytta när det gäller CT-rullar för surfcasting och liknande där längd är allt. Har man dock, som vi, kvar sina linspridare tror jag konventionellt trim gör tillräcklig nytta.
      Samma sak med kullager just, hellre rena och välsmorda originallager än dyra ej underhållna.
      Tyvärr har många UT-trimmade rullar jag haft hemma oljeindränkta lager och fettade mellandrev samt evighetsskruvar. Högst onödigt att då ha keramiska lager i både spole och skruv.
      Hemma i min ena rullgarderob ligger ett intressant "work in progress", en 4500 CT Mag där stativet är det enda som är klart. I den rullen blir det ABU's keramhybrider med Hedgehog-olja samt speed bullet från brittiska Blak Dog Tackle. Där kan nog dessa delar komma till sin rätt tror jag.


      Jag ger mig på lite stenkastning i glashuset med ett uttalande om nämnda PMR;
      Personligen tror jag inte man ska ta Jamies ord som lag på något vis. Han verkar i stort sett enbart jobba med rullar byggda för kustfiske i Storbritannien, bygger man rullar för ett så smalt användningsområde är det lätt att få lite tunnelseende.
      Efter att ha sett i stort sett alla videor han har utlagda på youtube får jag känslan att han inte har alltför bra koll på rullar/rullbyggen som passar till vårt svenska fiske.
      Jag läser i stort sett varje vecka sundare, mer genomtänkta tankar kring trim av Ambassadeurer på det här forumet.

      Kommentera


      • Fick hem min senaste investering. En Record. Har länge trånat efter en sådan. Mest för att logotypen är så underbart snygg. Vilket i-landsproblem.

        Hur som helst så rev jag den i atomer. Av gammal vana så där. Jag blir mer och mer förvånad över hur ABU smörjer rullarna vid monteringen. Lågfartssystemet var i denna rulle precis som i alla andra nya jag köpt helt osmort. Det gäller även de två lp rullarna jag har. En Premiere och en MGXtreme. Däremot var linförarskruvens hela mekanism full med ett tjockt blått fett. Varför? Recorden har som bekant lager "överallt" men inte snurrade den speciellt bra när jag provade den. Efter rengörning och olja resp fett på rätt ställe så snurrar allt som en dröm. Tom med originallager i spolen.

        Recorden har även som de flesta säkert känner till två extra lager i gavlarna som lagrar spolaxeln. Jag har lekt med dessa för jag förstår inte varför man ska lagra en axel med kullager, en axel som inte snurrar ?! Den snurrar säkert lite men jag har provat att torrsnurra spolen med dessa lager blockerade och fria. Gissa skillnaden: Ingen som helst skillnad vid mina ovetenskapliga tester. För mig så är dessa två lager enbart en marknadsföringspryl. Låter helt enkelt bättre med 7 kullager än "bara" 5 st. Intressant är även att Recorden har ett mellanhjul av självlåsande typ som faktiskt snurrar lätt. Annars brukar den självlåsande flänsen göra att det snurrar trögt.

        Ska bli kul att se hur länge det dröjer innan jag börjar trimma Recorden

        Jag har ytterligare en rulle på ingång. Ett kap hittat på eBay. En 5600 C4 mag. En av mina favoriter. Har en nästan likadan tidigare men min gamla var en C5 men är nu en C11 eller så. Dessa är mina absoluta favoriter. Att ha både c broms och mag att leka med fungerar perfekt för mig. Denna rulle kommer jag däremot att trimma för jag ska ha den till finessfiske med "lätta" beten till gädda. Prickskytte med hyffsat lätta beten
        Senast ändrad av Mankan G; 2016-01-27, 13:22.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • Tänkte köpa kullager från Hedgehog studio, är det någon som har koll på vad leveranstiden därifrån är?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Snajg3l Visa inlägg
            Tänkte köpa kullager från Hedgehog studio, är det någon som har koll på vad leveranstiden därifrån är?
            ca 7-10 med normal frakt , express & du har det på några dagar

            Kommentera


            • Tänkte byta lager i en lexa 100 och funderar vilka lager från Hedhehog Studio jag ska byta till.
              De som finns att välja på är: http://www.hedgehog-studio.co.jp/product-list/90

              Air BFS
              Air
              Air HD
              ZR
              ZHi

              Tänkte använda den för havsöring så beten mellan ca 15-30gram..

              Kommentera


              • Air bfs är för lätta beten. Air o air hd är trevliga lager . Sen finns ju boca bearings oxå.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                  Air bfs är för lätta beten. Air o air hd är trevliga lager . Sen finns ju boca bearings oxå.
                  Lutar väl åt Air HD.
                  Är boca bearings att föredra eller är det samma lika?

                  Kommentera


                  • Personligen har ja inte märkt nån större skillnad faktiskt.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                    Kommentera


                    • Det blev Air HD från Hedgehog. Blir nog bra, nu ska jag bar lista ut hur jag ska få ut spolaxel sprinten utan specialverktyg, men det ska nog gå..

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 521 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      278 svar
                      47 568 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      536 svar
                      90 255 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Kimmen
                      av Kimmen
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 598 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X