Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En äkta sportfiskare som inte ha fyllt 50 år måste äga minst en av de här:
    1) UT trimmad amba
    2) Daiwa Luna
    3) Calcutta TE

Utvecklingen har gått framåt gubbar!

Häls /T

PS: Det här inlägget är mest på skoj : )
    Senast ändrad av tonyex; 2013-01-29, 18:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      1) UT trimmad amba
      2) Daiwa Luna
      3) Calcuta TE

Häls /T
      Jag tror att du förväxlar "äkta sportfiskare" med "hopplös nörd".

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Herman;

Den av oss förväntansfulla spöfiskare som har fyllt 50 och inte äger eller har fiskat med en Mitchell 300, 308 eller 330 är ingen äkta sportfiskare.... Antingen är han en dresserad Schimpans (fråga Limnos) eller inbiten ismetare
        Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
        Eftersom jag inte ismetar så är jag alltså en ....... Schimpans

Men jag kan ju säga att jag drömde om den en gång i tiden, räcker inte det ?

Tonyex ! visst får du fantastiska prestanda med dessa fina lager. Men som med all teknik, när du vinner prestanda så förlorar du ofta i frågor som : robusthet, tålighet, underhållsbehov, och några till saker.

Är man beredd att ta nackdelarna med massa lager, (underhållsnörd som jag som älskar att skruva å smörja) så är det ingen nackdel. Men jag lider med alla yngre som inte kan och vet vad det innebär men vill ändå ha det bästa vilket resulterar i en rulle som låter illa, går illa, kastar illa redan efter nått år utan underhåll. Om detta problem finns massor av trådar att läsa.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Men jag lider med alla yngre som inte kan och vet vad det innebär men vill ändå ha det bästa vilket resulterar i en rulle som låter illa, går illa, kastar illa redan efter nått år utan underhåll.
          Det där är intressant. Yngre verkar behärska mobiler, appar, internet, datorer etc hur bra som helst. Däremot är de ofta helt ställda inför enkla mekaniska problem. Själv tycker jag att det är hur kul som helst med saker man kan skruva isär, sätta ihop, mecka med och som snurrar snabbt men något säger mig att för många i den yngre generationen skulle elektroniska (eller virtuella) rullar fungera bättre...
          Senast ändrad av lausvik; 2013-01-29, 18:21.

Kommentera

[QUOTE=tonyex;797400]En äkta sportfiskare som inte ha fyllt 50 år måste äga minst en av de här:
            1) UT trimmad amba
            2) Daiwa Luna
            3) Calcuta TE

2 rätt av 3, inte illa = )

..sen måste jag få inflika att det finns gamla antika pjäser som erbjuder förvånansvärt god prestanda trots 0 kullager men däremot med 2 riktigt fint inkörda glidlager. Har en 5000 från 60-talet som kastar fantastiskt bra, tyvärr har dessa reliker lite för låg utväxling för min smak..och bromsen är rätt bedrövlig men går att uppgradera. Blickar man ngt decennium framåt i tiden, dvs till sent 70-tal så tillverkades några av de finaste Amborna som gjorts. Vi talar om röda 5500 utan C vilket även här innebär 0 kullager och 2 bra glidlager. Utväxlingen är nu uppjackad till 4,7 vilket är ypperligt för ex. vanligt gäddspinn. Desstom fanns 5500 med kromat stativ vilket är skitsnyggt som alla vet = ) Bromsen är dock i orginal lika usel..byter man ut lamellerna på en 5500 så har man en rulle som inte behöver skämmas för sig år 2013.

Annars har Tony rätt, utvecklingen har i det flesta fall gått framåt..ibland mer..ibland mindre..

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Jag tror att du förväxlar "äkta sportfiskare" med "hopplös nörd".
              Haha, ja det är väl en definitionsfråga kanske //T

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Tonyex ! visst får du fantastiska prestanda med dessa fina lager. Men som med all teknik, när du vinner prestanda så förlorar du ofta i frågor som : robusthet, tålighet, underhållsbehov, och några till saker.

Är man beredd att ta nackdelarna med massa lager, (underhållsnörd som jag som älskar att skruva å smörja) så är det ingen nackdel. Men jag lider med alla yngre som inte kan och vet vad det innebär men vill ändå ha det bästa vilket resulterar i en rulle som låter illa, går illa, kastar illa redan efter nått år utan underhåll. Om detta problem finns massor av trådar att läsa.
                Ja, tyvärr det så som du skriver. Det blir lite pyssel att underhålla en sådan rulle på rätt sätt. Jag tycker att det är värt besväret.

//T

Kommentera

Haha, ja det är väl en definitionsfråga kanske //T
                  Tänk på att det mesta snacket rör sig om gamla Mitchel och Cardinal, har faktisk ägt sådana där konstiga hängande saker, dom första åren fungerade dom fint, men efter att dom började med längre och grundare spolar startade eländet med linbollar, trassel och dålig linuppläggning.

En av dom där fisketurerna då det kom extremt många linbollar flygande blev jag så pass irriterad att jag tog fram en oanvänd kines-multi,
                  Efter att ha fiskat ganska många timmar med den utan trassel var jag fast i multiträsket och ser ingen anledning att söka sjukhushjälp för mitt beroende

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    1) UT trimmad amba
                    2) Daiwa Luna
                    3) Calcuta TE

Häls /T
                    Eh,vad händer efter 50?Något man bör veta eller? :-P

Kommentera

Antar att ni främst pratar om nya multirullar nu, för inom haspelrullar finns det väl numer typ ingen rulle på marknaden med mindre än fem kullager? Är det detta som gör att de pajar så lätt?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 623 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46