Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jorgen.mansson
    replied
    Dock har jag faktiskt klantat till det då att bägge rullarna var obrukbara vid ett tillfälle. På raketen skapade jag ett präktigt skatbo under inkörningen av trimmet och strax efter lyckades jag tappa vevgaveln till 56:an med fel sida ner i sanden.
    Det har jag aldrig lyckats med och har inga trimmade rullar så det måste va trimmets fel, om inte måste det va skit bakom spakarna och det tror jag inte om dig.

Lämna en kommentar:

• Mankan G
    replied
    Jag har oftast med mig två utrustningar vid gäddfiske. De överlappar varandra så att jag i värsta fall kan byta rulle på resp spö. Ett Abu Vendetta med en toktrimmad 6500 cs pro rocket med Svartzonkers lina 0.35 för tyngre gäddfiske med stora gummibeten eller annat tungt. Fungerar även att jerka med. Tar även med mig ett St Croix spö klassat upp till 40 g. På detta sitter en lika toktrimmad 5600 c5 mag laddad med Berkley braid 0.25 tror jag att det är. Till dessa tar jag aldrig med mig några reservdelar. Skulle kanske göra det om jag skulle på mitt livs fiskeresa till Sibirien eller så men till vardags så behövs det inte. Rullarna går inte sönder. Däremot har jag knäckt två spön i höst.

Dock har jag faktiskt klantat till det då att bägge rullarna var obrukbara vid ett tillfälle. På raketen skapade jag ett präktigt skatbo under inkörningen av trimmet och strax efter lyckades jag tappa vevgaveln till 56:an med fel sida ner i sanden. Ville inte fortsätta fiska med sand inne i växeln.... så klantigt. Satt på en sandstrand och skulle justera bromsarna under inkörningsperioden efter att rullarna trimmats. Tänkte faktiskt att jag inte borde lägga gaveln i knät där jag satt för den kunde ju rulla av benet. Och givetvis hände det strax efter......

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Still Searching Visa inlägg
    Men måste fixa nya lager/bussningar. För dom börjar bli lite slitna efter 1500timmars fiske.

Har ni några tankar kring detta.

Jag kommer aldrig kasta med dom bara trolla/flötestrolla.
    Bussningar fungerar alldeles utmärkt, till rena trollingrullar går det annars ta ett par begagnade originallager i bra skick, rengöra och trycka i lämpligt fett innanför sköldarna.
    Billigt (om man har lager liggande) och fungerar bra över tid, även om fettade spollager kanske kan tyckas vara lite okonventionellt.

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av Still Searching Visa inlägg
    Nu ska jag kapa tråden lite.

Jag har 6st 6500c synkro som måste kittas.

Har satt dit UT bromsar i dom och det funkar kanon

Men måste fixa nya lager/bussningar. För dom börjar bli lite slitna efter 1500timmars fiske.

Vad är mer värt att tänka på??

Bussningat slits in... Lager slits ut...

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Har oftast en 6500cs. Den är kanske lite tam då märker jag.
    jag har 9 olika varianter och ingen av dom är tama jämfört med andra rullar jag testat, 2 C-vikter aktiva och ingen mek-broms så ska du kasta minst lika bra som dom andra otrimmade rullarna som nämnts här, och om du kastar vikter över 60 gr kastar du säkert lika bra som dom trimmade också

Lämna en kommentar:

• Jester Burk II
    replied
    Nya originallager så är rullarna fit for fight i 1500 timmar till. Jag ser iaf ingen vits med dyra speciallager om rullarna inte ska kastas med.

Lämna en kommentar:

• Still Searching
    replied
    Nu ska jag kapa tråden lite.

Jag har 6st 6500c synkro som måste kittas.

Har satt dit UT bromsar i dom och det funkar kanon

Vad är mer värt att tänka på??

Lämna en kommentar:

• Dominator91
    replied
    Har oftast en 6500cs. Den är kanske lite tam då märker jag. Får skaffa mig något hårigare så kanske även jag lyckas få fisk i insjöar.
    Kan inte fatta att jag missat så fatalt på denna punkt!

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Kör med samma taktik. Har en Gunnar med mig att skrämmas med ;-)
    Äger också en sådan, kanske skulle ta med även den så man kunde skrämma dubbelt så många fiskar till hugg

Lämna en kommentar:

• HenkeW
    replied
    Kullager - rena snurren?

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
    Du glömde spårryttare! Elr de kanske ingår i låsbricka/skruv till veven?
    Helt korrekt, C-klipps ingår i vevkittet

För att förtydliga så är mitt "paket" ett tips till den som vill ta med sig reservdelar, det innebär inte att jag själv har med mig delar.
    Jag har alltid med mig en extra utrustning om nu olyckan skulle vara framme.

Mvh. HenkeW

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
11 svar
3 663 visningar
0 gillar
Senaste inlägg PrN-Sweden