Jag har en ny Amb och på kullagrade evighetsskruven finns väldigt mycket blå fett.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kullager - rena snurren?
Collapse
X
-
-
Kolla min tråd ang rengörning med UL-tvätt, kan ge lite tips!
...inte minst när det gäller att smörja små kullager.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Whiteninglösningsmedel till plastkragen?
Synd att man inte kan ta loss ena lagret.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av WhiteningHur rengör man bäst kullagrad evighetsskruv?
Lämna en kommentar:
-
Fettet är vattenfast så det lär inte flytta på sig om du inte använder hett vatten. Däremot bromsar fettet skruven ordentligt. Tänk att jag förstår inte Abu. Min rocket levererades ny med nästan inget fett i lågfartssystemet men full av fett i högfartssystemet. Och vilken nytta gör två kullager i skruven när dom smörjer den med tjockt fett.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggOm jag står och dänger 100 g plus gummibeten eller jerkar hela dagarna så borde väl bussningar vara bättre om jag har förstått sportfiskeboden och UT korrekt.
Teorin om att bussningar tål den snabba accelerationen i utkastet vid fiske med tunga beten har jag läst många gånger men jag kör också bara med kullager numera då jag inte har upplevt några nämnvärda fördelar med bussningarna.
Lagren slits men jag har ännu inte lyckats köra slut på några lager, byter heller inte särskilt ofta.
Aluminiumstativ som blivit skeva/lösa i nitningarna har jag dock bytt några stycken men det har varit på äldre, välanvända rullar.Senast ändrad av JontaK; 2015-11-16, 02:02.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggKlart att det fungerar med bussningar i ett alustativ. Frågan ar snarare om det blir något mervärde istället för ett par bra kullager. Om jag står och dänger 100 g plus gummibeten eller jerkar hela dagarna så borde väl bussningar vara bättre om jag har förstått sportfiskeboden och UT korrekt. Trots detta råd använder jag keramiska kullager i mina rullar och har aldrig ett enda problem. Tom i raketen som står för det tunga fisket. Men hur tåligt är ALU stativet i detta läge? Det verkar ju som vissa skribenter här på FS att inget håller för deras jerkfiske.
För mig så har mina rullar aldrig gått sönder, aldrig någonsin faktiskt. Bara de får lite service så fungerar de. Tom min 5600 c5 som har alustativ håller
Lämna en kommentar:
-
Klart att det fungerar med bussningar i ett alustativ. Frågan ar snarare om det blir något mervärde istället för ett par bra kullager. Om jag står och dänger 100 g plus gummibeten eller jerkar hela dagarna så borde väl bussningar vara bättre om jag har förstått sportfiskeboden och UT korrekt. Trots detta råd använder jag keramiska kullager i mina rullar och har aldrig ett enda problem. Tom i raketen som står för det tunga fisket. Men hur tåligt är ALU stativet i detta läge? Det verkar ju som vissa skribenter här på FS att inget håller för deras jerkfiske.
För mig så har mina rullar aldrig gått sönder, aldrig någonsin faktiskt. Bara de får lite service så fungerar de. Tom min 5600 c5 som har alustativ håller
Lämna en kommentar:
-
Mankan, lägg dina stativ på en våg och jämför resultaten så framkommer det tydligt vilka som är kromad mässing och vilka som är aluminium.
Både Syncro och C5 Mag har stativ i aluminium.
Visst används bussningar främst till tyngre fiske numera men ett par väl infiskade och bra smorda bussningar fungerar utmärkt även för lättare beten.
Att använda bussningar ihop med aluminiumstativ ställer således inte till några större problem.
Även Ambassadeurer med aluminiumstativ tål mycket stryk men det är svårt att vara mer konkret då vi alla definierar "tungt fiske" olika.
Lämna en kommentar:
-
Blir säkert jättebra. En liten fundering bara: har inte syncro rullarna ett stativ av aluminium? Ägde en sådan för en massa år sedan och ska köpa en igen bara för att det är kul. Det var på tiden före internet och insikten om hur viktigt det är med ett stativ i mässing
Skämt å sido så är väl bussningarna avsedda för riktigt tungt fiske? Är riktigt tungt fiske förenligt med det lite klenare stativet i aluminium? Eller har syncro stativ i chromad mässing? Jag har själv en 5600 C5 mag som har ett stativ I ALU, tror jag i alla fall. Har inga tankar på att låta den göra grovjobbet när 6500 raketen kan men det vore kul att veta..... Hur tänker ni andra?
Update
Tittade i min 5600 c5 och har faktiskt svårt att se vad stativet är tillverkat av. Det är svart och färgen gör att det är skitsvårt att spåra någon ledtråd angående materialet. Jämförde med min raket som är tillverkad i hårdförkromad mässing. Bottenplattan/bromsplatta är definitivt i aluminium på 56 C5. Skillnaden är oerhört tydlig mot raketens mässingplatta. Både i styvhet och utförande men stativet? Observera att jag känner absolut inte av någon skillnad vid praktiskt fiske. Nu kastar jag ytterst sällan tyngre beten än Mc Rubber jr med 5600 och sällan lättare beten än samma Mc Rubber jr med 6500 raket. Oftast tyngreSenast ändrad av Mankan G; 2015-11-14, 00:48.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 651 visningar
0 gillar