Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Det finns faktiskt minst en kvalitetsnorm för kullager. Förmodligen fler. ABEC heter den och är amerikansk. Läs om den på Wikipedia här https://sv.wikipedia.org/wiki/ABEC. Lagren so Abu använder i sina svenskproducerade rullar är i ABEC3 om jag minns rätt. Det är riktigt bra stållager som används. De flesta som trimmar sätter in keramiska lager i ABEC 5 eller 7 som spollager. Överkurs faktiskt. Oftast är det inte spolens lager som är den trånga sektorn utan spolens vikt och högfartssystemet som går trögt pga för trånga plastbussningar. Prova själva om ni har en Ambassadeur. Vilken som helst förutom en nyare record duger. Deaktivera samtliga bromsklutchar, ta bort det vita plastdrevet, ställ mekaniska bromsen lätt, gärna så att spolen kan röra sig pyttelite i sidled. Sätt sedan fart på spolen och ni kommer att inse att spolen snurrar i en evighet. Sätt tillbaka drevet och spolen snurrar inte alla lika länge.

    Det bästa trimmet är att montera en linförarskruv med ett lager i varje ände och ett plastdrev som INTE låses av sig själv. Antingen ett drev med lager eller ett brotschat originaldrev med låsflärpen bortskuren och en C clip i stället. Köp även en lättad spole och gärna en grundare sådan. Dagens rullar har i alla fall för mig en enormt överdriven linakapacitet.

    Då kommer vi snabbt in på hur onödig en C4 är jämfört med en C3. C4 har ETT lager och en plastbussningar i linförarskruven medan C3 har två plastbussningar. Det är ingen skillnad på hur lätt de snurrar. Jo jag har provat. Det behövs två lager för att åstadkomma någon skillnad. Recorden har två lager och ett kullagrat mellandrev. Ännu bättre. Men Recorden har även lager på spolaxeln. Lager på en axel som inte snurrar?. Varför kullagra en axel som inte snurrar? Det finns faktiskt en nytta med det på "palmsidan". Pluppen, dvs drevet som är fasttryckt i spolen kan skapa friktion mot bronsbussningen på en C3. På Recorden snurrar pluppen mot ett lager. Men på vevsidan finns det ingen som helst nytta med ett lager tekniskt sett. Enbart marknadsföringsmässigt.
    Bra inlägg!
    Ser fram emot att skruva isär en record!

    Har testat med olika lager och det gör ju skillnad. Men i mina fall har det varit gamla och möjligen dåliga lager.
    Så troligen så hade det räckt med fräscha lager i samma kvalité.

    Conquest 100 som jag har, har stållager. Finns ingen anledning till att byta heller. Snurrar på mer än tillräckligt!
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #52
      Det märks att det går mot vinter, alla "rullnörds-trådar" väcks till liv igen, kul!

      Håller med joens, bra inlägg!

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
        Det märks att det går mot vinter, alla "rullnörds-trådar" väcks till liv igen, kul!

        Håller med joens, bra inlägg!
        Har suttit och funderat på bronsbussningar i min 25;a för tungspinn. Kanske bara för att testa något. Alltid roligt med att få tankar av andra och även väcka hos andra.
        /Ingemar

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
          Har suttit och funderat på bronsbussningar i min 25;a för tungspinn. Kanske bara för att testa något. Alltid roligt med att få tankar av andra och även väcka hos andra.
          /Ingemar
          Har funderat på samma sak. Det är väl det enda jag har kvar på min tunga 25'a.
          De måste bli "självcentrerande" på nåt vis. Om du kommer vidare i tanken, dela med dig dina erfarenheter.

          Kommentera


          • #55
            En "2500C SG", f-n va coolt det hade varit!!
            Historiens vingslag susar..

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
              En "2500C SG", f-n va coolt det hade varit!!
              Historiens vingslag susar..
              Återkommer med det. Har mina funderingar på hur det skall göras.

              Kommentera


              • #57
                Själv vill jag ha så få lager som möjligt i en rulle. Jag upplever att nyttan av många lager är tveksam, tex en multi behöver max 2 st och på en haspel borde det inte behövas lager alls. Min upplevelse är att många lager filtrerar bort all känsla av rullens mekanik och rullen blir därmed själlös.

                Kommentera


                • #58
                  Det går säkert lika bra med inslitna bussningar istället för lager lite överallt. Problemet är som jag ser det högfartssystemet på våra ambassadeurer. Plastbussningarna i linförarskruven är alldeles för tajta i original och den nya konstruktionen med ett självlåsande plastdrev är helt förkastligt för att snurra lätt. Köpte en begagnad 5600 C5 mag som gått rätt hårt. Tom på denna väl använda rulle snurrade linförarskruven och det dj..La plastdrevet lika trögt som på min nyköpta 6500 cs pro rocket. Med onödigt korta kastlängder som följd. Däremot var spollagren i stål utmärkta fortfarande.

                  Nej nej. Tro inte för ett ögonblick att c5 i den rullen betyder 5 kullager. Den har 2 i spolen och ett IAR. Numera har den dock en herrans massa lager. De flesta dessutom keramiska trots att jag i andra inlägg hävdat att det är onödigt. Men det är ju kul så varför inte.

                  Jag har även en 20 år gammal shimano haspel som har två lager. Ett i spolen och det andra på vänster sida i huset där veven går in. Jag är en högervevare så jag har bytt sida på veven med följd att jag slitit mest på bussningen i plast på den högra sidan. Så mycket faktiskt att det till sist började glappa ordentligt. Dessutom använd under alla år med ett minimalt underhåll. När jag plockade isär rullen så insåg jag att bussningen var av en standarddimension. Iväg med bussningen och in med ett lager och vips var rullen som ny. Hade givetvis gått lika bra med en ny bussning men shimano är inte Abu. Det fanns inga delar till denna gamla rulle. Hade det inte varit enklare att köpa en ny rulle? Självklart men jag råkar gilla den gamle och sedan är det ju kul att skruva
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                    Det går säkert lika bra med inslitna bussningar istället för lager lite överallt. Problemet är som jag ser det högfartssystemet på våra ambassadeurer. Plastbussningarna i linförarskruven är alldeles för tajta i original och den nya konstruktionen med ett självlåsande plastdrev är helt förkastligt för att snurra lätt. Köpte en begagnad 5600 C5 mag som gått rätt hårt. Tom på denna väl använda rulle snurrade linförarskruven och det dj..La plastdrevet lika trögt som på min nyköpta 6500 cs pro rocket. Med onödigt korta kastlängder som följd. Däremot var spollagren i stål utmärkta fortfarande.

                    Nej nej. Tro inte för ett ögonblick att c5 i den rullen betyder 5 kullager. Den har 2 i spolen och ett IAR. Numera har den dock en herrans massa lager. De flesta dessutom keramiska trots att jag i andra inlägg hävdat att det är onödigt. Men det är ju kul så varför inte.

                    Jag har även en 20 år gammal shimano haspel som har två lager. Ett i spolen och det andra på vänster sida i huset där veven går in. Jag är en högervevare så jag har bytt sida på veven med följd att jag slitit mest på bussningen i plast på den högra sidan. Så mycket faktiskt att det till sist började glappa ordentligt. Dessutom använd under alla år med ett minimalt underhåll. När jag plockade isär rullen så insåg jag att bussningen var av en standarddimension. Iväg med bussningen och in med ett lager och vips var rullen som ny. Hade givetvis gått lika bra med en ny bussning men shimano är inte Abu. Det fanns inga delar till denna gamla rulle. Hade det inte varit enklare att köpa en ny rulle? Självklart men jag råkar gilla den gamle och sedan är det ju kul att skruva
                    C5 MAG har alltid haft 5 lager, 4 kullager och 1 st IAR. Har du köpt en med 3 lager (2 kullager samt IAR) så har någon plockat bort den lagrade linspridaren.

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                      Helt klart så kommer man ju i "självsvängning" ju mer kullager en rulle har. Men det är bara att erkänna att man inte vet vad alla är till för.
                      Det här med att serva sina rullar går helt bort för min del eftersom jag får svår ångest när jag öppnar en rulle och ser alla delar. En gång så plockade jag isär en amba. Den hamnade i en plastpåse och vart inskickad till Abu för hopsättning.
                      Jag brukar väl dutta lite olja om veven gnisslar. Ska försöka vara på plats när rulldoktorn är i stan.
                      På flera av mina Shimanohasplar sitter det en liten skruv vid veven. Den skall man öppna och droppa lite olja i då och då. Är det sant att det skall räcka för att hålla innanmätet i trim.
                      Självklart är man innehavare av en M 300 och även ett antal av Cardinal 50 serien.
                      Kom att tänka på att det kanske finns någon här på FS som bor i södra Stockholm och dessutom kan tänka sig att serva rullar mot en avgift.
                      m v h
                      Bb
                      Tjenare!

                      Bor iofs inte i södra Stockholm, utan i Åkersberga. Men servar en hel del rullar och kan säkerligen hjälpa dig. Skicka ett PM eller ett mail på fogelbaitworks@gmail.com så tar vi det därifrån.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 703 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 382 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      558 svar
                      92 127 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av JontaK, 2018-03-13, 01:54
                      60 svar
                      7 197 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av joens, 2018-03-18, 19:55
                      245 svar
                      41 626 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Arbetar...
                      X