Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
    Eh,vad händer efter 50?Något man bör veta eller? :-P

Hej Mats Lindkvist;

Det kan jag svara på! Åren accelererar.... När du fyllt 50 år kommer åren att gå dubbelt så snabbt som tidigare. När du fyllt 60 år går åren tre gånger så snabbt osv...

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Helt klart så kommer man ju i "självsvängning" ju mer kullager en rulle har. Men det är bara att erkänna att man inte vet vad alla är till för.
      Det här med att serva sina rullar går helt bort för min del eftersom jag får svår ångest när jag öppnar en rulle och ser alla delar. En gång så plockade jag isär en amba. Den hamnade i en plastpåse och vart inskickad till Abu för hopsättning.
      Jag brukar väl dutta lite olja om veven gnisslar. Ska försöka vara på plats när rulldoktorn är i stan.
      På flera av mina Shimanohasplar sitter det en liten skruv vid veven. Den skall man öppna och droppa lite olja i då och då. Är det sant att det skall räcka för att hålla innanmätet i trim.
      Självklart är man innehavare av en M 300 och även ett antal av Cardinal 50 serien.
      Kom att tänka på att det kanske finns någon här på FS som bor i södra Stockholm och dessutom kan tänka sig att serva rullar mot en avgift.
      m v h
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        En äkta sportfiskare som inte ha fyllt 50 år måste äga minst en av de här:
        1) UT trimmad amba
        2) Daiwa Luna
        3) Calcutta TE

Utvecklingen har gått framåt gubbar!

Häls /T

PS: Det här inlägget är mest på skoj : )
        1) Daiwa Luna 300 - check
        2) Calcutta 200 DC - check
        3) Ingen trimmad amba då jag la pengarna på de två ovanstående rullarna och behöver därmed inte ett tredje alternativ, dock har jag en Amba 5000 classic och en Amba ultra mag 1 som används av nostalgiska skäl. Kom nu på att jag även hade en JB men den såldes snabbt då jag inte kan veva med vänstern.
        4) Är under 50 år - check

Så sportfiskare är jag, men inte storfiskare...
        Senast ändrad av harlequine; 2013-01-30, 00:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Mats Lindkvist;

Det kan jag svara på! Åren accelererar.... När du fyllt 50 år kommer åren att gå dubbelt så snabbt som tidigare. När du fyllt 60 år går åren tre gånger så snabbt osv...

Old Firehand

www.trumman.com
          Tiden går fort när man har roligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Mats Lindkvist;

Old Firehand

www.trumman.com
            Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Tiden går fort när man har roligt.
            Men det går inte lika fort, , vilket kvinnorna gillar
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Men det går inte lika fort, , vilket kvinnorna gillar
              Inte lika ofta heller...

Kommentera

Hmmm märks att sjöar, hav och vatten drag är frusna. Blir mycket mer aktivitet i trådarna här på FS

Men kullager hit och dit, en sak som är helt klar är att tillverkarna inte slänger i de dyraste kullagrerna för en enda anledning, vem kommer då köpa nästa utgåva av rullen om alla rullarna fungerar klockrent. Bättre slänga i billiga lager som kan köpas in för 1kr och säljas för 10kr + service avgift. Alla företagen utnyttjar denna princip, det är så man tjänar pengar och håller kostnaderna nere.

Sen vart själva rullen plockas ihop har inge större betydelse, alla delarna i rullen kommer att komma från samma fabriker som de kommer ifrån även om rullen plockades ihop i kina.

problemet i dagsläget är att det saknas RIKTIGA hantverkare, allt ska göras med maskiner och så billigt som möjligt och materialet ska kosta så lite som möjligt. Allt ska kosta så lite som möjligt att tillverkas, men kosta lagom mycket för att skapa en efterfrågan.

Googlar man på nätet hittar man kvalitets lager för 50kr för privatkund, blir betydligt billigare för ett företag när man beställer 100.000st. Varför lägger inte tillverkarna dessa direkt i rullarna ?
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Men vad är "kvalitetslager"?
                  Till exempel i många av Abus nya serier av haspelrullar t.ex Revo, Orra och Sorön så är det rostfria HPCR kullager, betyder det särskilt mycket bättre kvalitet?

Kommentera

Haha, två år senare så är det inte 10 kullager i kinarullarna utan 14.

Annars en ganska intressant tråd som vaknat.
                    Är inte ismetare utan mer en schimpans verkar det som.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av zLiMbiLLY Visa inlägg
                      Men vad är "kvalitetslager"?
                      Till exempel i många av Abus nya serier av haspelrullar t.ex Revo, Orra och Sorön så är det rostfria HPCR kullager, betyder det särskilt mycket bättre kvalitet?
                      Det finns faktiskt minst en kvalitetsnorm för kullager. Förmodligen fler. ABEC heter den och är amerikansk. Läs om den på Wikipedia här https://sv.wikipedia.org/wiki/ABEC. Lagren so Abu använder i sina svenskproducerade rullar är i ABEC3 om jag minns rätt. Det är riktigt bra stållager som används. De flesta som trimmar sätter in keramiska lager i ABEC 5 eller 7 som spollager. Överkurs faktiskt. Oftast är det inte spolens lager som är den trånga sektorn utan spolens vikt och högfartssystemet som går trögt pga för trånga plastbussningar. Prova själva om ni har en Ambassadeur. Vilken som helst förutom en nyare record duger. Deaktivera samtliga bromsklutchar, ta bort det vita plastdrevet, ställ mekaniska bromsen lätt, gärna så att spolen kan röra sig pyttelite i sidled. Sätt sedan fart på spolen och ni kommer att inse att spolen snurrar i en evighet. Sätt tillbaka drevet och spolen snurrar inte alla lika länge.

Det bästa trimmet är att montera en linförarskruv med ett lager i varje ände och ett plastdrev som INTE låses av sig själv. Antingen ett drev med lager eller ett brotschat originaldrev med låsflärpen bortskuren och en C clip i stället. Köp även en lättad spole och gärna en grundare sådan. Dagens rullar har i alla fall för mig en enormt överdriven linakapacitet.

Då kommer vi snabbt in på hur onödig en C4 är jämfört med en C3. C4 har ETT lager och en plastbussningar i linförarskruven medan C3 har två plastbussningar. Det är ingen skillnad på hur lätt de snurrar. Jo jag har provat. Det behövs två lager för att åstadkomma någon skillnad. Recorden har två lager och ett kullagrat mellandrev. Ännu bättre. Men Recorden har även lager på spolaxeln. Lager på en axel som inte snurrar?. Varför kullagra en axel som inte snurrar? Det finns faktiskt en nytta med det på "palmsidan". Pluppen, dvs drevet som är fasttryckt i spolen kan skapa friktion mot bronsbussningen på en C3. På Recorden snurrar pluppen mot ett lager. Men på vevsidan finns det ingen som helst nytta med ett lager tekniskt sett. Enbart marknadsföringsmässigt.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 635 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46