Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gabbu
    replied
    Bussningen är urfräst så att det bara är kullagrets inre bana som ligger an mot spoldrevet, kanske syntes otydligt på bilderna. Men det krävs, antar jag, någon typ av magnetbroms för att kunna kontrollera kastet. Jag funderar på att bygga en 4500 rulle med magnetbroms och linspridare. Det blir med en justerbar ratt och borra i gaveln. Ska bara bestämma mig för vilken magnetbroms.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Jag har svårt att se den praktiska nyttan men en så kallad "speed bullet" i en rulle med linspridare, särskilt den Jamie från PMR säljer.
    Bussningen ser ut att vara urfräst för kullagret men hela lagret ligger mot bussningen vilket borde innebära att både yttre och inre lagerbana tar emot bussningen vid axiell belastning. Då bromsas lagrets båda banor.
    Dessutom är det till Ultracast där spolen ska snurra och axeln förväntas vara still. Spoldrevet klämmer åt runt spolaxeln men snurrar med spolen, där uppkommer en del friktion.
    Jag har inte kikat så noga på denna speed bullet men den bör inte påverka spoldrevets friktion mot axeln, då är det nog mer passande att borra ur drevet, montera ett litet kullager där och fräsa en bussning som bara går emot lagrets inre bana.

I en CT däremot kommer en annan typ av speed bullet (finns hos Blak Dog bland annat) till nytta då inget spoldrev används och bussningen ligger emot spollagrets inre bana blir spolen i det närmaste flytande.

I videon som beskriver delarna ser det ut som att original spoldrev används och ligger emot kullagrets inre bana som i sin tur står still mot den stillastående axeln. Är spolupphängningen fyrlagrad kan det tänkas göra viss nytta men då fungerar Recordens system troligen lika bra.
    Rätta mig gärna om jag har fel i mina tankegångar.

Lämna en kommentar:

• gabbu
    replied
    Mankan, du har en till uppgradering du kan göra till din rocket eller faktiskt två. Sök på speed bullet bearing som PMR säljer på eBay via sitt alias funlifetour. Av någon anledning skickar han inte till Sverige pga en strulig svensk köpare. Eftersom jag flyttar till Åland nästa år så tänkte jag beställa ett sånt bara för att testa :-) Sen har du abus uppgraderade evighetsskruv i aluminium med ytbeläggning av Everslik och 2 keramhybridlager. Friktionen minskar med en faktor 10 och evighetsskruven är minst 50 % lättare än ett original. Som du hör finns det inget slut på vansinnet :-)
    Senast ändrad av gabbu; 2015-12-23, 22:04.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Trimningen är och förblir till viss del ett särintresse och jag tycker att det gärna får förbli på det viset.
    För de allra flesta fungerar en välsmord originalrulle alldeles utmärkt.

Det är samma sak med import av fiskeutrustning, det är ju inte på något sätt nödvändigt men väldigt kul.
    När jag först började importera från USA och Japan för mer än tio år sedan var det mest en kul grej men samtidigt
    gick det att hitta prylar som inte existerade här hemma.
    Trimning påminner lite om detta förfarande, man kan förvandla en rulle till något som inte går att få tag i "färdigt".

Jag själv har utvecklat ett stort eget intresse av att skruva med japanska rullar men merparten av rulltrimningen sker naturligtvis av hederliga Ambassadeurer åt vänner och bekanta.
    Intresset är stort och det fortsätter att växa, glädjande nog är det numer sällan folk vill ha rullar fullsmetade men lager och istället ber om en rullen anpassad just efter deras specifika behov oavsett specifikation.

Lämna en kommentar:

• Mankan G
    replied
    Jag tycker fortfarande att det är skitkul att trimma, uppgradera eller vad det nu kan vara. Insikten som i fall jag gjort vid praktiskt fiske är att en hel del av trimningen endast är en papperstiger. Om än en rolig sådan. Allt beror givetvis på vad du ska ha rullen till. Min toktrimmade 6500 PRO rocket fungerar faktiskt på mitt UL spö med beten lättare än 10 g. Lika väl med 200 g gummi. Men vad ska jag med en 6500 raket till som UL rulle? Det jag har märkt är att man kan tänja på gränserna med trimning. Med en hysterisk trimning går det att tänja ordentligt precis som med min raket som UL rulle. Men om man är lite mer sansad så är det bättre med fler rullar, anpassade till resp betesvikter. Idag använder jag min 6500 raket enbart till tyngre gäddfiske på en gäddpåk med därtill anpassade beten. Fler rullar på fler spön är bättre och förmodligen billigare. För det var inte någon billig trimning som min raket fått.

Anpassade till resp fiske är den bästa trimningen man kan göra. Det är en häftig känsla med en Revo MGXreme, MGX, Premiere etc på ett Veracity spö med lätta beten. Lika skönt som att slänga iväg en MacRubber långt med gäddpåken.
    Senast ändrad av Mankan G; 2015-12-23, 17:49.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Vad är viktigt för mig? Bara att testa samma saker andra testat och dra samma slutsats eller rikta in sig på de saker som testats fram göra de stora skillnaderna?
    Det är när dessa frågor är ställda det kan balla ur ordentligt med tvångsmässiga japanordrar och rullar som är isär mer än de är ihop.

Men visst är det kul, lärorikt och utvecklande att testa nytt.
    Fisket och upplevelsen av detsamma är i så hög grad personligt att andras erfarenheter och teorier i princip aldrig är applicerbara på ens egna situation.
    Kinatråden här på forumet är ett underbart exempel där folk tar hem allt mellan himmel och jord, oavsett om det är testat eller inte testat av någon annan. Med lite nyfikenhet hittar man snart pärlorna, oavsett om det handlar om nyköp eller olika grader av trim.

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Jag har slutat med att köpa keramlager utan att först testat originallagren. Det första jag gör är att plocka ut originallagren och tvätta dem. Därefter smörjer jag med Rocket oil. I samtliga fall utom ett har lagren varit kalasbra och fått fortsätta sin tjänstgöring. I ett fall var lagren tveksamma och då byttes de mot nya. Keramhybrid.

När jag byter så köper jag givetvis keram, prisskillnaden är så pass liten men oftast duger alltså original i stål alldeles utmärkt. Jag har faktiskt en rulle där jag har kostat på värstinglager "överallt". Dvs full keram i spole och högfartsystemet. Övriga är keramhybrid. Bättre? Än original, självklart då rullen saknade lager på en mängd ställen. Bättre än en annan liknande rulle som har keramhybrid eller bra stållager på motsvarande ställen? Inte vad jag kan märka i alla fall. Det är en 2500 som är topptrimmad för att användas med ul beten. På en större rulle av 5000 storlek är skillnaderna ännu mindre då spole med lina är så pass mycket tyngre. Jag har fullkeram i en rulle av denna storlek och keramhybrid i en annan. Dessutom bra stållager i en tredje. Ingen skillnad vid praktiskt fiske. Vid torrsnurrning så snurrar keram längre men vid havet försvinner nyttan med det. Samtliga dessa har däremot fulllagrad linförarskruv och lättad grund spole. Två från UT och en Avail. Har dessutom en trimspole från ABU. Alla tre fungerar ungefär lika bra

Jag har dessutom slutat med lager överallt. Ser till att spolen, linförarskruven har riktigt bra lager i bägge ändar samt att mellandrevet snurrar lätt. Tar bort låsflärpen i plast och brotchar upp hålet lite så snurrar det lika lätt som med med två keramlager. Jag har bägge lösningarna och bägge fungerar kalas.
    Bra eftertänksamt och informativt.

Ett inlägg som får en att tänka till lite och dra i bromsen.
    Vad är viktigt för mig? Bara att testa samma saker andra testat och dra samma slutsats eller rikta in sig på de saker som testats fram göra de stora skillnaderna?

Har faktiskt tänkt ta bort mitt lagrade mellandrevet och smälla dit ett vanligt. Gör nog mindre nytta, man märker ingen skillnad när man torrsnurrar iaf.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Grymt bra skrivet om både lager och trim, Mankan!

Jag har vandrat en liknande väg med massa lager, dyra lager och mer och mindre avancerade lager.
    Processen är väldigt intressant men till slut måste man landa i insikt om att fiskbarhet är viktigare än torrsnurrning även om den sistnämnda kan ha större imponatorvärde.

Jag kan hålla med om att en klassisk Ambassadeur är som bäst med lätt spole, lagrad skruv och lättsnurrande mellandrev. Håller lagren minst ABU's originalkvalité och är väl rengjorda samt smorda kommer rullen fungera utmärkt i denna trimgrad till alla möjliga betesvikter.
    Själv har jag numera uteslutit den lagrade skruven då jag bara använder Ambassadeur till gäddfiske med relativt tunga beten. När/om det byggs laxarulle blir skruven lagrad.

I mina rullar har jag använt lager från merparten av de kända tillverkarna; ZPi, Boca, UT, Hedgehog men även ABU's egna keramhybrider samt en hög budgetlager.
    Har aldrig känt någon remarkabel skillnad till mitt fiske som främst bedrivs efter abborre och gädda i insjö.

Att testa prylar är alltid kul men att landa i ett för egen del perfekt rullkoncept är betydligt mer tillfredställande.

Lämna en kommentar:

• Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
    Spolens totalvikt är bara en parameter. Placeringen av vikten påverkar rörelsemomentet väldigt mycket. Vikt nära spolcentrum gör inte så stor skillnad. Vikt långt från spolcentrum påverkar massor. Radien till medeltyngdpunkten påverkar rörelsemomentet upphöjt i 4. Det är därför Ulf Tingström's tips att riva av 10-20m lina kan lugna en nervös rulle, ofta funkar.
    ...så frågan är om helkeramernas mindre vikt verkligen blir märkbar?
    Jag har slutat med att köpa keramlager utan att först testat originallagren. Det första jag gör är att plocka ut originallagren och tvätta dem. Därefter smörjer jag med Rocket oil. I samtliga fall utom ett har lagren varit kalasbra och fått fortsätta sin tjänstgöring. I ett fall var lagren tveksamma och då byttes de mot nya. Keramhybrid.

När jag byter så köper jag givetvis keram, prisskillnaden är så pass liten men oftast duger alltså original i stål alldeles utmärkt. Jag har faktiskt en rulle där jag har kostat på värstinglager "överallt". Dvs full keram i spole och högfartsystemet. Övriga är keramhybrid. Bättre? Än original, självklart då rullen saknade lager på en mängd ställen. Bättre än en annan liknande rulle som har keramhybrid eller bra stållager på motsvarande ställen? Inte vad jag kan märka i alla fall. Det är en 2500 som är topptrimmad för att användas med ul beten. På en större rulle av 5000 storlek är skillnaderna ännu mindre då spole med lina är så pass mycket tyngre. Jag har fullkeram i en rulle av denna storlek och keramhybrid i en annan. Dessutom bra stållager i en tredje. Ingen skillnad vid praktiskt fiske. Vid torrsnurrning så snurrar keram längre men vid havet försvinner nyttan med det. Samtliga dessa har däremot fulllagrad linförarskruv och lättad grund spole. Två från UT och en Avail. Har dessutom en trimspole från ABU. Alla tre fungerar ungefär lika bra

Jag har dessutom slutat med lager överallt. Ser till att spolen, linförarskruven har riktigt bra lager i bägge ändar samt att mellandrevet snurrar lätt. Tar bort låsflärpen i plast och brotchar upp hålet lite så snurrar det lika lätt som med med två keramlager. Jag har bägge lösningarna och bägge fungerar kalas.
    Senast ändrad av Mankan G; 2015-12-22, 22:44.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Tack för information om ZPi-lagren, Kipp. Väldigt intressant!

Jag använde deras lager och vevar för 7-8 år sedan men de har i UT- och Hedgehog-tider blivit lite bortglömda.
    Kanske får nästa trimprojekt ett par spollager från ZPi nu när man läser bra om dem igen.
    Ja, det kanske rent ut av blir att lyxa till min Conquest 100 med ZPi-lager och en droppe IOS-olja.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
11 svar
3 651 visningar
0 gillar
Senaste inlägg PrN-Sweden  
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46