Ursprungligen postat av Hippo
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kullager - rena snurren?
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggJag tycker att en aspekt som gått förlorad i kullagerdiskussionen är den relativa kvalitetsförsämring i produktionen. Dagens ambassadeurer är inte mitt tycke inte i närheten av vad de var i begynnelsen av produktionen. Det säger jag inte för att jag hade en då, utan för jag har både gamla och nya att jämföra mellan. En femtiotalsamba ger samma känsla av precision och urverkskänsla som dagens japanska high-end rullar. Något jag inte kan säga om mina senare ambassadeurer.
//TSenast ändrad av tonyex; 2013-01-29, 19:41.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggJag är tydligen inte heller sportfiskare.....
Trots en DC av annan modell och ett gäng otrimmade ambassadeurer som sköter sitt jobb utmärkt trots att de saknar blå spole.....(revosarna tar jag inte ens upp.....)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggJa, du hamnar i klassen prylb..., du vet. //T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggAllt behöver inte tillverkas med den precisionen, men det vore intressant med en avdelning på abu som istället för att tillverka guldpläterade 50-talsrullar utan det 50-tals hantverksmässiga. En avdelning som gjorde precisionsprylar för dom som faktiskt hellre köper en jävligt fläskig amba med superprecision för en femtusing än fem-sex för samma peng som känns ok vilket en hel del fiskare verkar göra.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggDu sa det...jag tänkte det.....egentligen mot mina principer.....vågar vägra UT får väl duga som avlat..??
Men de skyltar ju inte med dem direkt...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hippo Visa inläggDet har man till viss del, Mörrum IVCB -rullarna görs i Svängsta och du kan även få en fabrikstrimmad rulle. Då kostar de därefter.. Men återigen, det är % sett inte så många som köper de lite dyrare rullarna. Kan minnas fel (tonex kanske vet) men jag har hört att ex. Shimano går back på sina Stella-rullar trots en häftig prislapp..de är flaggskeppen som bidrar till att hålla kvalitetsstämpeln uppe medan vinsten tjänas in på Svensson-rullarna.
Kommentera
-
Jag har en sjuttiotals Amba 5000 som fungerar och känns hur bra som helst (sedan jag plockat isär, gjort rent, smort och monterat ihop den). I kartong har jag en 5000 Classic (som förmodligen är ca tio år gammal men oanvänd). Den äldre rullen ger ett mer kvalitativt intryck när man ser på och tar i den men till sommaren ska jag göra en grundligare jämförelse.
Kommentera
-
Jag vet inget om just Stella rullarna, men det skulle inte komma som en överraskning heller.
Shimano "äger" en ganska stor del av marknaden i USA, vet inte hur det är i Japan, Asien eller Europa och de rullarna som säljer bäst är de som ligger runt ca 200 USD. Det går inte att jämföra i svenska kronor för att priserna här hemma kan variera väldigt mkt. Varför just rullarna runt 200 USD säljer bäst, det är ingen som vet. Det jag har tänk på är att det gick att bygga en mkt bra fiskerulle för de pengarna förut och som både bass-proffsen och bass-fritidsfiskaren kunde unna sig. Muskie fiskaren var tvungen att punga ut lite mer pengar för att kunna köpa en fiskerulle med samma finesser och kvalité.
Abu och daiwa har inte uttalat sig om deras nya rullarna , fast Shimano support i USA har meddelat att den nya calcutta d blev som det blev pga av den skulle bli för dyr annars. Det är värt att nämnda att "over there" det är vänstervevarna som diskrimineras och detta beror på försäljningssiffror ännu en gång.
//TSenast ändrad av tonyex; 2013-01-29, 20:33.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggOmräknat enligt KPI kostade på femtiotalet en ambassadeur ca 2000kr. Jag håller med om att det är fantastiskt på alla sätt och vis att vi fortfarande har kvar svenskbyggda rullar till pris t.o.m under det. Jag har inte imponerats av mörrumrullarna, eller de factory tunade. Men det vore kul att se mer sådant!
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 623 visningar
0 gillar