Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Eftersom jag inte ismetar så är jag alltså en ....... Schimpans

Men jag kan ju säga att jag drömde om den en gång i tiden, räcker inte det ?

Tonyex ! visst får du fantastiska prestanda med dessa fina lager. Men som med all teknik, när du vinner prestanda så förlorar du ofta i frågor som : robusthet, tålighet, underhållsbehov, och några till saker.

Är man beredd att ta nackdelarna med massa lager, (underhållsnörd som jag som älskar att skruva å smörja) så är det ingen nackdel. Men jag lider med alla yngre som inte kan och vet vad det innebär men vill ändå ha det bästa vilket resulterar i en rulle som låter illa, går illa, kastar illa redan efter nått år utan underhåll. Om detta problem finns massor av trådar att läsa.
    Hej Anders Exxet;

Jag fegade ur en aning där och ändrade lite i min text....

Om jag inte minns fel var det Limnos (Uppsala Universitet) som skrev i en tidigare "ismetedebatt" att man kunde dressera en Schimpans till att bli en av Sveriges skickligaste ismetare....

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

1) UT trimmad amba
      2) Daiwa Luna
      3) Calcuta TE
      Då måste jag snabba mig till affären och köpa någon av dom, har just nu bara en Calais A och en Calcuta DC men enligt Tonyex duger ju inte någon av dom

Kommentera

Nästa sväng till stugan då måste jag f-n inventera igenom farfars gamla utrustning.. Vem vet, man kanske sitter på någon av rullarna som beskrivs i tråden!?

Ang dagens hasplar, jag har (och haft) några Okuma av enklare snitt som har en hel del kullager och de har funkat riktigt bra faktiskt!
        Kul när man hittar en modell som är billig men som ändå funkar riktigt bra.
        Ska nog köpa en till lite mindre till sommarens jiggfiske.
        Senast ändrad av HenkeW; 2013-01-29, 17:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Herman;

Den av oss förväntansfulla spöfiskare som har fyllt 50 och inte äger eller har fiskat med en Mitchell 300, 308 eller 330 är ingen äkta sportfiskare.... Antingen är han en dresserad Schimpans (fråga Limnos) eller inbiten ismetare

Å andra sidan är, för de som har några kvar, svensktillverkade ABU Cardinal 52, 54, 55 och 57 haspelrullar som också andas kvalitet och pålitlighet...

Ja, det är tur att man har barnbarn och snart barnbarnsbarn som kan ta över mina gamla, välskötta Mitchell-rullar....för det är de verkligen värda.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
          Duger en Mitchell 300XE och/eller en 308XE för oss under 40-strecket?
          De tillverkas (tillverkades?) i Kina men är det ändå ok?

Jag börjar ifrågasätta om jag är en "riktig" sportfiskare.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Då måste jag snabba mig till affären och köpa någon av dom, har just nu bara en Calais A och en Calcuta DC men enligt Tonyex duger ju inte någon av dom
            DC är en TE på steroider. Men det vet du redan

//T
            Senast ändrad av tonyex; 2013-01-29, 18:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
              Eh,vad händer efter 50?Något man bör veta eller? :-P
              Då börjar man spelar bridge ...
              ... eller säljer sina fina ut trimmade ambor och köper gamla haspelrullar

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2013-01-29, 18:37.

Kommentera

Jag tycker att en aspekt som gått förlorad i kullagerdiskussionen är den relativa kvalitetsförsämring i produktionen. Dagens ambassadeurer är inte mitt tycke inte i närheten av vad de var i begynnelsen av produktionen. Det säger jag inte för att jag hade en då, utan för jag har både gamla och nya att jämföra mellan. En femtiotalsamba ger samma känsla av precision och urverkskänsla som dagens japanska high-end rullar. Något jag inte kan säga om mina senare ambassadeurer.

I slutändan antar jag att det handlar toleranser och kvalitetskontroll och jag tror de flesta kan hålla med om att Japan numer har ett försprång där. Det vore kul att se ABU Svängsta satsa på att återta U:et och sträva efter den mikrometerprecision som är värdig en urfabrik.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  Jag tycker att en aspekt som gått förlorad i kullagerdiskussionen är den relativa kvalitetsförsämring i produktionen. Dagens ambassadeurer är inte mitt tycke inte i närheten av vad de var i begynnelsen av produktionen. Det säger jag inte för att jag hade en då, utan för jag har både gamla och nya att jämföra mellan. En femtiotalsamba ger samma känsla av precision och urverkskänsla som dagens japanska high-end rullar. Något jag inte kan säga om mina senare ambassadeurer.

I slutändan antar jag att det handlar toleranser och kvalitetskontroll och jag tror de flesta kan hålla med om att Japan numer har ett försprång där. Det vore kul att se ABU Svängsta satsa på att återta U:et och sträva efter den mikrometerprecision som är värdig en urfabrik.
                  Vet inte om jag håller med dig på den här punkten, men om de skulle återta U:et så skulle förmodligen en rulle från Svängsta kosta + 5000 kr per st..eller ngt sådant. Eller så skickar man iväg produktionen till Asien där alla andra rullar tillverkas..typ

Kommentera

Jag tror vi kan vara glada att det överhuvudtaget går att köpa en ProRocket från Svängsta för 1799:-...Det jag kan sakna är en lite hottad modell.
                    Kanske keramlager och en kullagrad vev från Factory tuned serien?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Jag är tydligen inte heller sportfiskare.....

Trots en DC av annan modell och ett gäng otrimmade ambassadeurer som sköter sitt jobb utmärkt trots att de saknar blå spole.....(revosarna tar jag inte ens upp.....)
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 703 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46