Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jester Burk II
    replied
    Kör med bussningarna, de funkar utmärkt även med lättare beten. Min 5601C JB kastar 15g Minnow Spoon utan problem med sintrade bussningar(har dock UT:s spole också ) En lättare spole från en 2014 eller nyare C4 är också ett plus och kostar mindre än UT:s.

Lämna en kommentar:

• rubby
    replied
    Jag har precis köpt mig en begagnad Ambassadeur C4 5601 som behöver mycket kärlek då den varit misskött av tidigare ägare. Jag har gjort rent och smörjt upp hela rullen men den är fortfarande ”trög”. Kom fram till att nya spolaxellager behövdes. Jag köpte sintrade bronsbussningar ifrån sportfiskeboden som jag inte monterat än.
    Jag fiskar ganska lätta gäddbeten allt ifrån 25g atom till mcpike 70g så nu börjar jag fundera på om jag skall sätta i kullager istället för bussningarna.
    Vad tycker ni?

Lämna en kommentar:

• Hippo
    replied
    Ursprungligen postat av metspö Visa inlägg
    Tack för svaret! Varför gör man inte kullagrerna så idag?
    Förmodligen dels för att man har större precision i tillverkningen och därmed inte behöver lager med möjlighet att justera efter eventuell skevhet i stativ mm. Den största anledningen är nog annars att man gått över till att ha lagerna inne i spolen, sk UltraCast-design, vilket ger ett kort avstånd mellan varje lager, samt hög tolerans.

Lämna en kommentar:

• metspö
    replied
    Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    Vanligt förr på ambassadeurer och syftet var att spolaxeln inte skulle kunna hamna i "spänn"...eftersom lagerna kan justera sig i sitt "lagerhus". Hoppas jag var tydlig..
    Tack för svaret! Varför gör man inte kullagrerna så idag?

Lämna en kommentar:

• RUSTY HOOK
    replied
    Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    Vanligt förr på ambassadeurer och syftet var att spolaxeln inte skulle kunna hamna i "spänn"...eftersom lagerna kan justera sig i sitt "lagerhus". Hoppas jag var tydlig..
    Hippo kan mer om ambassadeurer än vad Dmitrij Mendelejev kunde om det periodiska systemet.

Lämna en kommentar:

• Hippo
    replied
    Ursprungligen postat av metspö Visa inlägg
    I gamla rullar (i mitt fall främst abu 1500c och 2500c) så har original kullagren en lite radie på utsidan, inte helt plana utsidor som nya kullager. Förstår ni vad jag menar? Finns det någon fördel med det här?

Lämna en kommentar:

• metspö
    replied
    I gamla rullar (i mitt fall främst abu 1500c och 2500c) så har original kullagren en lite radie på utsidan, inte helt plana utsidor som nya kullager. Förstår ni vad jag menar? Finns det någon fördel med det här?

Lämna en kommentar:

• jimmy85
    replied
    Ursprungligen postat av Snajg3l Visa inlägg
    Det blev Air HD från Hedgehog. Blir nog bra, nu ska jag bar lista ut hur jag ska få ut spolaxel sprinten utan specialverktyg, men det ska nog gå..
    Den går väl bara o pressa ut åt ett håll

Lämna en kommentar:

• Snajg3l
    replied
    Det blev Air HD från Hedgehog. Blir nog bra, nu ska jag bar lista ut hur jag ska få ut spolaxel sprinten utan specialverktyg, men det ska nog gå..

Lämna en kommentar:

• jimmy85
    replied
    Personligen har ja inte märkt nån större skillnad faktiskt.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
11 svar
3 651 visningar
0 gillar
Senaste inlägg PrN-Sweden  
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46