Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Tack!
    Då skippar jag det tills jag känner jag vill kasta 400:- i sjön.
    Vanliga hybrider är ju hur bra som helst. Vanliga stållager med för den delen.

Frågan är väl hur mycket teoretiskt friktionslöst lager man faktiskt har användning av.
    Därmed inte sagt att dessa är dåliga. Det är säker grymma lager, men jag kan inte tänka mig att de skulle vara bättre än bra hybridlager...
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
      Därmed inte sagt att dessa är dåliga. Det är säker grymma lager, men jag kan inte tänka mig att de skulle vara bättre än bra hybridlager...

Ja, jag förstår hur du menar.
      Ett bra hybridlager kostar 50-60:- och jag ser det svårt att motivera 3-4ggr mer för en skillnad man inte märker.

Men nyfikenheten är stark hos mig
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

• Den stora skillnaden med full keramlager är faktiskt inte att de snurrar lättare utan att de är lättare. Den yttre lagerbanan sitter fast i spolen och bidrar till snurrad vikt. På ett fullkeramlager är viktbesparingen väldigt stor relativt sett jämfört med lagerbanor i stål.

Det finns idag även lager som har pyttesmå kulor mer centrerat tack vare en tjockare yttre lagerbana i keram än de vanliga lager vi använder i våra rullar. Här är ett exempel
        Click image for larger version

Name:	hedgehog_airbfs.jpg
Views:	2
Size:	8,1 KB
ID:	1779967

Den minskade snurrande vikten är dessutom en annan fördel med att dagens rullar har mindre lager än förr. Jämför tex en 2500 med en modern 5000 eller en LP.

Sedan är det en helt annan sak huruvida viktbesparingen med fullkeramlager märks när vi satt dom i en spole på 15 g och fyllt upp med lina som väger 15 g.
        Senast ändrad av Mankan G; 2015-12-21, 18:04.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Den stora skillnaden med full keramlager är faktiskt inte att de snurrar lättare utan att de är lättare. Den yttre lagerbanan sitter fast i spolen och bidrar till snurrad vikt. På ett fullkeramlager är viktbesparingen väldigt stor relativt sett jämfört med lagerbanor i stål.

Det finns idag även lager som har pyttesmå kulor mer centrerat tack vare en tjockare yttre lagerbana i keram än de vanliga lager vi använder i våra rullar. Här är ett exempel
          [ATTACH=CONFIG]83912[/ATTACH]

Den minskade snurrande vikten är dessutom en annan fördel med att dagens rullar har mindre lager än förr. Jämför tex en 2500 med en modern 5000 eller en LP.

Sedan är det en helt annan sak huruvida viktbesparingen med fullkeramlager märks när vi satt dom i en spole på 15 g och fyllt upp med lina som väger 15 g.
          Spolens totalvikt är bara en parameter. Placeringen av vikten påverkar rörelsemomentet väldigt mycket. Vikt nära spolcentrum gör inte så stor skillnad. Vikt långt från spolcentrum påverkar massor. Radien till medeltyngdpunkten påverkar rörelsemomentet upphöjt i 4. Det är därför Ulf Tingström's tips att riva av 10-20m lina kan lugna en nervös rulle, ofta funkar.
          ...så frågan är om helkeramernas mindre vikt verkligen blir märkbar?

Kommentera

• Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
            Radien till medeltyngdpunkten påverkar rörelsemomentet upphöjt i 4. Det är därför Ulf Tingström's tips att riva av 10-20m lina kan lugna en nervös rulle, ofta funkar.
            Om min våg inte ljuger väger ABU's original 4x10x4 strax över 1.3 gram torrt, deras keramhybrid väger ungefär lika mycket.
            Den roterande massan är bara en viss del av lagrets totalvikt.
            Det måste röra sig om en väldigt marginell viktbesparing om helkeramiska lager används, dessutom så nära spolens centrum vilket påverkar lite precis som du skriver.
            Så länge det inte handlar om extremt finessfiske tror jag inte det gör någon märkbar skillnad alls.
            Frågan är om helkeramiska lager som används torra ger lägre friktion än stål/hybridlager och det i så fall är där den potentiella prestandavinsten ligger?

En fotnot kring att riva av lina för att lugna rullen, det är en gammal visdom;
            Det tipset fick jag som 6-7-åring redan i slutet av 80-talet av min morfar när jag hade fått för mig att bemästra en nervös gammal 5000 med väldigt välfylld spole. Jag lärde mig kasta med multirulle i den vevan så kanske fungerade det då också.

Kommentera

• Testade att sätta i lager från kullagergrossisten i en Curado 201E7, kändes som det var grus i lagren!!
              Var betydligt mycket bättre snurr på väl rengjorda orginallager med en droppe olja av tunn sort, nått jag tycker man ska testa innan man köper nya dyra lager är verkligen noggrant göra rent orginallagren låta dom torka helt och sen jobba in en droppe olja av bra kvalisort (zpi, rocket yellow, abu rocket finns massa fler men dessa är jag själv nöjd med).
              För övrigt gillar jag verkligen ZPI lagren som nu mer sitter i mina LP-rullar så vill man köpa nya lager är dom ett bra val anser jag, lättstartade när man pitchar lätta beten och väldigt stabila vid fullladdar kast
              Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Kipp Visa inlägg
                ...För övrigt gillar jag verkligen ZPI lagren som nu mer sitter i mina LP-rullar så vill man köpa nya lager är dom ett bra val anser jag, lättstartade när man pitchar lätta beten och väldigt stabila vid fullladdar kast
                Hur tunga vikter kör du med tillsammans med ZPI lagren - de ska visst klara mer än de andra - och hur låter de när du fulladdar?

Kommentera

• Dom låter väldigt lite med en droppe olja, kör upp till 100gr och inte haft nå problem och det kanske går att köra tyngre men det är min trivselvikt vid gäddfiske sen vet jag inte om det är till dom tunga vikterna man har nytta av dom, har finezze lagren från ZPI i en curado 51E och i den vart det rejäl skillnad vad gäller stabilitet vid låga vikter (4gr<) det är förvisso samma med dom "vanliga" ZPI lagren som sitter i i några 201E7 och en 301E att det är lättare att kasta lägre vikter och att dom blir mindre nervösa överlag när man kastar.
                  Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

• Tack för information om ZPi-lagren, Kipp. Väldigt intressant!

Jag använde deras lager och vevar för 7-8 år sedan men de har i UT- och Hedgehog-tider blivit lite bortglömda.
                    Kanske får nästa trimprojekt ett par spollager från ZPi nu när man läser bra om dem igen.
                    Ja, det kanske rent ut av blir att lyxa till min Conquest 100 med ZPi-lager och en droppe IOS-olja.

Kommentera

• Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                      Spolens totalvikt är bara en parameter. Placeringen av vikten påverkar rörelsemomentet väldigt mycket. Vikt nära spolcentrum gör inte så stor skillnad. Vikt långt från spolcentrum påverkar massor. Radien till medeltyngdpunkten påverkar rörelsemomentet upphöjt i 4. Det är därför Ulf Tingström's tips att riva av 10-20m lina kan lugna en nervös rulle, ofta funkar.
                      Jag har slutat med att köpa keramlager utan att först testat originallagren. Det första jag gör är att plocka ut originallagren och tvätta dem. Därefter smörjer jag med Rocket oil. I samtliga fall utom ett har lagren varit kalasbra och fått fortsätta sin tjänstgöring. I ett fall var lagren tveksamma och då byttes de mot nya. Keramhybrid.

När jag byter så köper jag givetvis keram, prisskillnaden är så pass liten men oftast duger alltså original i stål alldeles utmärkt. Jag har faktiskt en rulle där jag har kostat på värstinglager "överallt". Dvs full keram i spole och högfartsystemet. Övriga är keramhybrid. Bättre? Än original, självklart då rullen saknade lager på en mängd ställen. Bättre än en annan liknande rulle som har keramhybrid eller bra stållager på motsvarande ställen? Inte vad jag kan märka i alla fall. Det är en 2500 som är topptrimmad för att användas med ul beten. På en större rulle av 5000 storlek är skillnaderna ännu mindre då spole med lina är så pass mycket tyngre. Jag har fullkeram i en rulle av denna storlek och keramhybrid i en annan. Dessutom bra stållager i en tredje. Ingen skillnad vid praktiskt fiske. Vid torrsnurrning så snurrar keram längre men vid havet försvinner nyttan med det. Samtliga dessa har däremot fulllagrad linförarskruv och lättad grund spole. Två från UT och en Avail. Har dessutom en trimspole från ABU. Alla tre fungerar ungefär lika bra

Jag har dessutom slutat med lager överallt. Ser till att spolen, linförarskruven har riktigt bra lager i bägge ändar samt att mellandrevet snurrar lätt. Tar bort låsflärpen i plast och brotchar upp hålet lite så snurrar det lika lätt som med med två keramlager. Jag har bägge lösningarna och bägge fungerar kalas.
                      Senast ändrad av Mankan G; 2015-12-22, 22:44.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 635 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46