Det går säkert lika bra med inslitna bussningar istället för lager lite överallt. Problemet är som jag ser det högfartssystemet på våra ambassadeurer. Plastbussningarna i linförarskruven är alldeles för tajta i original och den nya konstruktionen med ett självlåsande plastdrev är helt förkastligt för att snurra lätt. Köpte en begagnad 5600 C5 mag som gått rätt hårt. Tom på denna väl använda rulle snurrade linförarskruven och det dj..La plastdrevet lika trögt som på min nyköpta 6500 cs pro rocket. Med onödigt korta kastlängder som följd. Däremot var spollagren i stål utmärkta fortfarande.
Nej nej. Tro inte för ett ögonblick att c5 i den rullen betyder 5 kullager. Den har 2 i spolen och ett IAR. Numera har den dock en herrans massa lager. De flesta dessutom keramiska trots att jag i andra inlägg hävdat att det är onödigt. Men det är ju kul så varför inte.
Jag har även en 20 år gammal shimano haspel som har två lager. Ett i spolen och det andra på vänster sida i huset där veven går in. Jag är en högervevare så jag har bytt sida på veven med följd att jag slitit mest på bussningen i plast på den högra sidan. Så mycket faktiskt att det till sist började glappa ordentligt. Dessutom använd under alla år med ett minimalt underhåll. När jag plockade isär rullen så insåg jag att bussningen var av en standarddimension. Iväg med bussningen och in med ett lager och vips var rullen som ny. Hade givetvis gått lika bra med en ny bussning men shimano är inte Abu. Det fanns inga delar till denna gamla rulle. Hade det inte varit enklare att köpa en ny rulle? Självklart men jag råkar gilla den gamle och sedan är det ju kul att skruva
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kullager - rena snurren?
Collapse
X
-
Själv vill jag ha så få lager som möjligt i en rulle. Jag upplever att nyttan av många lager är tveksam, tex en multi behöver max 2 st och på en haspel borde det inte behövas lager alls. Min upplevelse är att många lager filtrerar bort all känsla av rullens mekanik och rullen blir därmed själlös.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av KeBa Visa inläggEn "2500C SG", f-n va coolt det hade varit!!
Historiens vingslag susar..
Lämna en kommentar:
-
En "2500C SG", f-n va coolt det hade varit!!
Historiens vingslag susar..
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av wiloboken Visa inläggHar suttit och funderat på bronsbussningar i min 25;a för tungspinn. Kanske bara för att testa något. Alltid roligt med att få tankar av andra och även väcka hos andra.
/Ingemar
De måste bli "självcentrerande" på nåt vis. Om du kommer vidare i tanken, dela med dig dina erfarenheter.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av KeBa Visa inläggDet märks att det går mot vinter, alla "rullnörds-trådar" väcks till liv igen, kul!
Håller med joens, bra inlägg!
/Ingemar
Lämna en kommentar:
-
Det märks att det går mot vinter, alla "rullnörds-trådar" väcks till liv igen, kul!
Håller med joens, bra inlägg!
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggDet finns faktiskt minst en kvalitetsnorm för kullager. Förmodligen fler. ABEC heter den och är amerikansk. Läs om den på Wikipedia här https://sv.wikipedia.org/wiki/ABEC. Lagren so Abu använder i sina svenskproducerade rullar är i ABEC3 om jag minns rätt. Det är riktigt bra stållager som används. De flesta som trimmar sätter in keramiska lager i ABEC 5 eller 7 som spollager. Överkurs faktiskt. Oftast är det inte spolens lager som är den trånga sektorn utan spolens vikt och högfartssystemet som går trögt pga för trånga plastbussningar. Prova själva om ni har en Ambassadeur. Vilken som helst förutom en nyare record duger. Deaktivera samtliga bromsklutchar, ta bort det vita plastdrevet, ställ mekaniska bromsen lätt, gärna så att spolen kan röra sig pyttelite i sidled. Sätt sedan fart på spolen och ni kommer att inse att spolen snurrar i en evighet. Sätt tillbaka drevet och spolen snurrar inte alla lika länge.
Det bästa trimmet är att montera en linförarskruv med ett lager i varje ände och ett plastdrev som INTE låses av sig själv. Antingen ett drev med lager eller ett brotschat originaldrev med låsflärpen bortskuren och en C clip i stället. Köp även en lättad spole och gärna en grundare sådan. Dagens rullar har i alla fall för mig en enormt överdriven linakapacitet.
Då kommer vi snabbt in på hur onödig en C4 är jämfört med en C3. C4 har ETT lager och en plastbussningar i linförarskruven medan C3 har två plastbussningar. Det är ingen skillnad på hur lätt de snurrar. Jo jag har provat. Det behövs två lager för att åstadkomma någon skillnad. Recorden har två lager och ett kullagrat mellandrev. Ännu bättre. Men Recorden har även lager på spolaxeln. Lager på en axel som inte snurrar?. Varför kullagra en axel som inte snurrar? Det finns faktiskt en nytta med det på "palmsidan". Pluppen, dvs drevet som är fasttryckt i spolen kan skapa friktion mot bronsbussningen på en C3. På Recorden snurrar pluppen mot ett lager. Men på vevsidan finns det ingen som helst nytta med ett lager tekniskt sett. Enbart marknadsföringsmässigt.
Ser fram emot att skruva isär en record!
Har testat med olika lager och det gör ju skillnad. Men i mina fall har det varit gamla och möjligen dåliga lager.
Så troligen så hade det räckt med fräscha lager i samma kvalité.
Conquest 100 som jag har, har stållager. Finns ingen anledning till att byta heller. Snurrar på mer än tillräckligt!
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av zLiMbiLLY Visa inläggMen vad är "kvalitetslager"?
Till exempel i många av Abus nya serier av haspelrullar t.ex Revo, Orra och Sorön så är det rostfria HPCR kullager, betyder det särskilt mycket bättre kvalitet?
Det bästa trimmet är att montera en linförarskruv med ett lager i varje ände och ett plastdrev som INTE låses av sig själv. Antingen ett drev med lager eller ett brotschat originaldrev med låsflärpen bortskuren och en C clip i stället. Köp även en lättad spole och gärna en grundare sådan. Dagens rullar har i alla fall för mig en enormt överdriven linakapacitet.
Då kommer vi snabbt in på hur onödig en C4 är jämfört med en C3. C4 har ETT lager och en plastbussningar i linförarskruven medan C3 har två plastbussningar. Det är ingen skillnad på hur lätt de snurrar. Jo jag har provat. Det behövs två lager för att åstadkomma någon skillnad. Recorden har två lager och ett kullagrat mellandrev. Ännu bättre. Men Recorden har även lager på spolaxeln. Lager på en axel som inte snurrar?. Varför kullagra en axel som inte snurrar? Det finns faktiskt en nytta med det på "palmsidan". Pluppen, dvs drevet som är fasttryckt i spolen kan skapa friktion mot bronsbussningen på en C3. På Recorden snurrar pluppen mot ett lager. Men på vevsidan finns det ingen som helst nytta med ett lager tekniskt sett. Enbart marknadsföringsmässigt.
Lämna en kommentar:
-
Haha, två år senare så är det inte 10 kullager i kinarullarna utan 14.
Annars en ganska intressant tråd som vaknat.
Är inte ismetare utan mer en schimpans verkar det som.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 651 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av PrN-Sweden
2024-07-08, 13:56
|
||
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
217 svar
30 307 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av MathiasJK
2024-07-05, 13:31
|
||
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
|
544 svar
91 134 visningar
38 gillar
|
Senaste inlägg
av Nila
2024-10-30, 12:50
|
||
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
|
108 svar
11 699 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av engqvist
2024-03-10, 12:37
|
||
Startad av JontaK, 2018-03-13, 01:54
|
60 svar
7 160 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av JontaK
2024-11-24, 04:01
|
Lämna en kommentar: