Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snöhäst
    replied
    Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    Väl inkörda är inte samma sak..de funkar alldeles ypperligt. Bättre än många kullager av normalsortering. =)
    Jag menade självklar inkörda kullager... Och slitna glidlager (Så slitna så de är "farligt" mycke glapp, inte bara i pinion utan i spolen också...)

Kan dock hålla med om att de är jobbigt med för många kullager, ibland hinner inte handen riktigt med när man vevar in lina så lätt de går...

Lämna en kommentar:

• Hippo
    replied
    Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
    Jaha? Var de inkörda vi snackade om nu... Men då säger jag att jag hellre har nya kullager än för slitna glidlager?
    Väl inkörda är inte samma sak..de funkar alldeles ypperligt. Bättre än många kullager av normalsortering. =)

Lämna en kommentar:

• Snöhäst
    replied
    Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    En väl inkörd helt glidlagrad rulle kan vara väldigt, väldigt mjuk och fin i gången..helt i klass med en kullagrad om ni frågar mig..
    Jaha? Var de inkörda vi snackade om nu... Men då säger jag att jag hellre har nya kullager än för slitna glidlager?

Lämna en kommentar:

• Hippo
    replied
    En väl inkörd helt glidlagrad rulle kan vara väldigt, väldigt mjuk och fin i gången..helt i klass med en kullagrad om ni frågar mig..

Lämna en kommentar:

• Snöhäst
    replied
    Alltså X:et, för bövelen... Hur kan jag vända på de när jag tog exempel? Jag sa att JAG känner skillnad, sen att ingen skrivit ner att JAG känner skillnad i en bok skiter jag i. Men du är välkommen å skriva ner de i din bok om de är viktigt.

Man kan INTE å få någon å tro att RT är ett St.croix om man känt på båda spöna, vilka kläder dem än har. Det vet man dock bara om man känt på båda spöna, vilket jag hoppas du har då du nämde båda spöna som exempel.

Ta två st klassiska ambassadörer, en med bara glidlager och en med så många kullager du kan trycka in i rullen. Märker du ingen skillnad så har du nog större problem än att sitta å vara psykolog på internet forum.

Känner du ingen skillnad om du sätter dig på en trästol elr skinnfåtölj?

Btw... Jag skipade texten du skrev om HDMI då jag är på en fiskesida av en anledning, finns andra forum för de.

Lämna en kommentar:

• harlequine
    replied
    Jag tänker att Shimano Techniumrullen som råkade hamna i min ägo har de lager som behövs, dvs tre stycken. Ett till veven för mjuk inspinning samt två stycken som stabiliserar pinjongen( heter det så på en haspel?)...Techniumrullen har typ haft samma antal lager sedan Dackefejden vilket även gäller super GT rullarna.

Lämna en kommentar:

• Hippo
    replied
    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    Är det någon som kan redogöra för optimala antalet kullager i en haspel?
    ..ju fler, ju bättre..åtminstone i marknadsföringssyfte

Lämna en kommentar:

• Exxet
    replied
    Hej Snöhäst. För det första så hyser inte jag idoler. Det jag inte lärt av egna studier är inte värt att veta anser jag. Alltså inte vad andra säger, för det rapas så mycket dynga på så många håll.

Du vänder på allt jag säger. Naturligtvis känner jag och alla skillnad på olika rullar med olika egenskaper. Vevens längd är avgörande liksom utväxling och spoldiameter mm mm. Om du ska förstå vad jag pratar om så är det en å samma rulle med lager på alla ställen. Byt sedan ut kullagren i pinjongen till glidlager och säg sedan att du kan känna vilken rulle som har vad. Det va nämligen det jag svarade på om du va säker. för det va vad du sa om dessa lager att det blir lättare att veva. (jämfört då med en exakt lika dan rulle men med glidlager i pinjongen)

Prova lite blindtest. det är nyttigt. Om inte annat så får man en tankeställare.

Som dom bildnördarna i ett test som hävdade att van der hulls HDMI kablar för 9000:- va så enormt mycket bättre än allt annat. Vilka färger, vilken briljans och upplösning, varenda pixel. I ett blindtest med billigaste skit på marknaden så hade experterna och bildnördarna bara 50 % träff. Det är alltså det utfall du får om du bara gissar, 50%. som att gissa rätt eller fel på allt. Med andra ord, enbart jä bullshit. Detta beteende hittar du inom alla områden, några köper det dyraste och finaste och sedan försöker med hull och hår övertyga alla så fantastiskt det är. Men nej tyvärr jag vet och kan för mycket för att gå på allt detta. Har varit HiFi- nörd och foto-nörd också i många år och känner igen tongångarna.

Återigen psykologi, du är inget undantag, inte jag heller, så funkar vi alla. Lite roligt är det faktiskt och väldigt nyttigt att inse. Du kan få många fiskare att hylla RonTompson spön om du bara klär dom i StCroix kläder, bara tron på att dom håller i nått dyrt och exklusivt får personen att uppleva just det.

Fast jag kan hävda att en 35 årig SMW för 5000:- flaskan smakar så mycket bättre än 21 åriga å den bättre än den 15 å 12 åriga. Blindtest hos Duncan Taylor i Skottland naturligtvis och jag prickade in alla årgångar. Då kan man hävda det man säger. inte annars.

Lämna en kommentar:

• harlequine
    replied
    Är det någon som kan redogöra för optimala antalet kullager i en haspel?

Lämna en kommentar:

• Snöhäst
    replied
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Är du säker på det ? (alltså inte tiden du spenderar utan) Att ett kullager ger märkbart mindre vridmoment än ett glidlager vid låga rpm och marginellt radiell belastning ? Jag är inte lika säker som du utan tror mer att detta är en tro som i mycket liknar en myt. Alla pratar om dessa kullager utan att ställa frågan hur det egentligen förhåller sig.
    Har du ens testat själv elr du tror vad dina "idoler" säger till dig direkt utan å själv testat?

Jag skulle hellre kört med glidlager som inte behöver servas om jag nu inte skulle känt skillnad på glidlager å kullager...
    De är bara å ta upp en rocket som jag tror har 2-3 lager från början? (Minns inte då mina har de dubbla... Mest för att ingen kan känna skillnad) å veva sen ta upp en mgx med 9 lager, känner du inte skillnad så är de bra! För då blir de billigt för dig...
    Senast ändrad av Snöhäst; 2015-11-08, 16:39.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
11 svar
3 663 visningar
0 gillar
Senaste inlägg PrN-Sweden  
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46