Ursprungligen postat av joens
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kullager - rena snurren?
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggVar förbi Fiskarnas redslapshandel i går och provvevade lite olika rullar efter att ha deltagit i denna tråd. Hamnade till slut bland ett gäng Daiwa LP av finare modell. Döm om min förvåning när jag vevade på den första rullen och den var riktigt otrevlig. Mycket kuggkänsla och en ryckig gång. Nästa rulle av samma modell var silkesmjuk. Så här fortsatte det med de 10-15 rullar jag vevade med. Känns som mina egna rullar från Abu. Min raket har en kuggkänsla, inte i närheten av något otrevligt men den finns. Min 5600 c5 med nytt innandöme är silkesmjuk. Verkar vara fler än Abu som har variation i produktionen.
Efter diskussionen igår om huruvida fler kullager gör rullen mer lättvevad jämfört med glidlager. Gick ut i förrådet och helt enkelt provmätte krafterna. Använde en noggran våg och satte upp rullen i en rigg. Belastade arrangemanget med motstånd mellan 100 g till 5 kg för att simulera tex en Mc Rubber med och utan fisk på kroken. Observera att jag provat med MIN rulle. En Abu 6500 cs pro rocket från i år. Säger ingenting om huruvida den är likvärdig med en bättre LP eller en Calcutta XTR Extra lyx gourmet. Ska försöka göra om testet med en Lexa och en Calcutta som finns i vänskapskretsen. Ja inte rullarna utan de används av två av mina fiskekompisar.
En kullagrad vev gav ingen som helst minskning av invevningkraften. Ett kullager i botten på huvuddrevet gav inte heller något utslag. Med kastbromsen åtdragen så hårt jag kunde utan verktyg ökade belastningen på veven med 3 g. Alla tester utfördes med min 6500 cs pro rocket med massor av lager. Plockade bort del efter del och satte tillbaks originaldelarna. Gick så långt att jag satte tillbaka original linförarskruv med plastbussningar. Ingen skillnad. Ingen skillnad med originallager i spolen heller. Min rulle är extremt väl underhållen, om det kan påverka resultatet vet jag inte men jag kan ju misstänka att glappande glidlager, osmorda dessutom och en sliten axel på huvuddrevet kan påverka resultatet mer än vad mitt lilla test kunde uppvisa.
Lämna en kommentar:
-
Mange....
Fast var de verkligen om att kullager/glidlager gav mer/mindre invevningskraft vi snackade om?
Jag trodde de var om de blev lättare å veva med kullager elr glidlager i de stora hela (Inte bara vid bänken elr på papper), alltså både korta stunder och långa, med tryck på linan och utan tryck på linan...
För när jag fiskar brukar jag inte veva en centimeter, utan jag vevar 10-15vevtag och ett vevstopp elr bara vevar in betet till mig... Och att veva med något som har mycke/mer friktion längre stunder märks tillslut, men de är inget som går å mäta på att röra veven en centimeter vid bänken.
Ska dock tilläggas att jag går inte efter ordentliga tester (inte Mange heller) jag går på min känsla. Fast som någon redan konstaterat i tråden vet man ju inte om den känslan är sann då de kan vara förväntningar...
Magnus, de är onödigt å göra tester. För dem som gör testerna efter läst denna tråden har redan förväntningarna i huvudet om att de inte blir någon skillnad osv osv...
Är verkligheten verkligen verklighet?
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inläggKonstigt, för han som vet allt här på forumet säger ju att de är mer avancerat än å bara känna efter själv...
Tycker jag som tycker för jag blivit tillsagd att göra det eller är det för att det är så som jag tycker... ?
Jag vill tro att mitt tyckande går förbi de känslor jag får när jag tänker på vad sakerna har kostat
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggTror det. Jag har tyvärr ingen record själv men enligt vad jag kan se på sprängskisserna så har den kullager i varje ända.
Lämna en kommentar:
-
Var förbi Fiskarnas redslapshandel i går och provvevade lite olika rullar efter att ha deltagit i denna tråd. Hamnade till slut bland ett gäng Daiwa LP av finare modell. Döm om min förvåning när jag vevade på den första rullen och den var riktigt otrevlig. Mycket kuggkänsla och en ryckig gång. Nästa rulle av samma modell var silkesmjuk. Så här fortsatte det med de 10-15 rullar jag vevade med. Känns som mina egna rullar från Abu. Min raket har en kuggkänsla, inte i närheten av något otrevligt men den finns. Min 5600 c5 med nytt innandöme är silkesmjuk. Verkar vara fler än Abu som har variation i produktionen.
Efter diskussionen igår om huruvida fler kullager gör rullen mer lättvevad jämfört med glidlager. Gick ut i förrådet och helt enkelt provmätte krafterna. Använde en noggran våg och satte upp rullen i en rigg. Belastade arrangemanget med motstånd mellan 100 g till 5 kg för att simulera tex en Mc Rubber med och utan fisk på kroken. Observera att jag provat med MIN rulle. En Abu 6500 cs pro rocket från i år. Säger ingenting om huruvida den är likvärdig med en bättre LP eller en Calcutta XTR Extra lyx gourmet. Ska försöka göra om testet med en Lexa och en Calcutta som finns i vänskapskretsen. Ja inte rullarna utan de används av två av mina fiskekompisar.
En kullagrad vev gav ingen som helst minskning av invevningkraften. Ett kullager i botten på huvuddrevet gav inte heller något utslag. Med kastbromsen åtdragen så hårt jag kunde utan verktyg ökade belastningen på veven med 3 g. Alla tester utfördes med min 6500 cs pro rocket med massor av lager. Plockade bort del efter del och satte tillbaks originaldelarna. Gick så långt att jag satte tillbaka original linförarskruv med plastbussningar. Ingen skillnad. Ingen skillnad med originallager i spolen heller. Min rulle är extremt väl underhållen, om det kan påverka resultatet vet jag inte men jag kan ju misstänka att glappande glidlager, osmorda dessutom och en sliten axel på huvuddrevet kan påverka resultatet mer än vad mitt lilla test kunde uppvisa.Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-09, 13:56.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av joens Visa inläggDen tanken slog mig faktiskt!
Jag var tvungen att jämföra den med min tidigare förstahandsrulle.... för att jämföra om den verkligen var så bra eller om det är jag som känner att jag måste känna så för den är så satans dyr. . . .
Resultatet var att jag konstaterade att den var så mycket bättre än den förra favvisen!
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av joens Visa inläggHar Recorden två lager på linförarmekanismen?
Det vore ju skoj då jag just köpt en
Lämna en kommentar:
-
X:et. Du har kört med ditt tal om förväntningar , upplevelser och hur de styr våra beslut ganska länge nu. Visst det ligger verkligen något i det. Vi har fattat. Men har du tänkt på att vissa saker som är dyrare, kanske är bättre oxå? Och då syftar jag inte på att det finns andra något billigare prylar som funkar "lika bra". Det jag menar att dessa dyrare prylar är mer tekniskt fullandade och självklart, alla behöver inte tycka likadant. Dessutom, det är inga stora utgifter vi pratar om här, egentligen handlar det om några kronor mer än mellanmjölksprylarna.
Jag ska inte lägga ord i någon annans mun, men jag kan förklara hur jag upplever "fiskeprylsutvecklingen". Det är ganska enkelt. Jag kan tala om för dig att jag kan inte gå tillbaks och fiska med de prylarna jag fiskade år 2008. Och självklart, du är mer än välkommen att testa "mina nya prylarna" och göra en objektiv bedömning av dom, så jag kanske kan få dig på andra tankar. Inget studie, inga teorier, bara praktiska tester vid vattnet.
//TSenast ändrad av tonyex; 2015-11-09, 12:35.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inläggHelt säker på att du är toknöjd å inte bara förväntar dig själv riktigt hårt att du gillar den? Höhöhö...
Jag var tvungen att jämföra den med min tidigare förstahandsrulle.... för att jämföra om den verkligen var så bra eller om det är jag som känner att jag måste känna så för den är så satans dyr. . . .
Resultatet var att jag konstaterade att den var så mycket bättre än den förra favvisen!
Den är fan så mycket bättre, men var den 3000sek bättre? Svårt att säga när jag inte jämfört mellanskiftet....
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av joens Visa inläggMen samtidigt sitter jag här med en Calcutta Conquest med en massa dyra lager och är toknöjd!
Jag var lite sugen på en båt för att de känns lite mer praktiskt när man är 4-5st som ska ut och fiska en runda, men jag kanske köper en kanot istället.
Dem använder nog försäljningsknep när dem säljer båtar, för vem vill lägga mer pengar på en båt när man kan ha en kanot för billigare? Båda flyter ju...
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 651 visningar
0 gillar