Den här rullen är ett impulsköp. Det var helt enkelt så att jag, likt en dum gädda, högg när jag sprang på den till ett pris strax under femhundringen. Veckan innan hade jag gjort ett ätminstone någotsånär överlagt inköp av en Orra SX. I den mån jag tänkte när jag köpte på mig även den billigare rullen så var det närmast att ha den som någon slags back-up. Därför är det naturligtvis fullt logiskt att Orran ligger kvar i sin kartong utan att ens ha fått någon lina påspolad medan Silver Maxen redan har varit i full aktion.
Katalogpriset för Orran är 1.499 kr (fast Dogger sålde den tre hundralappar billigare) och för Silver Maxen ska man, enligt Napp&Nytt, egentligen betala 899 kr. Även om det finns ännu billigare multirullar så får alltså Silver Max 2 sägas vara en budgetrulle. Kan en sådan vara något att ha? Fungerar den lika bra som en dyrare rulle? Och hur håller den?
Frågorna ovan (och några andra) tänker jag ta reda på svaren på genom att den kommande säsongen (om den hänger med så länge) ge den här lilla rullen vad den tål. Mest kommer det att handla om kustspinn efter havsöring och den har redan avverkat tre pass (och hjälpt mig att landa en 2,5-kilos utan problem). Överlever den vinter- och vårfisket så blir det säkert en del gädd-, gös- och abborrspinn framåt sommaren.
Jag tänker inte överbelasta rullen genom att använda den till tungt sk jerkfiske eller till något annat tyngre fiske. Dessutom brukar jag vara hyfsat noga med min utrustning så rullen kommer att hållas ren och välsmord.
Det här ska bli intressant.
edit. Det slog mig först nu, men Silver Max är ju ett väldigt coolt namn på en rulle för öringfiske...
Kommentera