Multi eller haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi eller haspelrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
    Den där listan går bra att applicera på betesvikter runt 2-7g. Ser ut som att frågan var spinnare mellan 10-30g och då klarar man sig bra med rätt många rullar. Btw så säger Daiwa Japan att Presson inte ska användas till beten över 10-12g, då den absolut inte är byggd för det.
    Hej!
    Frågan var spinare 10g, och drag 10-30g.
    Med drag mellan 10-30g kastar man med många multi, men att kasta en spinnare på 10g är helt annan melodi förutsatt att du inte vill kasta 5m från dina fötter.

Jag nämnde ovan modeller för att kasta utan stress.
    Klart att spö är väldigt viktigt när man kastar med lätta beten.

Kristofer
    Senast ändrad av KristoferP; 2014-07-21, 21:32.

Kommentera

• Jag kastar små vibrax med min scorpion o dom väger väl mellan 4-6g nånstans. Kastar lika långt som med mitt ul-set för haspel,fast man får vara lite mer finkänslig bara o inte snärta. Det krävs ju viss teknik från utövaren oxå för att få iväg små lätta beten med multi.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

• Jag kastar med min trimmade scorpion 1001 utan att bry sig om trassel. Jag kan snärta med spö. Jag tror att med original kullager hade man kunnat kasta ännu säkrare men inte så långt.
        Klart att det inte finns trasselfria multirullar, men känslan av bete är överlägsen jämfört med haspel.
        Det finns väldigt få "fabrikstillverkade" multi som klarar effektivt kast med beten under 10-8gr. Kanske nya Shimano Aldebaran BFS. Men jag hörde olika opinioner om den här modellen som vanligt.
        Från rena nyfiket köpte jag Abu Mgxetrem som skulle kasta de lättaste betena långt. Jag behöver inte nämnda vilken besvikelse har det blivit. Man kastar inte långt med den, men man hör hur den låter under kastet.

Kommentera

• Sen är ju frågan vad som räknas som långa kast med 5g beten? Ja tycker jag kommer tillräckligt långt iaf.

Kommentera

• 30m är helt ok.

Kommentera

• Ja har inte uppmätt kastlängderna så ingen aning hur långt jag kastar. Men små rapala original på 5g är inte superkul o kasta om de blåser lite iaf :p.

Kommentera

• Spinnare från 10 g kanske någon mindre någon gång men använder mest drag överlag mellan 10 och 30.
                När du väljer rulle bör den i alla fall ta 100 meter 0:30 nylon annars finns risken att du nästan tömmer den med 30 gr beten vilket inte är så roligt om du får ett bra napp långt ute och fisken sticker iväg med med lite lina.

Kommentera

• Kan nämna att det blev en prorocket på ett fox spö. Klarar nämda drag utan problem, men det blir lite kompromisser när jag drar iväg några zalt över 30 g då spöet är gjort för upp till 28, men neråt i viktskalan går det alldeles lysande.

Kommentera

• Personligen föredrar jag multirulle till allt mitt fiske, hade jag haft stålar så hade även ul-haspeln åkt ut.
                    -----------PB's!-----------
                    Gädda 8,7 kg
                    Harr 0,5 kg
                    Abborre 0,8 kg
                    Torsk 2,4 kg
                    Havsöring 3,5 kg
                    Näbbgädda
                    Strömming
                    Mört
                    Skrabb

Kommentera

• Så här snart två år efter det att frågan ställdes skulle det ju vara intressant om han som ställde den återkom i tråden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 599 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46